newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות הפגינו למען זכותן של נשים לחיים בביטחון

שתי צעדות, מדרום ת"א ומכיכר רבין, חברו אמש לעצרת משותפת, ביום למאבק באלימות נגד נשים. בזו אחר זו עלו לבמה נשים אמיצות, כואבות, והצהירו: הפסקנו לשתוק. הנערות והנערים הרבים שהשתתפו באירוע נתנו תקווה לשינוי

מאת:

כשהגעתי לרחבת הסינמטק אתמול בערב (שלישי), מילאו אותה מאות נשים, ביניהן נערות צעירות רבות, שקראו בעוצמה "זה לא אורך המכנס, תאשימו את האנס", ו-"אל תגיד לי מה נורמלי, אתלבש איך שבא לי". העובדה שכל כך הרבה נערות צעירות, ולצידן נערים תומכים, הגיעו לאירוע לציון יום המאבק הבינלאומי לאלימות נגד נשים הייתה מרגשת, ומעוררת השראה ותקווה.

האירוע השנתי, שאורגן על ידי "מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית תל אביב", עמותת "רוח נשית", עיריית תל אביב-יפו, ושורה של ארגונים נוספים, החל בשתי צעדות שיצאו האחת מכיכר רבין, והשניה מבית "אחותי" שבדרום העיר. בגשם וברוח צעדו הנשים, ולצידן גברים תומכים, ונשאו שלטים עליהם כתוב "כשאת גרה ברחוב אין לך לאן לברוח", "הבן שלך מכור לפורנו, וחושב שזה מין. דבר איתו", ו"דורשות תאורה בדרום העיר".

יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים בתל אביב, 25 בנובמבר 2014. (צילום: יותם רונן/אקטיבסטילס).

יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים בתל אביב, 25 בנובמבר 2014. (צילום: יותם רונן/אקטיבסטילס).

את העצרת, שעברה ברגע האחרון לאולם בסינמטק בשל מזג האוויר, הנחתה העיתונאית גל גבאי. בזו אחר זו עלו לבמה דוברות שונות, שהביאו מגוון קולות, זהויות וסיפורים, מגוון שראוי שיעורר השראה לאירועים פוליטיים אחרים. נשים שדיברו על אלימות, על החיים בחודשים האחרונים בצל הגזענות שמופנית נגד החברה הפלסטינית, על חוסר הביטחון בו חיות נשים בדרום תל אביב. נערות שפועלות לשוויון מגדרי בבתי הספר, ונשים שחלקו את סיפורן האישי על גילוי עריות ותקיפות מיניות. קשה לתאר את כמות השוני והחירות שהכיל האולם, שהיה מלא עד אפס מקום.

להעניק לנשים הגנה קולקטיבית על רקע מגדרי

אל הבמה, נרגשת ורועדת, עלתה שלג, שעברה אונס לפני כעשור, ופתחה בהזכירה את חברתה הטובה דפנה בר ציון, שנרצחה בשנה האחרונה על ידי מי שהיה בן זוגה. היא סיפרה על ההתמודדות עם מערכת החוק בישראל כנפגעת אונס, ואמרה: "אם תשאלו אותי רטרואקטיבית אם אני ממליצה למישהי להתלונן, אני לא בטוחה שהתשובה שלי תשמח אתכן".

חברת מועצת העיר תל אביב-יפו, ויו"ר הוועדה לקידום מעמד האשה בעירייה, עו"ד גבי לסקי אמרה: "בשנה האחרונה נרצחו 15 נשים של ידי בני זוגן או קרובי משפחה. אני מציעה להכיר בזכות קולקטיבית מגדרית שמעניקה הגנה קולקטיבית לנשים על רקע מגדרי". לסקי התחייבה מעל הבמה "אעשה הכל כדי שעברייני מין לעולם לא יקבלו פרסים מטעם העירייה", ברומזה למפעל הפיס, שבחר השבוע להעניק פרס למשורר יצחק לאור, נגדו נאספו במהלך השנים עדויות רבות של נשים, ביניהן גם מי שהיו תלמידותיו, על הטרדות ותקיפות מיניות. לאור לא הורשע מעולם, אך גם לא נחקר מעולם, וזכייתו השבוע עוררה סערה ציבורית.

> אל תבנו על הגברים כשותפים למאבק באלימות נגד נשים

שולה קשת מובילה את הצעדה שיצאה מבית "אחותי" בדרום תל אביב. יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים, 25 בנובמבר 2014. (צילום: יעל מרום)

שולה קשת מובילה את הצעדה שיצאה מבית "אחותי" בדרום תל אביב. יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים, 25 בנובמבר 2014. (צילום: יעל מרום)

שולה קשת, מנכ"לית תנועת "אחותי", שהובילה את הצעדה שיצאה מדרום תל אביב, אמרה: "במיוחד ביום הזה חשוב לנו לומר שאין מקום אלים יותר לנשים מדרום תל אביב, וזאת כתוצאה ממדיניות גזענית של העירייה והממשלה שהחליטו להביא לדרום תל אביב, ורק לדרום תל אביב, עשרות אלפי גברים", ודרשה לפרק מיד את הגטאות בדרום העיר, בהתכוונה למבקשי המקלט, ברובם המכריע גברים, שהופנו בצורה שיטתית ומכוונת על ידי המדינה לשכונות דרום העיר.

ד"ר יפעת ביטון, משפטנית ומומחית למיגור אפליה ממרכז "תמורה" אמרה כי "לכל אשה זכות להגנה מפני אלימות. אנחנו לא צריכות לדרוש את הזכות הזאת אלא פשוט לקבל אותה כמו כל זכות יסוד אחרת".

> מאבטחים יחזרו לקחת נשק הביתה, הנשים ישלמו את המחיר

יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים בתל אביב, 25 בנובמבר 2014. (צילום: יותם רונן/אקטיבסטילס).

יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים בתל אביב, 25 בנובמבר 2014. (צילום: יותם רונן/אקטיבסטילס).

להגן על עצמנו

ריקי כהן בנלולו הזכירה את מאבקו של יונתן היילו, שהיה קורבן לאונס ראשון, ושני, ורגע לפני האונס השלישי הרג את האנס שלו, ונשפט לעשרים שנות מאסר על רצח. היא קראה לקהל להגיע לתמוך בהיילו בדיון בערעורו לבית המשפט העליון ב-1 בדצמבר, וזכתה למחיאות כפיים ממושכות. "כולנו נמצאים במצב הזה של השאיפה להגן על עצמנו. השאלה מה קורה כשאנחנו מגינות על עצמנו? ואיפה המדינה שתגן עלינו?", אמרה כהן-בנלולו.

הזאר אל חאדי מעמותת "איתך-מעכי", תושבת טייבה, דיברה בערבית ואחר כך בעברית. היא סיפרה על "הימים הקשים ביותר שעברתי בחיי", בהתייחסה לגזענות ששוטפת את המדינה. אל חאדי דיברה על גל האלימות החקיקתית בכנסת כלפי פלסטינים, וקראה לעצור את הפיטורים של ערבים וערביות ממקומות העבודה ולהפסיק את המעצרים של פלסטינים ואת היד הקלה על ההדק של המשטרה. "אולי צריך שהיד של השוטרים תפסיק להיות כל כך קלה על ההדק, שיעסקו יותר במניעת רצח נשים".

> המאבק של יונתן היילו: מערער על הרשעתו ברצח האנס שלו

אולם מלא בסינמטק. יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים בתל אביב, 25 בנובמבר 2014. (צילום: גלית לובצקי).

אולם מלא בסינמטק. יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים בתל אביב, 25 בנובמבר 2014. (צילום: גלית לובצקי).

מרים שלר, מנהלת "מרכז סיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית תל אביב", הודתה לקהל הרב שמילא את האולם בשם "ארבעים אלף פניות שקיבלנו במרכזי הסיוע בשנה האחרונה". נעמה זאבי-ריבלין, מנהלת "סלעית", ארגון סיוע לנשים במעגל הזנות, אמרה כי זנות הינה אלימות מינית כלפי נשים: "נשים בזנות חוות יומיום על בשרן אונס, תקיפות מיניות ואלימות מינית מגברים שבאים להגשים את הפנטזיות שלהם. אבל גוף של אשה אינו מוצר צריכה".

אביב יהלום, ממייסדי "אסל"י – ארגון סרט לבן ישראל", בו פועלים גברים שמצטרפים למאבק באלימות נגד נשים, והדובר היחיד בין הדוברות באירוע, הודה על ההזמנה הלא מובנת מאליה לעלות ולדבר על הבמה, ואמר "הבעיה של אלימות כלפי נשים היא קודם כל של גברים. אני קורא לאחי הגברים באשר הם – קחו אחריות, השמיעו קול, עשו מעשה!"

> אישה הרגה אנס שניסה לרצוח אותה, ועומדת למשפט מעורר מחאה במקסיקו

גברים תומכים צועדים ביום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים בתל אביב, 25 בנובמבר 2014. (צילום: יותם רונן/אקטיבסטילס).

גברים תומכים צועדים ביום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים בתל אביב, 25 בנובמבר 2014. (צילום: יותם רונן/אקטיבסטילס).

רותם אלישע, תלמידת תיכון מרמלה סיפרה על המאבק אותו היא מובילה נגד דרישות לבוש לא שוויוניות בבתי הספר. היא קראה ללמד בבתי הספר לא להטריד בנות ונשים, ולהכנסת תוכנית לימודים בנושא מגדר וחינוך מיני בבתי הספר.

טלי ווזנר-שלום-נבו, פעילה להט"בית, פמיניסטית, נכה, ומתנדבת ב"פרויקט גילה להעצמה טרנסית" אמרה: "אני כאן כדי להגיד שכולנו אחיות, לא משנה איך אנחנו נראות, ולא משנה אם אנחנו עובדות בזנות או לא. לכולנו מגיע ביטחון מאלימות מינית".

את הערב חתמה עירד, נפגעת אלימות נגד נשים, שאמרה: "אם אתן כאן, אז גם אתן הפסקתן לשתוק. ואם אתם כאן, אז גם אתם הפסקתם לשתוק. אני כאן, כי אני כבר לא קורבן, אני ניצולה ואני לביאה. ואין אף אחד בעולם הזה שיוכל לאנוס אותי, שוב, לשתוק. ואני לעולם לעולם לעולם, לא אפסיק להילחם כי המלחמה הזו, המלחמה שלנו, היא והיא לבדה, זו שמבטיחה את עתידם וביטחונן של ילדות וילדי המחר. שלא יהיה כמו העבר וההווה שלנו. זו שליחות. זו זכות. וזו חובה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf