newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מרד הרופאים: מסרבים לטפל בכפיה בעציר שובת רעב

למרות החלטת ועדת האתיקה של סורוקה, הצוות הרפואי המטפל בשובת הרעב מוחמד עלאן מסרב לטפל בו או לבדוק אותו בניגוד לרצונו. הניסיון של המדינה להעביר את עלאן לטיפול בברזילי נתקל כעת בהתנגדות מצד הצוות הרפואי של בית החולים שמסרב לקחת חלק במה שמוגדר כעינויים

מאת:

רופאים מבתי חולים בדרום יוצאים נגד הממשלה וחוק ההזנה בכפיה. רופאים מבית החולים ברזילי פנו אמש (ראשון) למנהל בית החולים, ד"ר חזי לוי, בבקשה שיחזור בו מהסכמתו להעביר את העציר המנהלי מוחמד עלאן, השובת רעב מזה 53 ימים ומאושפז כעת בסורוקה, לטיפול בבית החולים, כך פרסם אתר Ynet. הפניה היא תגובה לפרסום מוקדם יותר בערוץ השני לפיה ראש הממשלה, שרי הבריאות ובטחון הפנים וגורמי ביטחון הודיעו כי במידה והצוות הרפואי בסורוקה, שמסרב להעניק לעלאן טיפול רפואי או לבצע בו בדיקות בניגוד לרצונו, לא ישנה את דעתו – יועבר עלאן להמשך טיפול בבית חולים ברזילי.

הרופאים בברזילי הודיעו בפנייתם לד"ר לוי, בעברו קצין רפואה ראשי, כי לא יפרו את כללי האתיקה הרפואית, ולא יטפלו במטופל בניגוד לרצונו או יזינו אותו בכפיה. בכך הם מצטרפים לרופאים המטפלים בסורוקה שלמרות החלטת ועדת האתיקה של בית החולים מסרבים לטפל בעלאן בניגוד לרצונו.

ההסתדרות הרפואית (הר"י) שהגישה בשבוע שעבר עתירה לבג"ץ נגד חוק ההזנה בכפיה שעבר בחודש שעבר בכנסת, הודיעה הערב כי תפעל משפטית כדי למנוע את העברתו של עלאן לברזילי ואת הזנתו בכפיה. הזנה בכפיה נחשבת לצורה של עינויים, לפי הצהרת מלטה של ארגון הבריאות העולמי משנת 1992.

> המדינה הודעה כי תבקש מביהמ"ש לאשר הזנה בכפייה של עציר מנהלי שובת רעב

אמו של עלאן ומפגינים מול בית החולים סורוקה דורשים את שחרורו ומוחים נגד הכוונה להזינו בכפיה (צילום: אבי בלכרמן)

אמו של עלאן ומפגינים מול בית החולים סורוקה דורשים את שחרורו ומוחים נגד הכוונה להזינו בכפיה (צילום: אבי בלכרמן)

עלאן, אשר שובת רעב כבר 53 ימים במחאה על מעצרו המנהלי הממושך, מאושפז ביחידה לטיפול נמרץ בסורוקה. הוא שובת במשך כל הימים הללו שביתת רעב מלאה, כשהוא שותה מעט מים בלבד ומסרב לקבל כל טיפול או בדיקות רפואיות וכן מלחים וויטמינים. בימים האחרונים הודיע באופן חריג הצלב האדום כי מצבו הרפואי הדרדר לכדי סכנת חיים.

עלאן מביע את התנגדותו לכל טיפול רפואי בצורה ברורה ולא משתמעת לשתי פנים. במהלך הימים בהם הוא מאושפז, כמו גם בימים האחרונים, כשהוא צלול לחלוטין, הנחה עלאן את הרופאים לא לטפל בו, ולא להחיות אותו גם במידה ומצבו יתדרדר והוא יאבד את הכרתו. כאמור, למרות החלטת ועדת האתיקה של ביה"ח, ממשיכים רופאיו של עלאן בסורוקה לכבד את בקשתו המפורשת.

ביום שישי הודיעה הפרקליטות הצבאית לעורך דינו של עלאן כי בכוונתה לפנות לבית המשפט בבקשה להפעיל את חוק ההזנה בכפיה החדש ולטפל בו בניגוד לרצונו המפורש. כעת נראה כי הודעה זו היתה חלק ממהלך שמטרתו להפעיל לחץ על הממסד הרפואי לטפל בכפיה בשובתי רעב, במקרה הנוכחי עלאן, בלי שיופעל חוק ההזנה בכפיה שעבר לאחרונה בכנסת. למדינה אין אינטרס לבחון את החוק החדש בבית המשפט, היא רק עושה בו שימוש כדי להלחיץ את הממסד הרפואי, במקרה הזה ועדת האתיקה המקומית בסורוקה.

הלחץ שמפעיל הדרג הפוליטי, ובראשם ראש הממשלה נתניהו והשר לבטחון פנים גלעד ארדן, על הרופאים הוא אדיר. האתיקה הרפואית ברורה מאוד – לא מטפלים באדם בניגוד לרצונו. הניסיון של הדרג הפוליטי לתת פרשנות עקומה לחוק זכויות החולה לפיו ניתן לתת לחולה טיפול ללא הסכמה במצבים מיוחדים הוא בוטה. חוק זכויות החולה אמנם מאפשר לתת טיפול תחת תנאים מסוימים, למשל כשאדם אינו בהכרה, איבד יכולת דיבור או תקשורת, איבד כשירות נפשית, ובנוסף – צריך להיות יסוד להניח כי הטיפול יהיה מקובל על המטופל לאחר מעשה. במקרה הזה, ובכלל במקרים של שביתות רעב, לא מתקיימים אף אחד מהתנאים. עלאן כשיר ומביע באופן ברור את עמדתו, הצוות הרפואי לא יכול לפעול בניגוד לה.

> הכנסת אישרה הזנה בכפייה: הגיע הזמן לסרבנות רופאים המונית

מפגינים מול בית החולים סורוקה דורשים את שחרורו ומוחים נגד הכוונה להזינו בכפיה (צילום: אברהים אבו סיאם)

מפגינים מול בית החולים סורוקה דורשים את שחרורו ומוחים נגד הכוונה להזינו בכפיה (צילום: אברהים אבו סיאם)

משא ומתן לפרוטוקול

מוקדם יותר אחר הצהרים הפגינו עשרות מול בית החולים סורוקה בבאר שבע בקריאה לשחרורו של עלאן. הם קראו למדינה להימנע מהזנתו בכפיה ומסיכון חייו. בהפגנה הובעה גם תמיכה בשאר האסירים הפוליטיים הפלסטינים ובהם קבוצה גדולה של אסירים בכלא נפחא שפתחה גם היא בשביתה, שבינתיים הופסקה למשך שבועיים כדי לאפשר משו ומתן בין העצורים לשלטונות שב"ס.

במקביל מתנהל גם סוג של משא ומתן על עלאן. המדינה מציעה לו כי בתמורה להפסקת שביתת הרעב היא תתחייב לשחררו לאחר תקופה של שנה מתום תקופת המעצר הנוכחית. כלומר עוד שנה מנובמבר. עלאן כמובן לא מקבל את ההצעה.

עלאן, עורך דין בן 33 מהכפר ענאבוס הסמוך לשכם, נעצר ב-6 לנובמבר 2014, ומאז הוא מוחזק במעצר מנהלי בלא שהואשם בדבר. לאחר שמעצרו המנהלי חודש בפעם השנייה, מבלי שניתנה לו ההזדמנות להגן על עצמו, החליט עלאן להשתמש בכלי המחאה הלא-אלים היחיד שעומד לרשותו ופתח בשביתת רעב.

במעצר מנהלי מחוזק אדם ללא הגבלת זמן מבלי שיועלו נגדו חשדות או יוגש כתב אישום. נכון לסוף חודש יוני 2015 החזיקה ישראל במעצר מינהלי 370 פלסטינים במתקנים של שירות בתי הסוהר. השימוש במעצר מינהלי אמור להיות מידתי ונדיר, אולם ישראל מגבירה את השימוש בו בשנה האחרונה. בשבוע האחרון הוצאו צווי מעצר מנהליים לשלושה פעילי ימין קיצוני. גם אלו נעצרו ללא משפט וללא הצגת כל ראיות.

עדכון: עלאן הועבר היום (שני) לפנות בוקר לבית החולים ברזילי.

> אמו של שובת הרעב: "מי שיאכילו את בני בכפיה יבצעו פשע נורא"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf