newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

על פרקטיקות נגד עינוי בעלי חיים: מאמר תגובה

איכשהו בין לילה הפכתי לאויב הטבעונות. התנצלות, הבהרות, וקריאה לדיון

מאת:

בעקבות המאמר שפרסמתי כאן לאחרונה קבלתי המון תגובות ונכתבו שני מאמרים, אחד של מתן קמינר והשני של שירה הרצנו. הייתי רוצה להתייחס למה שנאמר גם בתגובות וגם במאמרים השונים.

ראשית אני רוצה להתנצל. המאמר שלי מושך אש מכל הכיוונים מסיבה אחת ברורה. הוא קורא בכותרת לשיתוף פעולה בין יצרנים קטנים לטבעונים. לכן, כדי לייצר את הדיון החשוב, אבקש להתעלם מהכותרת. היא נכתבה בתהליך העריכה לאחר כתיבת המאמר עצמו. אני מודה, זו היתה כותרת שגויה לאחר ניסוחים רבים של הטקסט. מי שטרחה לקרוא גם את המאמר ולא רק את הכותרת, לא ראתה ולו פניה אחת לשיתוף פעולה בין טבעונים ליצרנים קטנים.

לא פניתי לשיתוף פעולה כי אני חושב שזו פניה לא רצינית וגם כזו ששומטת את הבסיס האקטיביסטי מרגלי הפעילים הטבעונים, הדבר ברור לי היטב.

מגדלי הפרות והתרנגולות הקטנים לא נלחמים נגד התעשיות הגדולות. הם חקלאים, מגדלים. הם לא מנהלים מאבק ואין מה להצטרף אליהם. אני מבין שרוב הביקורת היתה על קריאה לשיתוף פעולה בין המגדלים לטבעונים, אך לא היתה כזאת.

> תגובה לרפרם: בדרך לשחרור בעלי החיים הטבעונות היא רק כלי אחד, אבל הכרחי

אני מוצא את עצמי מסכים לרוב הטענות. מתחבר לרוב הצילומים של אקטיבסטילס בנושא המאבק, ולכן חשוב לי להבהיר את הדברים.

חלק גדול מהביקורת על הטקסט שפורסם היה בהתנערות מהתואר "תנועה טבעונית". אני חייב לומר שגם אני לא מכיר את המינוח תנועה טבעונית ויותר מכיר קבוצות שונות הפועלות בתוך ההגדרה של טבעונים או פעילים טבעונים. אני גם מכיר מקרוב, ממאבקים משותפים ברחבי העולם, קבוצות הפועלות נגד התעללות בבעלי חיים. לכן במאמר סייגתי לעתים וכתבתי בפירוש על פעילים טבעוניים.

אך למרות ההכחשה מצד כולם כי קיימת תנועה כזו, במאמרים ובתגובות השונות התנועה הזו שבה והוזכרה. גם אצל פעילים טבעונים וגם אצלי, מטעמי נוחיות. ובכל זאת, אני לא רואה סיבה מהותית להיתפס להגדרה הזו. היא נעשתה מטעמי נוחיות. המאמר שלי עסק בפעולות הגרילה מול אזרחים ומול עובדי קבלן.

אני לא חיצוני למאבק

הטקסט שכתבתי היה בעל שני ראשים. ראש אחד עסק בקריאה לפעילים טבעונים להתמקד בחברות הרב לאומיות ובתעשיית הבשר שמהווה רוב מוחלט ועצום של ההתעללויות בבעלי חיים. הראש השני דיבר על המאבק של פעילים טבעוניים כמאבק פריבילגי ולעתים חסר רגישות חברתית.

הפעילים הטבעונים שפועלים היום מול החברות הרב לאומיות, והרוב הוא כזה, הם שותפים מלאים לדרך כבר היום והקריאה הזו לא כוונה אליהם. דיברתי בפירוש על פעולות ספציפיות, אז אשמח למיקוד. חלק מהמגיבים טענו שפעולות כאלו הן שוליות ולא קיימות, גם איתם אין לי דיון. אם הפעולות לא קיימות עבורם, הן לא קיימות. אני מניח שהן קיימות, כי הייתי עד להן וגם ראיתי תיעוד מלא לאותן פעולות.

לא דברתי על המאבקים הנהדרים של אנונימוס ושל קבוצות אחרות. חזרתי והדגשתי שלא רק שאני תומך מהצד, אני גם תומך פעיל, במאמרים, בהפגנות ובפעולות אקטיביות ברחבי העולם.

במאמר האחרון אף נכתב שאיני צנוע ואני מתנשא. דברתי בפירוש על המצב בעולם השלישי עד לפני מאה שנה וגם היום. פעם אכלו שם פחות בשר, הרבה פחות. היום אוכלים שם כמויות עצומות של בשר בגלל הכניסה של החברות הרב לאומיות. האם זו עמדה מתנשאת? אני יליד העולם השלישי. אני מעביר חלק מחיי שם ומשפחתי חיה שם. אני פעיל בעולם השלישי ואני פועל באופן קבוע נגד החברות הרב לאומיות שם. איך עמדה כזו יכולה להיות מתנשאת מול עמדה של כותבת שנולדה וחיה בישראל?

השאלה האחרונה מובילה אותי לשאלת הפריבילגיות. מתגובות שונות הסתבר שטבעונים משולים למזרחים/נשים/שחורים והם מיעוט מדוכא שאף אחד לא יכול להטיף להם. הקריטריונים לביקורת ברורים. עליך להיות טבעוני, ולא, אין לך מה להטיף נגד עינוי בעלי חיים. אתה יכול לבוא ממקום מאד פריביליגי בחברה, אבל עמדתך תהיה יותר מדוכאת מאדם לא פריביליגי. כי אתה המחליט מי המקרבן, מי המקורבן ואת שאלת הייצוג שלו.

הטקסט שלי לא הגיע מתוך חלל ריק. אדם אוכל בשר שרואה פעולות טבעוניות רדיקליות ומצקצק בלשון וממשיך לנגוס בנתח בשר. יתכן והייתי צריך לתת הקדמה קצרה. אני עוסק בפרקטיקות של אוכל הוגן במסגרת תנועת סלואו פוד משנת 2005. ניהלתי הפגנות מול מקדונלד׳ס בסניף רוטשילד לפני יותר מעשר שנים, הכל בהקשר של חוות התעללות. יתכן ובגלל היותי אוכל בשר אנשים לא רוצים להקשיב לי ומבכרים להקשיב לאדם שלא פועל בנושא, אך החליט לעשות את המעשה האמיץ כל כך ולהפסיק לצרוך גבינות. אפשר לנסח כל משפט בצורה פוגענית, החלטית וגם מסתייגת. אני מודע לאפשרויות של השפה.

אני משתדל לא לכתוב מאמרים תיאורטיים על פריבילגיה. היחס שלי לפעולה בפארק הירקון רחוק מלהיות פריבילגי. היא כך רק בעיני אנשים מסויימים הרואים עליונות מוסרית בהחלטה שלהם. גם אנשים עשירים אוכלים בשר בתוך הקשר תרבותי עמוק. אך החברות הרב לאומיות פוגעות בעיקר באנשים ממעמד נמוך שלא יכולים להרשות לעצמם בשר ׳איכותי/אורגני׳, או לפתח עמדה ביקורתית כלפי האוכל שהם צורכים.

בואו נלחם בתנובה

אנסה לחדד, שוב. במאמר שכתבתי העלתי במקרה שני צילומים מאד מייצגים. במקרה, כי הם לא תוכננו להכנס למאמר. באחד מהם פעילים טבעונים נראים שופכים צבע אדום על אטליז של זוגלובק. בצילום השני פעילים תוקפים אדם בעת מנהג כפרות. כמו כן תיארתי פעולה שהייתי שותף לה במהלכה פעילים טבעונים שהגיעו לסינמטק תל אביב וקראו לעבר הגבנים הקטנים "רוצחים" במהלך הפאנל.

תיארתי פעולות בסיסיות שהפריעו לי ובקשתי לדעת האם יש אפשרות לשיתוף פעולה במקומות הרבה יותר מהותיים מאשר התקפות על יצרנים קטנים, מאשר התקפות על עובדי קבלן באטליזים או על עוברי אורח שנמצאים בתוך מערכת תרבותית אחרת.

אם אני מאשים פעולות מסוימות בהתנשאות, התשובה לא יכולה להיות שגם אני מתנשא בלי לתת תוכן או גיבוי לדברים. הצילומים שהעלתי הפכו לי את הבטן. כמו שצילומים הכוללים עינוי בעלי חיים עושים לי. זוהי לא עמדה תיאורטית, זוהי עמדה מהותית עבורי.

אני מסכים לרוב הדברים שנכתבו כתגובות לטקסט שפרסמתי. שמחתי על התחקירים נגד תנובה ואני נגד הסעה באוניות ענק של בעלי חיים ממקום למקום. בלי קשר לתנועת הטבעונות, לפני שהיא תפסה תאוצה בישראל, זו עמדתי ועליה אני נלחם. אפשר לקרוא את העמדות האלו במאמרים הפזורים ברשת וגם בסדרת ההרצאות שניהלתי בסינמטק תל אביב ובמסגרת דוקאביב.

לאחר דיונים רבים תוייגתי בפייסבוק במין דיווח על מצב תברואת הפרות בחוות הרדוף. באחת הפכתי להיות האדם שהוא אויב הטבעונות, כאילו למילים שכתבתי לא היו משמעות. אז ראשית, הרדוף היא חברה ששייכת לתנובה, נגדה אני נלחם בכל דרך. שנית, חבל שהאויב המדומיין נמצא במקום בו אפשר לקיים דיון.

אפשר לקיים דיון על הדברים המהותיים ולא לערבב בין מושגים ועמדות. אנחנו לא בתחרות של אקטיביסט השנה. לפני שהרבה מהתוקפים התחילו בטבעונות אני הפגנתי וכתבתי נגד תנובה. האם הפכתי באחת לאיש חוות הרדוף השייכת לתנובה?

למה אני מצפה? אני מצפה שבדיון נגד חלב וגבינות מתועשות, לא יהיו הפגנות נגד היצרנים הקטנים שקורסים תחת תנובה. אני מצפה לשיתוף פעולה בנושא המלחמה הגדולה נגד תעשיית הבשר הגדולה. אני רוצה להיות חלק מהמאבק נגד הסעת עגלים לישראל, כמו שהייתי בעבר, לפני שהנושא הפך להיות אחד מהדגלים של הקבוצות הטבעוניות. אני לא מוכן להיזרק מהמאבק הזה על ידי אנשים שמגדירים את גבולות האקטיביזם עבור אחרים.

אני מבין שעבור רבים הרואים בעצמם מדוכאים בעצם היותם טבעונים ורואים בי את המדכא, אין אפשרות לדיון איתי על פעולות כאלו ואחרות. את הפעילות שלי אני ממשיך בלי נסיון ליצוג בלעדי של רווחת בעלי החיים בעולם. זו קריאה לשיתוף פעולה, לא להחרמות.

אשמח לדיון ענייני ביחס למה שכתבתי ולא ביחס לדברים אחרים, תודה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf