newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ההכרעה בתוך 24 שעות: פיפ"א תקועה בין העוצמה הסעודית ללחץ הפלסטיני

גוברת המתיחות על רקע סירובה של סעודיה לשחק בפלסטין במסגרת מוקדמות מונדיאל 2018. במהלך שנוי במחלוקת החליטה פיפ"א כי פלסטין תארח את משחקה הביתי נגד סעודיה במגרש ניטראלי. אבל רג'וב וההתאחדות הפלסטינית מסרבים לוותר על הבית. פגישה מכרעת תתקיים מחר

מאת:

לאחר שהצליחו שחקניו של המאמן הפלסטיני, עבד אל-נאצר ברכאת, להשיג ניצחון מרשים (6-0) נגד מלזיה, תיקו ביתי (0-0) נגד איחוד האמירויות, ועוד הפסד בשניות האחרונות (3-2) נגד ערב הסעודית בחוץ, נמצאים כעת שחקני נבחרת פלסטין בכדורגל במחנה אימונים בדובאי לקראת המשחק הבא שלהם במסגרת מוקדמות מונדיאל 2018 שיתקיים ב-8 באוקטובר במזרח טימור. אבל למרות זאת, נדמה שכל העיניים נשואות דווקא למשרדי פיפ"א בציריך, שם תתקבל ביום שלישי ההחלטה הסופית לגבי המשחק הבא של פלסטין, ב-13 באוקטובר, ושאמור (לפחות רשמית) להתקיים באצטדיונה הביתי.

כזכור, פלסטין מתמודדת בבית א' האסייתי של מוקדמות המונדיאל, יחד עם איחוד אמירויות ערב, מלזיה, מזרח טימור וערב הסעודית. לחשיבות הרגילה של ניצחונות בשלב זה התווסף עבור נבחרת פלסטין מאבק נוסף: זכותה לארח את כל משחקי הבית בבית – באצטדיון פייסל אל-חוסייני שבכפר א-ראם בפאתי ירושלים.

הסעודים עומדים בסירובם להגיע. העילה הרשמית, "פורס מאז'ור" ("כוח עליון", נסיבות שאינן תלויות בהם), רומזת לכך שהסעודים לא רוצים להיכנס לגדה המערבית, ולעבור דרך גשר אלנבי, ובכך כביכול להכיר בישראל איתה אין לה יחסים דיפלומטיים, לפחות לא כאלו רשמיים "על השולחן".

מאז הודיעה סעודיה כי היא לא מתכוונת להגיע למשחק בשטחים הפלסטינים, געשה הרשת וספקולציות על הסיבות שהניאו אותה מלהגיע עלו ובאו מכיוונים שונים. אחת מהן מדגישה שאולי לחץ שהופעל על סעודיה דווקא מצד ישראל, הוא שהכריע את הכף. אם יגיעו הסעודים יהיה זה הישג מוראלי, פוליטי, ריבוני וספורטיבי אדיר עבור המאבק הפלסטיני. וישראל, אחרי הכל, לא ממש ששה לקדם הצלחות פלסטיניות בזירה הבינלאומית.

> בדרך למונדיאל 2018: האם נבחרת סעודיה תעבור את המחסום הישראלי?

שחקן נבחרת פלסטין בכדורגל במהלך גביע אסיה (צילום: Nasya Bahfen פליקר  CC BY-ND 2.0)

שחקן נבחרת פלסטין בכדורגל במהלך גביע אסיה (צילום: Nasya Bahfen פליקר CC BY-ND 2.0)

אם כך או אם כך, בשבוע שעבר פרסמה סעודיה מכתב שקיבלה מפיפ"א עליו חתומים נציגי הוועדה שדנו בבקשה הסעודית: מישל פלטיני (צרפת, נשיא התאחדות הכדורגל האירופאית אופ"א), השייח' סלמאן אבן אברהים אל-ח'ליפה (בחריין, נשיא התאחדות הכדורגל האסייתית) והשייח' אחמד אל-פהד אל-סבאח (כווית, חבר הוועד המנהל של פיפ"א). לפי המכתב, ובשל "נסיבות פורס מאזו'ר", הוחלט כי המשחק שנועד להתקיים ב-13 באוקטובר בפלסטין, יתקיים במקום זאת במגרש ניטראלי. עוד נכתב, כי כל ההוצאות הכרוכות בהעברת המשחק למגרש הניטראלי, כולל הוצאות טיסה ואירוח, יהיו על חשבון התאחדות הכדורגל הסעודית. לסיום נכתב כי "ההחלטה היא סופית ולא ניתנת לערעור".

המכתב הרשמי היה נראה כסוף פסוק, אבל בהתאחדות הכדורגל הפלסטינית לא התכוונו לוותר. הפלסטינים טענו כי יש פגמים חמורים, בלשון המעטה, בתהליך קבלת ההחלטה. ראשית, ציינו הפלסטינים, הם לא היו מעורבים בקבלת ההחלטה, ולא ידעו על התכנסות הוועדה, מה שמעיד על העובדה שההחלטה נסגרה מאחורי גבם. שנית, לפי תקנון פיפ"א, "נסיבות פורס מאז'ור" בעטיין ניתן להעביר משחק למגרש ניטראלי, אינן יכולות להיות עמומות, אלא צריכות להיות ברורות: מלחמה, אסון טבע, שיטפון או רעידת אדמה. שלישית, ציינו הפלסטינים, החלטה שכזו חייבת לקבל את אישור והמלצת הוועדה המשפטית של פיפ"א, ולא רק שאישור והמלצה כזו לא התקבלו, אלא שהנושא לא נדון בוועדה המשפטית של פיפ"א. רביעית, ואת זאת גילה רג'וב בבדיקה שקיים באופן אישי – למרות שעל המכתב חתומים שלושה, אחד מחבריה, מישל פלטיני, טוען כי לא לקח חלק בדיונים, וכי ההחלטה לצרף את שמו למכתב נעשתה ללא ידיעתו.

מלבד הניחוח הרע העולה מדרך קבלת ההחלטה, בה שני חברים ערבים ממדינות המפרץ הערבי (בחריין וכוויית) דנים לבדם בסוגיה הנוגעת למדינה החזקה ביותר במפרץ הערבי (ערב הסעודית), רג'וב טען שמדובר ב"החלטה לא הוגנת שראויה לכל גינוי". הוא אמר כי "פיפ"א נכנעה ללחצים שהופעלו עליה מצד התאחדות הכדורגל הסעודית", וגם, "אנו מאוד רוצים לגלות איזה כוחות נסתרים פעלו מאחורי הקלעים כדי להעביר את המשחק מפלסטין למגרש ניטראלי". בראיון אחר אמר כי "נדמה שסעודיה ניצלה את האנדרלמוסיה בפיפ"א, והחקירות המתנהלות נגדה, כדי לקדם את האינטרסים שלה".

רג'וב סיפר שבעקבות החלטת פיפ"א הוא שלח איגרת בהולה ליו"ר פיפ"א, ספ בלאטר, בו ביקש ממנו הבהרות על דרך קבלת ההחלטה. הוא ציין במכתב לבלאטר כי הוא קיבל "בתדהמה" את הידיעה על העברת המשחק למגרש ניטראלי, וכי התאחדות הכדורגל הפלסטינית רואה בהחלטה "כתקדים מסוכן אותו אסור לקבל אותו בשום צורה ובשום אופן". רג'וב אמר שהוא מבקש ממקביליו בסעודיה לקחת 48 שעות כדי לשוב ולשקול את עמדתם בנושא.

> הכרעה ראשונה ב-15 שנה: חברון ניצחה את שג'אעיה בגמר הגביע הפלסטיני

אוהדי נבחרת פלסטין במהלך משחקי גביע אסיה במלבורן (צילום: Nasya Bahfen פליקר  CC BY-ND 2.0)

אוהדי נבחרת פלסטין במהלך משחקי גביע אסיה במלבורן (צילום: Nasya Bahfen פליקר CC BY-ND 2.0)

בפיפ"א, ארגון שנקשרו בו פרשיות שחיתות רבות, ושעלה בחודש האחרון שוב לכותרות כשבית המשפט בשווייץ החליט לפתוח בחקירה רשמית נגד היו"ר ספ בלאטר, מיהרו לנסות ולתקן את הליך קבלת ההחלטות המעוות. במכתב שנשלח מהארגון, בעקבות המחאה של רג'וב, הודיעו נציגי פיפ"א כי הם מזמינים את יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית ואת יו"ר התאחדות הכדורגל הסעודית לציריך, ביום שלישי הקרוב, כדי לדון בנושא וכדי לנסות למצוא פתרון.

עבור הסעודים, שכבר ראו את עניין המשחק במגרש ניטראלי כסגור, התקבלה ההחלטה של פיפ"א במורת רוח. חלק מאתרי הספורט בממלכה הסעודית דיווחו, ללא ציון מקור הידיעה, כי רג'וב תכנן להודיע שאם יחייבו את הפלסטינים לקיים את המשחק במגרש ניטראלי ולא בפלסטין, הרי שהוא ידרוש לקיים את המשחק באיראן, יריבתה של ערב הסעודית. רג'וב הכחיש את הידיעה מכל וכל, ואמר שיש גורמים המבקשים לסכסך בינו לבין הסעודים, אבל נדמה שהשמועות שהופצו עליו מעידות על שיא חדש במתיחות בין השניים.

בתכנית ספורט בערוץ MBC השתלח השדר הסעודי פארס אל-מחמידי בג'יבריל רג'וב על שהעז להמרות את פי הסעודים, במקום להתחשב בהם, אל מול הנסיבות – האסון שהתרחש במכה והקושי לקבל החלטה בתקופה כזו. לדבריו, "אין אף אחד שעמד לצד הפלסטינים, כמו הסעודים, מבחינה פוליטית אבל גם מבחינה ספורטיבית – התאחדות הכדורגל הסעודית היתה הגורם שבזכותו בכלל נכנסו הפלסטינים לפיפ"א". לאחר מכן עבר אל-מחמידי למתקפה אישית נגד רג'וב: "ההתנהלות שלו מול ערב הסעודית אינה ראויה. הוא צריך להבין שהוא נוגע בעניינים גדולים ממנו. מי אתה חושב שאתה, ג'יבריל רג'וב, שתאיים ככה על ערב הסעודית ותדרוש ממנה לשקול את עמדתה בתוך 48 שעות?". הוא סיים את דבריו בהתייחסו לשאלת הנורמליזציה עם ישראל ואמר: "אנו לא היינו ולא ניתן שיהפכו אותנו לכלי לנורמליזציה, לא בפוליטיקה ולא בספורט… צריך להגיד את זה בצורה ברורה מאוד: העם הסעודי מאוד לא מרוצה מהאיומים ומהפרובוקציות של רג'וב נגד סעודיה".

הנצים הירוקים, נבחרת סעודיה, בהופעתם האחרונה באוסטרליה (Nasya Bahfen CC BY-ND 2.0)

הנצים הירוקים, נבחרת סעודיה, בהופעתם האחרונה באוסטרליה (Nasya Bahfen CC BY-ND 2.0)

המתח בין התאחדות הכדורגל הפלסטינית, ורג'וב בראשה, לבין הסעודים, נמשך. אולי בגלל זה, בהופעה טלוויזיונית ביום שישי האחרון, ניסה רג'וב בכל כוחו לשמור על קור רוח בריאיון ממושך בן 30 דקות בערוץ רוטאנה-ח'ליג'יה (רוטאנה – המפרץ) שבבעלות סעודית. מודע היטב להבדלי הכוחות, ומודע עוד יותר לביקורת נגדו, ציין רג'וב שוב ושוב עד כמה גדולה ההערכה שלו למקבילו הסעודי ועד כמה חזקה הידידות והאחווה בין בני העם הסעודי לפלסטיני. הוא ציין שהוא מאמין בהחלטה שתתקבל בהסכמה ובצורה חברית, ושאם תתקבל החלטה שכזו בציריך הוא יעמוד בתנאיה. מששאל אותו המראיין האם יש לו איזשהו ספק כי העמדה הסעודית שלא להגיע למשחק נובעת מתמיכתה של סעודיה במאבק הפלסטיני, רג'וב אמר לו שאין לא כל ספק בכך, ושהוא רק מבקש מהסעודים לשקול שוב את המדיניות שלהם. הוא חזר שוב על דברים שאמר בעבר וביקש מהסעודים לזכור כי "אם אתה מגיע לבקר את אחיך בכלא, אין בכך משום הכרה בלגיטימיות של הכלא או בלגיטימיות של הכולא".

רג'וב ציין בריאיון שמפיפ"א הובטח לו שניתן יהיה לסייע בכניסת הנבחרת הסעודית לגדה המערבית תוך הבטחה שכל הדרכונים הסעודים יישארו באוטובוס, ושלא תיערך עליהם שום בדיקה או תושם עליהם שום חותמת, וכי הוא מבקש מהסעודים לשקול שוב את החלטתם. הוא אמר שנבחרת ירדן כבר הגיעה מספר פעמים לשחק בפלסטין, ושכשנבחרת איחוד האמירויות הגיעה למשחק באצטדיון א-ראם, יותר מ-350 אנשי תקשורת מכל העולם סיקרו את המשחק, דבר שעורר מאוד את התמיכה בסוגיה הפלסטינית. השדר, מנגד, היה נרגש פחות: "איחוד האמירויות זה איחוד האמירויות, וירדן היא ירדן" הוא אמר, "להם יש השיקולים שלהם, להם יש הריבונות שלהם, ולנו יש השיקולים שלנו".

ביום שלישי ייפגשו בציריך ראשי פירמידות הספורט, הסעודי והפלסטיני, לפגישה סגורה עם ראשי פיפ"א. הסירוב של סעודיה לשנות את החלטתה, ובמיוחד כוחה והשפעתה על פיפ"א, עשויים להיות חזקים יותר מכוחו של רג'וב. בימים האחרונים יש שמזכירים לו שוב ושוב את שכרו שעשוי לצאת בהפסדו, את מחיר ההתעקשות מול מעצמה כלכלית ואזורית כמו סעודיה, ומנגד – את התגמול שהוא עשוי לקבל אם יסכים לקבל את תנאיה. לפיכך לא ברור עד כמה רחוק ילך רג'וב ועם איזה הישג, אם בכלל, הוא ישוב לרמאללה אחרי הפגישה בשלישי. עם המתיחות בירושלים, קשה לראות כיצד ייצא עם ידו על העליונה, וקשה עוד יותר לדמיין את הנבחרת הסעודית עושה את המסע ממכה לירושלים. אבל רג'וב ינסה לדבר אל הסעודים בדיוק בשם הסיבות האלו ולשכנע אותם שהגעה של שומרי המקומות הקדושים לאצטדיון שנמצא פחות מעשרה קילומטרים מאל-אקצה, רק יחזק את האינטרס הפלסטיני. האם זה מה שישכנע את הסעודים להגיע? לא בטוח. להם יש הרי השיקולים שלהם.

> הכשלון: כך איבד מחמוד עבאס את החברה הפלסטינית

נבחרת פלסטין בכדורגל (צילום: Nasya Bahfen פליקר CC BY-ND 2.0)

נבחרת פלסטין בכדורגל (צילום: Nasya Bahfen פליקר CC BY-ND 2.0)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf