newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: עימותים, מעצרים ופצועים בהפגנה נגד הפינויים בשייח ג'ראח

כמאתיים מפגינים צעדו ממרכז העיר אל שייח ג'ראח, שם פונתה לאחרונה משפחה לרחוב. בשכונה עצמה עצרה המשטרה תושבים, ועימותים פרצו בין המפגינים למתנחלים. בהמשך נעצרו מפגינים נוספים

מאת:

[הפוסט עודכן ב-18:30]

כמאתיים ישראלים צעדו היום ממרכז ירושלים לעבר שכונת שייח ג'ראח, שם חברו לכמה עשרות פלסטינים תושבי השכונה, במחאה על פינויה של משפחת שמאסנה מביתה לטובת עמותת מתנחלים. עשרות משפחות בשכונה נמצאות תחת איום דומה. הליכי פינוי חודשו לאחרונה נגד שתי משפחות לפחות, והן אמורות להיות מפונות מבתיהן בשכונה במהלך חודש אוקטובר.

שניים מתושבי השכונה שיצאו לקראת המפגינים נעצרו, אחד מהם בגלל שנשא דגל פלסטין, והשני קטין שעליו התלוננו השכנים המתנחלים. הקטין שוחרר מעט לאחר מכן, אך אמו התמוטטה ופונתה לבית חולים. הצועדים מהעיר המערבית ספגו מטח ביצים שנזרקו מרכב חולף במהלך הצעדה. בין הצועדים היו גם חברי הכנסת איימן עודה ויוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת).

בתוך השכונה טיפסה אחת המפגינות על בית שמאסנה והסירה ממנו את דגל ישראל שתלו עליו המתנחלים, שתפסו את הבית. בתגובה יצאו אלה ותקפו במכות כמה מהמפגינים, ובמקום התרחבו עימותים שכללו זריקות אבנים וריסוס גז פלפל. שני מפגינים ישראלים נעצרו במקום. כעשרה מפגינים נפגעו מגז הפלפל, ושניים ממכות השוטרים. בין העצורים גם בלוגר שיחה מקומית, מיכאל סולסברי-כורך.

> במקם בו הים מסריח, הגנרטורים עושים מוזיקה והמקררים משמשים כארונות

עימות על הגגות: איזה דגל יהיה תלוי מעל שייח ג'ראח (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עימות על הגגות: איזה דגל יהיה תלוי מעל שייח ג'ראח (אורן זיו / אקטיבסטילס)

פינויה של משפחת שמאסנה, בת שש הנפשות הוא האות לחידוש הפינויים בשכונה, שמונה שנים לאחר גל הפינויים הקודם בשכונה. זהו  צעד ראשון ביישומה של תוכנית נרחבת לייהוד האזור והפיכתו להתנחלות.

ביום שלישי האחרון, מיד עם תום עיד אל אדחא, הגיעו כוחות של משטרה ומשאיות לבית משפחת שמאסנה, ופינו אותה מביתה. הם וחפציהם נזרקו לרחוב. המיטות שלהם עדיין לא הספיקו להתקרר, וכבר נכנסה לבית הצפוף והקטן קבוצה של מתנחלים להשכיר. מאז הספיקו המתנחלים, בראשם הפרובוקטור הימני-קיצוני אריה קינג, לבצר את ההתנחלות החדשה שלהם בשכונה ולקיים חגיגות הפגנתיות ומתגרות. המשפחה שפונתה מתגוררת ברחוב. פעמיים מאז נעצרו ושוחררו שניים מבני המשפחה שלא יכלו לעמוד בפרובוקציות של אנשי הימין הקיצוני שעושים בבית כל העולה על רוחם. גם מתנחל עוכב באחד מהעימותים.

> הוארך מעצרו של פעיל זכויות האדם שמתח ביקורת על הרשות הפלסטינית

צעדה מירושלים המערבית לעבר שייח ג'ראח (הרשימה המשותפת)

צעדה מירושלים המערבית לעבר שייח ג'ראח (הרשימה המשותפת)

מפגינים מצלמים מעצר . שייח ג'ראח (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים מצלמים מעצר . שייח ג'ראח (אורן זיו / אקטיבסטילס)

רוב תושבי שייח ג'ראח הם צאצאים של פליטים פלסטינים ממערב ירושלים, יפו, חיפה, לוד וישובים נוספים. אחרי קביעת הגבולות ב-1948, התושבים שוכנו במקום כדי למצוא להם פתרון כפליטים. כבר שנים שעמותות ימין מנצלות את העובדה שבעוד שהחוק קובע כי יהודים יכולים לתבוע בעלות על אדמות ונכסים שהיתה בבעלות יהודית לפני 1948, ערבים אינם יכולים לתבוע בעלות על אדמות ונכסים שהיו שייכות להם לפני 1948. כלומר – ליהודים יש זכות לשוב לבתיהם במזרח ירושלים, בעוד שהחוק לא רק שולל את הזכות של פלסטינים לשוב לבתיהם במערב העיר, אלא אף מתיר לגרש אותם מבתים בהם התגוררו עשרות רבות של שנים.

במקרה של משפחת שמאסנה – המתגוררת במבנה קטן וצפוף בשכונה, באזור המכונה "אום הארון" מאז 1964 – עמותת הימין "הקרן לאדמות ישראל" יצרה קשר עם יורשת המבנה וייצגה אותה בהליך המשפטי.

השבוע פורסם ב"הארץ" כי אחת המיורשות של הבית, שמכרה את הנכס לעמותת המתנחלים הקיצונית מרגישה רע עם עצמה. לעומתה, לפני מספר שבועות דיוווחנו כאן על ביקורו של מיכאל בן יאיר, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר שמשפחתו התגוררה בשכונה עד לשנת 1948. בן יאיר הצהיר כי משפחתו מתחייבת כי תתבע את הבית בו התגוררה ועליו יש לה קושאן, אלא שבמקום להעמיד את הבית לרשות מפעל ההתנחלות, הם יעבירו אותו לבעלות המשפחה הפלסטינית המתגוררת בו.

"האכזריות של הפינויים בשייח ג׳ראח הם תמצית האפרטהייד הישראלי, כאשר בחסות החוק מאפשרים רק למשפחות יהודיות לתבוע את בתיהן מלפני 48'", אמר יו"ר הרשימהה המשותפת, ח"כ עודה, במהלך הצעדה היום.

חגי מטר השתתף בהכנת הכתבה

> פשעי מלחמה ופצעים פתוחים: הרופאה שנלחמת בהפרדה ממשיכה למרוד

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf