newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

להפסיק לשתוק מול ההסתה של גופשטיין נגד הקהילה הגאה

בסרטון שטנה שהפיק לקראת מצעד הגאווה בירושלים, בנצי גופשטיין שולח את הקהילה הלהט"בית לצעוד באום אל-פחם ומכנה את חבריה טרוריסטים, והמשטרה מאפשרת לו להמשיך במסע ההסתה. צריך להבהיר: עם גזענים לא מקיימים הידברות, אלא שמים להם קו אדום

מאת:

גם השנה מאשרת המשטרה לבנצי גופשטיין ולהקת הלה"בות שלו לקיים מפגן שנאה והומופוביה מול מצעד הגאווה והסובלנות השנתי בירושלים. בשנה שעברה בשם חופש הביטוי אסי עזר החליט לפנק אותו בתשומת לב וחיבוק לעיני המצלמות. כאילו זה אך נורמלי לקיים דיאלוג עם אדם שכל מהותו הפצת שנאה, איבה וגזענות, אדם ששם לו למטרה את הקהילה הגאה. בשנה לפני כן נרצחה שירה בנקי בזמן שבנצי וחבורתו היו עסוקים במפגן השנאה ומצהלות הגועל השנתי שלהם למול המצעד.

לקראת המצעד השנה שחרר גופשטיין סרטון בקריאה לתומכיו להצטרף להפגנה השנתית שלו מול המצעד הירושלמי. במתק שפתיים ובקול רך (שימו לב למוסיקה הדרמטית) הוא מסביר מה יש לו נגד מצעד הגאווה. "אנחנו לא מפגינים כנגד הצועדים אלא כנגד המצעד", פותח גופשטיין בהילוך איטי ומאיץ מיד: "אין שום סיבה להתהלך ברחובות העיר בגאווה [ולהגיד] 'אנחנו סוטים', 'אנחנו נכשלים, אנחנו לא יכולים לעמוד כנגד היצר'".

חופש ההסתה אחרי רצח שירה בנקי

משם גופשטיין משרבב, כצפוי, את אום אל-פחם וטייבה ושולח אותנו לצעוד שם, ומגיע לחלק העיקרי של ההסתה השנה: "הקהילה הלהט"בית פועלת בכל אמצעי הטרור כנגד כל מי שלא חושב כדעתם". ואז הוא ממשיך בקול מתבכיין: "אם מישהו יעז להגיד שזה לא כל כך בריא לילד נורמלי לגדול במקום שבו יש אבא ואבא או אמא ואמא… כל בר דעת מבין שזה לא דבר נורמלי. מי שיעז להגיד דבר כזה – כולם יצאו נגדו, כלם ילחמו נגדו. הם מדברים על חופש ביטוי? הם הטרוריסטים הכי גדולים".

ובכן, מה הבנו מכל זה: בנצי גופשטיין הא קורבן מסכן שפוגעים בזכות הבסיסית שלו להסית חופשי ללא ביקורת. כל כך עצוב. מה שגופשטיין לא אומר זה מה צריך לעשות עם טרוריסטים. ובכן, זה ברור לכל בישראל של 2017: לנטרל. ובלי לכבס: להרוג.

אבהיר לכל מגלגלי העיניים – לא, זה לא "חופש הביטוי" לקלל, להשפיל, להעליב קבוצה שלמה של בני אדם על בסיס של שנאה חסרת פשר. זה לא "חופש הביטוי" לומר דברים שמשמעותם שלאנשים אין זכות קיום. זה בדיוק ההיפך – ליד ההגדרה של הערך "הסתה" במילון צריכה להופיע תמונתם של בנצי גופשטיין ולהקתו. לעזאזל, רק לפני שנתיים נרצחה ילדה במצעד בזמן שהגופשטיינים עמדו על זכותם להסית באישור המשטרה. וגם שעות ספורות אחרי הרצח, כשיצאנו לצעוד בעיר במחאה – היה מאוד חשוב למשטרה לעמוד על זכותם של חבורת המסיתים הבזויה להמשיך לקלל, להשפיל, לפגוע ולהעליב אנשים שהרגע חוו אירוע טראומטי. ולא אמרנו מילה על מפעל ההסתה על-שם גופשטיין נגד ערבים.

> סטרייטים במצעד הגאווה – האם תתמכו גם באלה מאיתנו שלא נראות בדיוק כמוכם?

עם הסתה לא מקיימים הידברות. בנצי גופשטיין מפגין נגד מצעד הגאווה בירושלים, יולי 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שאלתי לפני שנתיים רגעים לאחר הרצח המזעזע של שירה בנקי במצעד הגאווה בירושלים – איך זה שבנצי גופשטיין עוד מסתובב חופשי? איך זה שהוא לא נחקר על הסתה? וגם היום אני שואלת – איך יתכן שהמשטרה עוברת ומזהירה אנשים לקראת המצעד על בסיס פרופיל לא ידוע אבל מאשרת לגופשטיין שוב ושוב להסית באין מפריע בחסות משטרתית?

אבל השאלה החשובה היא למה הקהילה הגאה ממשיכה לשתוק? הרי כל ניסיונות ההתעלמות לא מצליחים למנוע מגופשטיין לקבל במה בכל הסיקור התקשורתי סביב המצעד. הטקטיקה הזאת פשוט לא עובדת. בסוף הוא עומד לו שם, נותן מופעי הומופוביה באין מפריע (שלא לדבר על חיבוקי מאסי), ללא שום תגובת נגד.

עם אנשים כמו גופשטיין לא אמור להיות לנו שיג ושיח. מול האמירות של גופשטיין צריך לשים קו אדום. מול מפגני שנאה כאלה, גם אם ברישיון משטרתי, אסור לנו לסתום אוזניים ולהמשיך הלאה.

> "לא אנסתי אותך לפתוח את התיק"

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf