newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גזל ואוריינטליזם: המופע המביש של השמלה מהנגב בשבוע האופנה

לאחר שגרם לנשות לקייה לתפור שמלה עבור מופע גיוס כספים לתנועה שמטרתה ייהוד הנגב, הציג המעצב את השמלה במופע שלם עמוס בסטראוטיפים על בדואים ומדבר

מאת:

כמה חוצפה, כסף, אוריינטליזם והסברה אפשר להלביש על שמלה אחת.

סיפור הרמאות של "תנועת אור"  את נשות לקייה, שרקמו בתום לב בדים למעצב צעיר שפועל בשירות תנועה לייהוד הנגב, ממשיך להתגלגל – והפעם, על מסלול שבוע האופנה בניו יורק. המעצב אביעד אריק הרמן, כך הסתבר, משרת את "תנועת אור לייהוד הנגב והגליל", הוא ניצל את תום ליבן והרצון העז של הנשים לעבוד ולהתפרנס – ותפר להן הרבה מעבר לשמלה. בשבוע שעבר הושלמה ההצגה הציונות הגדולה והשקרית, והשמלה הוצגה על גופה של דוגמנית שחומת עור. "יצירת המופת", כפי שקרא לה המעצב עצמו.

> כך נוצלו הנשים הבדואיות לקמפיין בעד ייהוד הנגב והגליל

להרמן יש כנראה עניין מיוחד בשלושה מרכיבים החוזרים זה על זה בעבודותיו: זהב, שירה עברית וכיבוש ציוני. הוא עיצב בעבר את שמלת "ירושלים של זהב" עבור שרת התרבות מירי רגב בפסטיבל קאן, שם הוכרזה (שוב) ירושלים כעיר מאוחדת, ובני יורק נחרטו על פני הדוגמנית המילים "והנגב עוד יהיה פורח" של אריק איינשטיין. על מותן הגלבייה הבדואית הנוצצת נתלתה חגורה מזהב, עליה מוצבים כלי עבודה, דחפור וטרקטור על יד חומה, המסמלת כנראה את הבנייה בנגב ובדרום.

לא ברור האם המעצב התכוון לבניית הנגב, או להריסת הבתים בכפרים הבדואים הבלתי מוכרים? למי אכפת, העיקר שדחפור הזהב עובד שם בחולות גבעת אום אל חיראן. בחפלה הזו בני יורק, אגב, ברור שלא היו בדואים או נשים פלסטיניות במקומן התייצבו שלושה גברים מחויכים, יפי תואר וחשופי חזה, מתופפים על דרבוקות  – שלא ברור מה הם מסמלים.

> "שלילת אזרחות הבדואים היא בלון ניסוי לקראת מהלך מסוכן בהרבה"

אולי אלו נציגיהם של תיירים אמריקאים מהופנטים מחוויה אותנטית מדברית אחרי עישון מריחואנה? הם תופפו בשמחה והתלהבות רבה ובקצב, עד שהיה נדמה שעוד רגע כלת המדבר, המציגה את היצירה על המסלול הצפוף, תצטרף לריקודים. היה חסר שם רק כמה עזים ואוהל על מנת להשלים את ההצגה המכוערת והאוריינטלית הזו.

אין לי מושג כמה כסף אסף הדוכן של תנועת אור בשבוע האופנה של ניו יורק, אך מצאתי ממד סימבולי במופע האבסורד הזה: הנשים, בעלות המקום, שמחוברות בגוף ובנשמה למדבר הנגב, ישבו להן בשקט ושקדו יום וליל עם מחטים וחוטים כדי לייצור את השמלה – אותה לקחו גברים יהודים חזקים עם דחפורי זהב וכסף, כדי להעיף בשמה את הנשים מביתן אחר כך הם עוד יטענו שזה לטובתן, רק כך הרי "הנגב יהיה פורח". מה שבטוח אי אפשר לקרוא לדבר הזה זו "יצירת מופת", בטוח לא כזו "שמסמלת את השותפות, המגוון התרבותי ואת עתיד הנגב" – כפי שטען המעצב בדף בפייסבוק שלו.

> עיתונאיות, מחנכות ורופאות מחוץ לחוק: תכירו את הנשים של התנועה האסלאמית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf