newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"מה מפריע לך שערבי מוכר בייגל?"

בתשעה באב, התפאר איש הימין הקיצוני וחבר מועצת העיר ירושלים אריה קינג בהתעמרות במוכר בייגלה פלסטיני, וזכה לתגובות מפתיעות

מאת:

אתמול, תשעה באב, העלה בעמוד הפייסבוק שלו אריה קינג, חבר מועצת עיריית ירושלים ואדם חובש כיפה, את הסטטוס הבא:

בס"ד

יהודים, יש מי שדואג לשמור על אופיה היהודי של ירושלים.

היום אחר הצהריים פנתה אלי תושבת העיר שנתקלה בדוכן לא חוקי בשער יפו, דוכן אשר בעליו מכר בייגל ופלאפל וזאת בתוואי הראשי של עולי הרגל לכותל המערבי והר הבית, בעיצומו של תשעה באב.

התוצאה לעיניכם – כפי שהתחייבתי, דאגנו לייהד את ירושלים. דאגנו לשמור על אופיה ועל התחושה שאתה גר/מבקר בעיר יהודית. הבסטה על כל שלל מאכליה הוחרמה.

תודה לפיקוח העירוני של ירושלים.

לסטטוס נלוותה תמונה של דוכן הבייגלה הפוך וכל מרכולתו שפוכה על הרצפה, כשמוכר הבייגלה עצמו עומד ליד בעוד פקח העירייה רוכן על הבייגלה, לעיני העוברים והשבים.

אריה קינג, חבר מועצת העיר ירושלים, בפוזה מחוייכת אופיינית (יונתן זינדל / פלאש90)

אריה קינג, חבר מועצת העיר ירושלים, בפוזה מחוייכת אופיינית (יונתן זינדל / פלאש90)

הרוכל המדובר הוא זאכי סבאח, 59. ירושלמים שנוהגים לבקר בעיר העתיקה מכירים את האיש נעים הסבר הזה שעומד עם דוכן הבייגלה שלו ברחבה של שער יפו שנים, חלק מהנוף כמעט, זאת כשהוא לא עצור בגין רוכלות ללא היתר; לפני חמש שנים סבאח נשפט לעשר (!) שנות מאסר בגלל הקנסות האסטרונומיים בסך מאות אלפי שקלים שצבר על רוכלות ללא היתר. הוא אמנם לא ריצה את כל תקופת המאסר, אבל ההתעמרות בו הפכה להרגל של העירייה שעומדת בסירובה לתת לו את הרישיון המיוחל, ממשיכה להערים עליו קנסות, ואחת לאיזה זמן מגיחה לאמלל את חייו. כאן תיעד ניר חסון מאסר אלים במיוחד של סבאח על ידי משטרת ירושלים ופקחי העירייה, שהטילו אותו בכוח לארץ, אזקו אותו וגררו אותו לתחנת המשטרה. רוכל שפשעו הנורא הוא ניסיון להתפרנס ממכירת בייגלה בשער יפו.

הסטטוס המקורי של חבר מועצת העיר ירושלים, אריה קינג

הסטטוס המקורי של חבר מועצת העיר ירושלים, אריה קינג

מי שחגג את המחזה המביש הזה, של איש לא צעיר עומד מול מרכולתו הדלה שפוכה על הארץ לעיני הציבור הסקרן, הוא אריה קינג, אחת הדמויות הקיצוניות ביותר בפוליטיקה הירושלמית. קינג, שלמרבה הבושה מכהן גם כחבר במועצת העיר, הוא מייסד "הקרן לאדמות ישראל" שפועלת לפינוי תושבים פלסטינים מבתיהם בירושלים המזרחית והעברתם לידי מתנחלים. אני זוכרת היטב את האיש בימים שלפני פינוי משפחת שמאסנה משכונת שייח' ג'ראח, מגיע מדי פעם לבית המשפחה שעמדה לפני פינוי, נראה כמי שמפיק מהסיטואציה הנאה לא מבוטלת. בסופו של דבר הוא הצליח, כמובן; המשפחה, על טפיה וקשישיה, פונתה לטובת המתנחלים של אריה קינג.

אלא שעל אף הצלחותיו המרובות בעיר, קינג לא ציפה כנראה למבול תגובות הזעם שיעורר הפוסט בפייסבוק בו התרברב בהשחתת מרכולתו של סבאח, רבים מהם מצד מגיבים ימנים. "כדתי, ימני, לומד תורת הרב קוק, זה מעציב ומקומם אותי מאוד. איך תהיה ירושלים עיר שינהרו אליה כל הגויים? מה התועלת בזה? וכי הערבי המוכר רצה להתגרות במישהו או שביקש להתפרנס בכבוד? איפה הזהירות באונאה? מה עם צער הבריות? איפה הצדק שחייב לשרור בירושלים? עצוב מאוד. תמחק", כתב לו הרב דוד מנחם. "חסר טעם, רע ולא מתאים. מה מפריע לך שערבי מוכר בייגל?", הגיב איש הימין יהודה יפרח. בתוך שעות הצטברו למעלה מאלף תגובות לסטטוס, וקינג, שכנראה לא חזה את עוצמת הזעם שיעורר, הוריד את התמונה בה נראה סבאח עומד ליד הדוכן ההפוך, והחליפה בתמונה בה רואם רק את הבייגלה שהוחרמו זרוקים. אחרי שגם זה לא הרגיע את הסערה, הוא החליף את הסטטוס המקורי בדברים הבאים:

בס"ד

כשצריך איני מהסס לחדד את דבריי שכן חלק מהתגובות שעלו בעניין מעידות כי כוונתי לא הובנה כלל כראוי וחשוב לי תמיד לעמוד על דיוקם של דברים.

לחידוד העניין – היום אחר הצהריים פנתה אליי תושבת העיר, בת הגיל השלישי שנתקלה בדרכה לכותל המערבי בדוכן לא חוקי בשער יפו שבעליו מכר בייגל ופלאפל בתוואי הראשי של עולי הרגל לכותל המערבי והר הבית בעיצומו של תשעה באב. לאחר פנייתה יצרתי קשר עם גורמי אכיפת החוק בעיריית ירושלים ולאחר שנמצא כי הרוכל פועל בצורה בלתי חוקית, החליטו הפקחים לפנות אותו ממקומו.

התמונות של הבייגלים הזרוקים עלולות ליצור רושם מוטעה לחלוטין, ובוודאי שאינן משקפות את המצב בשטח ואת הדרך העדינה והמכובדת שבה טיפלו הפקחים בסוגיה למרות ריבוי משימות ויום רגיש ומורכב במיוחד, תוך שמירה על הריבונות והסדר במזרח ירושלים.

אציין שהפקחים לא השליכו את המזון על הריצפה, לדברי הפקחים היה זה הרוכל שהפך את הדוכן כתגובה לפנייתם ואציין שהרוכל שבו מדובר, הוזהר פעמים רבות בדבר רוכלות ללא היתר ולכן למרות דאגת רבים בקרב המגיבים לפרנסתו, אם חפץ הוא בפרנסה כאחד האדם, ראוי היה שינפיק רישיון לרוכלות ויפעל בהתאם לתנאי הרישיון ובוודאי באזור רגיש וכה נגיש לקהלים רבים כמו שער יפו. בוודאי שאם חפץ היה בשימור מרכולתו, לא היה משליך את כולה על הריצפה.

אני גאה כל כך להיות חלק מהעם הזה שמביע רגישות עצומה לכל תמונה שעלולה בקונסטלציה מסוימת להראות כעוולה, גם אם לא התרחשה בפועל.

זוהי בדיוק משמעות המושג להיות "אור לגויים".

שוב, חייב להודות לפיקוח העירוני של עיריית ירושלים אשר כאמור, פעל בצורה המכובדת ביותר.

במובן מסוים, ה"הבהרה" הזו של קינג מלמדת עליו עוד יותר מהסטטוס המקורי שבו חגג ללא בושה את ההתעמרות הקלגסית בסבאח. בסטטוס המקורי, קינג לא נשמע מוטרד כלל וכלל משאלות של חוק וסדר, אלה היו אמתלה לאג'נדה העיקרית שעומדת לנגד עיניו – יהוד העיר. הסילוק האלים והמביש של סבאח בשירות טוהר הגזע, זה מה שחגג קינג במקור, לא אכיפה של החוק. כשראה למרבה הפתעתו שגם לציבור הירושלמי יש גבולות בכל הנוגע להתעמרות בפלסטינים, מיד שינה טקטיקה. פתאום השפה משתנה מטרמינולוגיה של ימין קיצוני לשפה בירוקרטית של שמירה על החוק, תוך הטפה מתחסדת וזדונית הקוראת לסבאח להוציא רישיון על פי חוק, כאילו הוא עצמו לא יושב בעירייה שמונעת מסבאח להוציא את הרישיון המיוחל כבר שנים.

ובזה בעצם מתמצה במידה רבה הסיפור הפוליטי של ירושלים: מדיניות של יהוד ונישול במסווה של שלטון החוק, מדוכן הבייגלה האומלל של סבאח בשער יפו כל הדרך עד לבית משפחת שמאסנה בשיח' ג'ראח. ועם כל החלחלה מההתרברבות החולנית של קינג במעשה הנבלה הזה, חשוב לזכור: קינג לא המציא את השיטה, הוא רק למד איך להפיק ממנה את המירב לצרכיו. מי שהפכו את ההתעמרות בתושבים הפלסטינים של ירושלים לדרך חיים הם העירייה והעומד בראשה, במדיניות גזענית של אי מתן אישורי עבודה ובניה, משטרת ירושלים שתמיד מגלה עודף מוטיבציה כשזה מגיע לפלסטינים, ומערכת המשפט הישראלית שנותנת שוב ושוב חותמת כשרות ל"פרוייקט הייהוד" של ירושלים שקינג הוא ממוביליה. כשהמערכת כולה עובדת עבורך כך שעות נוספות, כנראה שאתה יכול להרשות לעצמך לחזור בך מסטטוס קלגסי שלא השיג את האפקט המיוחל.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf