newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הנחיות חדשות: אין להוציא מעזה מכשירים חשמליים פרט לטלפונים ניידים

היתר היציאה המיוחל הוא רק תחילת מסלול המכשולים: על פי ההגבלות החדשות, אקדמאי תושב הרצועה שיבקש לצאת לכנס בחו"ל לא יוכל לקחת איתו את המחשב הנייד, וחולים היוצאים לאשפוז ממושך לא יוכלו לקחת אפילו שמפו או כריך לדרך

מאת:

אם חייהם של תושבי רצועת עזה לא היו קשים דיים עד כה, הנה נחתה על ראשם לאחרונה מכה נוספת: על פי הנחיות חדשות של מנהלת התיאום והקישור (מת"ק) עזה, הגוף שמיישם במעבר את מדיניות מתאם פעולות הממשלה בשטחים, מ-1 באוגוסט אסור לצאת מהרצועה עם מכשיר חשמלי שאינו הטלפון הסלולרי, או עם דברי מזון כלשהם.

ההוראות נשלחו בדואר אלקטרוני, יום לפני כניסתן לתוקף, אל רכזי פניות לקוחות בארגון גישה ובמוקד להגנת הפרט. הן לא פורסמו בסטטוס הרשאות בסגר, המסמך הקובע את משטר אישורי התנועה של פלסטינים בעזה ובגדה.

אפילו לא USB

גם פלסטינים שיוצאים לחו"ל – ונדרשים ממילא להצטרף להסעה ישירה מארז לגשר אלנבי בדרך לירדן, כלומר כלל לא משתהים בישראל – כפופים למגבלות הללו ונאסר עליהם לצאת כשברשותם מחשב נייד, למשל. ההגבלות החדשות חלות גם על עובדים פלסטיניים של ארגונים בינלאומיים. ליוצאים מכל הקטגוריות אסור לעבור עם מזוודות קשיחות ועל כולם נאסר גם לשאת עמם "מוצרי טואלטיקה", בכלל זה שמפו ומשחת שיניים, למשל. נוסעים שאינם פלסטינים פטורים מכל זה ונדרשים רק להצהיר על מכשירי החשמל שבכליהם.

שאדי בטחיש, רכז הפניות במחלקה המשפטית של ארגון גישה: "מדי יום שלישי יוצאת ממעבר ארז הסעה לאלה שרוצים לצאת לחו"ל, המסיעה אותם ישירות ממעבר ארז למעבר אלנבי כדי לצאת לירדן. רובם סטודנטים, במיוחד בתקופה הזו. מדובר באנשים שנוסעים לתואר שני ומעלה כי המדיניות הישראלית לא מאפשרת לסטודנטים לתואר ראשון לנסוע, וגם כי בדרך כלל מדובר במוכשרים במיוחד שזוכים למלגת תואר שני או דוקטורט בחו"ל. מן הסתם הם צריכים את כלי העבודה שלהם בנסיעה – לפטופ, טאלבט, וכעת הם לא יכולים לקחת איתם את הדברים הבסיסיים האלה. אפילו מכשיר USB אילצו מישהו להחזיר לעזה. אנשים עוברים דירה לשנתיים או יותר ולא יכולים לקחת איתם מכונת גילוח חשמלית.

היום התקשר אלינו אדם, דוקטור שאמור לנסוע בעוד חודש לצרכי מחקר, ואמר 'אם אני יוצא בלי הלפטופ שלי אני לא נוסע בכלל. גם להשאיר את המחשב בבית ולקנות שם חדש לא יעזור, לא מדובר רק בחומרים אלא בתוכנות מיוחדות של תחום העבודה שלי, אני לא יכול לרכוש אותם שוב ולהתקין על המחשב החדש'".

כידוע, מעבר רפיח סגור באופן הרמטי מזה תקופה ארוכה ומעבר ארז הוא שער הכניסה והיציאה היחיד של רצועת עזה אל העולם. וגם האפשרות הזו הולכת ומצטמצמת בהתמדה: במחצית הראשונה של שנת 2017, שיעור היציאות דרך מעבר ארז צנח ב-55 אחוזים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. באופן תמוה, ישראל מחילה את המגבלות האוויריות גם על המעבר היבשתי – לפלסטינים מותר לשאת במעבר ארז רק עשרים קילו במזוודה, למרות שאין כאן שום שאלת עלות של דלק מטוסים.

"גם חולים קשים מקבלים הרבה פחות אישורי יציאה", אומר בטחיש. "בחודשים האחרונים, הרשות הפלסטינית נותנת פחות התחייבויות לכיסוי כספי של טיפולים רפואיים עבור חולים מרצועת עזה. אבל הבעיה התחילה לפני שנה וחצי, שהרבה פחות חולים קריטיים לא קיבלו היתרים לצאת גם כאשר היה להם כיסוי כספי מהרשות. זאת בעיה חדשה שנוספה על בעיה קודמת. בשנה שעברה היו עשרות ומאות שהיה להם הכיסוי הכספי ועדיין ישראל סירבה לנפק להם היתרים, או שעיכבה אותם המון זמן".

> שום קשר לביטחון: המעצר של ראיד סלאח הוא מעצר פוליטי

אנשים עוברים דירה לשנתיים או יותר ולא יכולים לקחת איתם מכונת גילוח חשמלית. תושבת עזה במעבר ארז (יונתן זינדל/פלאש90)

הדרך לאסון

יש לציין כי גם כאשר החולים העזתים מקבלים היתר לצאת לטיפול הרפואי אותו אין אפשרות לקבל ברצועה עצמה, ההיתר מגביל את האפשרות שלהם לשהייה בתחומי בית החולים המיועד בלבד, ואסור להם לצאת ממנו מכל סיבה שהיא. כך למשל, חולה שמקבל היתר לצאת לבית החולים אל-מקאסד שבמזרח ירושלים חייב לשהות בו עד שיחזור לרצועה. על פי ההנחיות החדשות, הוא כעת לא מורשה לקחת איתו מהבית אפילו משחת שיניים ושמפו, ובו בזמן גם אסור לו לצאת מבית החולים כדי לרכוש את המוצרים להם הוא זקוק למשך האשפוז.

"גם עניין המזון הוא בעיה אמיתית", אומר בטחיש. "ההסעה לאלנבי זה רעיון של הרשויות הישראליות. עד לפני שנתיים אדם היה מקבל היתר לצאת לחו"ל והיה יוצא עצמאית מארז לאלנבי. ישראל התעקשה שיהיה שאטל שמלווה אותו נציג של הרשות הפלסטינית ומוודא שכל מי שעל ההסעה יוצא לירדן. כך שמרגע ההגעה לארז ועד שמגיעים לעמאן, זה מסע של לפחות 12 שעות שבמהלכן אנשים לא יכולים לקנות סנדביץ' ועכשיו גם לא יכולים לקחת איתם מעט אוכל לנסיעה הארוכה".

"אני לא מבין את ההיגיון בהחלטות האלה", מוסיף בטחיש. "טוב לא ייצא מזה. כל הצעדים ביחד, כולל הגבלת אספקת החשמל, הם דרך לאסון".

ממתאם הפעולות בשטחים נמסר בתגובה:

"כניסה לישראל ודרכה אינה זכות מוקנית. לצערנו, אנו רואים ניסיונות חוזרים ונשנים של ארגון הטרור חמאס לניצול האוכלוסיה לצרכי טרור נגד ישראל. בהתאם לכך, לאחר עבודת מטה משותפת לכלל גורמי הביטחון, לרבות רשות המעברים היבשתיים, הוחלט על עדכון נהלי הביטחון במעבר ארז. שינוי הנהלים חל על התושבים בעת כניסתם מרצועת עזה לישראל. הנהלים משתנים בהתאם לאוכלוסיות השונות ולמטרות ההיתר שברשותם".

> ביבי הוא רק סימפטום, הבעיה היא שכרון הכוח הישראלי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf