newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"להחליף את נתניהו": יו"ר רע"מ-בל"ד לא שולל גוש חוסם

תנאי הבסיס של מנצור עבאס לגוש חוסם נגד נתניהו הם שוויון, ביטול חוק הלאום והובלת תהליך לפיוס ולפתרון שתי מדינות. בראיון מיוחד הוא מדבר על מקומן של נשים בתנועה האסלאמית, הפספוס של "המשותפת", ומגלה חיבה לליברליזם

מאת:

אם תתגשם התחזית של מנצור עבאס, והרשימה המשותפת לתנועה האסלאמית שהוא עומד בראשה ולבל"ד אכן תזכה בשבעה מנדטים, עבאס יהפוך לשם מוכר לא רק בציבור הערבי-פלסטיני, אלא גם בזירה הכלל-ישראלית, במיוחד אם תוצאות הבחירות יהיו צמודות.

אבל בינתיים, עד שזה יקרה, עבאס בן ה-45, נהנה מאנונימיות מסוימת. אף שכמעט כל הלקוחות והעובדים בבית הקפה במרכז הקניות המצוחצח בנצרת עלית שישבנו בו בשבוע שעבר היו פלסטינים, לא נראה שאנשים מזהים אותו, ואם כן, הם לא הראו זאת. ייתכן שדווקא האנונימיות הזו אפשרה לעבאס לשוחח כאיש דת לא פחות מאשר כמי שעומד בראש רשימה פוליטית.

כבר בגיל 17 התחיל עבאס לשאת דרשות ב"מסגד השלום" בכפר שלו, מע'אר. לפעילות פוליטית נכנס כשלמד באוניברסיטה העברית ונבחר פעמיים לראשות ועד הסטודנטים הערבים. לצד לימודי רפואת שיניים, המקצוע של עבאס היום, הוא הקדיש את זמנו ללמוד אצל השייח' איברהים נימר דרוויש, ממייסדי התנועה האסלאמית בישראל. "הוא היה הרבי שלי", אומר עבאס, "ממנו למדתי גישה ביקורתית".

אחרי פעילות ארוכת שנים, ב-2010 הוא נבחר לתפקיד סגן יו"ר התנועה האסלאמית (הפלג הדרומי), ומ-2018 הוא עומד בראש הזרוע הפוליטית שלה, הרשימה הערבית המאוחדת, רע"ם. אחד התהליכים המרכזיים שהוא מוביל הוא קידום אמנה חדשה לתנועה האסלאמית, המבססת את האסלאם ה"ווַסַטי", האמצעי, המתון, שהוא מאמין בו. אסלאם שהוא לא חושש להגדיר לא רק כ"דמוקרטי", אלא גם כ"ליברלי", הגדרה שעבאס עצמו יודע שאינה חביבה על חוגים אסלאמיים רבים.

"הנוכחות שלנו בכנסת, ברשויות המקומיות, בבתי החולים, איפה שלא יהיה - היא מה שתסתור את התזה של נתניהו, את השימוש שלו בנו כאובייקט של הפחדה". מנצור עבאס, יו"ר רע"מ (צילום: אורן זיו)

"הנוכחות שלנו בכנסת, ברשויות המקומיות, בבתי החולים, איפה שלא יהיה – היא מה שתסתור את התזה של נתניהו, את השימוש שלו בנו כאובייקט של הפחדה". מנצור עבאס, יו"ר רע"מ (צילום: אורן זיו)

את משמעות השינוי אפשר לראות כבר עכשיו. בפעם הראשונה בתולדותיה, שתי נשים הוצבו ברשימה של התנועה האסלאמית לכנסת, אמנם במקומות לא ריאליים (חמישי ושישי), אבל עם הבטחה שבבחירות הבאות אשה תוצב במקום ריאלי. הן צורפו גם למועצת א-שורא, הגוף העליון בתנועה. תארו לעצמם את יהדות התורה או ש"ס עושות מהלכים דומים. יותר מכך: מספר שתיים ברשימה המשותפת עם בל"ד, ד"ר אמטנס שחאדה, הוא נוצרי מרוני ("נוצרי מאמין", אומר עבאס), ומספר ארבע היא אשה, היבא יזבק מבל"ד. בל"ד עצמה היא מפלגה חילונית. גם עם מנהיגים יהודים, כולל מנהיגים דתיים היושבים עמוק בימין, עבאס מוכן לשבת וכבר ישב. מבחינתו זו חובה דתית. "מה הקשר המשפחתי בין מירון למנצור? לפי הקוראן אנחנו אחים", הוא אומר.

נפגשנו בשבוע שעבר, ימים ספורים אחרי שבג"ץ אישר לרע"ם-בל"ד לרוץ לכנסת וביטל את החלטת ועדת הבחירות המרכזית לפסול אותה.

מה אתה חושב על ניסיון הפסילה?

"עצם הניסיון לפסול הוא מאכזב. המפלגות הערביות משתתפות במערכת הפוליטית, מנסות להשפיע דרך הכנסת, אבל אנחנו רואים ניסיון לדחוק את הנוכחות שלהן. מישהו מעוניין שהחברה הערבית תצא ממעגל ההשפעה והלגיטימיות. נתניהו מנסה להשתמש בחברה הערבית כדי לצבור הון פוליטי".

זה משפיע על הציבור הערבי?

"בוודאי שזה משפיע. זה מחזק שתי גישות מנוגדות. גישה אחת אומרת, אם לא רוצים אותנו בפנים, נצא בחוץ. לעמדה הזו אין רוב באוכלוסייה הערבית, אבל היא משפיעה. יש גישה אחרת שאומרת: הם לא רוצים אותנו בפנים, אז דווקא אנחנו צריכים להיות בכל מקום ולחזק את הנוכחות שלנו".

ומה אתה אומר למי שאומר שאין טעם לשתף פעולה עם מדינה שהעבירה חוק לאום?

"זה לא שיתוף פעולה. זו בעצם מעין התנגדות. הנוכחות שלנו בכנסת, ברשויות המקומיות, בבתי החולים, איפה שלא יהיה – היא מה שתסתור את התזה של נתניהו, את השימוש שלו בנו כאובייקט של הפחדה. אנחנו צריכים לצאת ממעגל של ריאקציה. המחשבה החדשה שלנו היא שאנחנו צריכים 'לתקוף', לפעול, ליזום, ולא רק לחכות".

הפגנה נגד חוק הלאום, כיכר רבין, 11.8.2018 (צילום: חגי מטר)

הרשימה המשותפת, אומר עבאס, היתה ניסיון "לפעול וליזום", ניסיון שנכשל. "זו היתה הזדמנות היסטורית שפספסנו אותה", הוא אומר , "במקום לשפר את התפקוד של הרשימה המשותפת ולהפוך אותה לגוף פרלמנטרי עם כלים ולפתח את שיטות הפעולה שלה, עשינו את ההפך". האשמה בעיניו נופלת קודם כל על מי שעשה לדבריו את הפירוק עצמו, כלומר אחמד טיבי, אבל גם לחד"ש יש אחריות בגלל העמדות שלה בעניין הרוטציה. העמדות האלה, טוען עבאס, "הפכו את הרשימה המשותפת לנושא ללעג והציגו אותה כחבורה של אנשים שמחפשים אינטרס אישי".

יש סיכוי שהרשימה המשותפת תחזור?

"אם נהיה הכוח הראשון, זה יחזיר את האנשים לשפיות ולרשימה המשותפת. אבל זו תהיה משותפת אחרת, משותפת עם מהות ועם תכלית, ולא משותפת של לנסוע יחד באוטו לכנסת".

כוח ראשון? אתם בכלל תעברו את אחוז החסימה?

"אנחנו נעבור ונהיה הכוח הראשון בחברה הערבית. נקבל לפחות שבעה מנדטים".

אתה נראה לי איש רציני. שבעה מנדטים?

"אני מתבסס על השטח, אני מכיר את האנשים, אנחנו עובדים קשה".

מנצור עבאס: "בתנועה האסלאמית אף פעם לא היתה התנגדות לקדם נשים בתוך התנועה ובחברה בכלל. מה שחדש שאנחנו שמים את זה בראש סדר העדיפויות שלנו. הבנו שבלי לקחת יוזמה ולעשות צעד ראשון על ידי שריון אי אפשר לעשות שינוי"

אם אכן תתממש התחזית הזו, שכרגע לא נסמכת על שום סקר, אין ספק שאחת השאלות שתישאל האם היא רע"ם-בל"ד תהיה מוכנה ליצור "גוש חוסם" מול הימין. בראיון שנתן ל"שיחה מקומית", לפני האיחוד עם חד"ש, אמר טיבי שזו תהיה המטרה שלו. עבאס יותר זהיר, אבל לא שולל אפשרות כזו. "אנחנו נסתכל על מדיניות", אומר עבאס. "לא נמהר להגיד שאנחנו רוצים להיות גוש חוסם, זו לא המטרה שלנו. נסתכל מה אומרים שני הצדדים והאם הם בכלל פונים אלינו, ואז נחליט מה נמליץ לנשיא המדינה".

יש לכם עדיפות?

"יש לנו עדיפות קודם כל להחליף את האיש הזה, נתניהו".

כלומר אתם לא ממהרים להגיד שאתם רוצים גוש חוסם, אבל לא לגמרי שוללים את זה?

"בדיוק".

מה יכול להיות המינימום שיבטיח את התמיכה שלכם?

"נסתכל מה שיש להם להציע על מעמדו של האזרח הערבי ושל החברה הערבית, האם ימשיכו בגישה של הדרה ואפליה. דבר שני: האם הם רציניים להוביל תהליך מדיני שיוביל לפתרון ולפיוס בין שני העמים לפי הפתרון של שתי מדינות, פלסטין ומדינת ישראל. הכותרת המרכזית תהיה חוק הלאום. גישתנו שצריך לבטל אותו".

ואם יסתפקו בהוספת המילה "שוויון" לחוק הלאום?

"לדעתי צריך לבטל אותו ולהיכנס לדיון מאוד עמוק שבו יוכל כל צד להציג את עמדותיו. לנו יש חזון מאוד ברור: שני העמים חיים ביחד, בביטחון ובשלום ובכבוד הדדי ובשותפות. זה היעד הסופי".

90 אחוז מהחברה הערבית הם בית הלל

בינתיים, עד שהיעד הסופי הזה יושג, הרשימה האסלאמית ועבאס מסתפקים ברשימה משותפת עם בל"ד. לפחות בעיניים שלי – יהודי, שמכיר מפלגות דתיות יהודיות – החיבור הזה לא מובן מאליו. עבאס רואה את זה אחרת.

"השותפות עם בל"ד היא לא מהיום", אומר עבאס. "היא היתה חלק מהשותפות ברשימה המשותפת, שהיתה מורכבת גם ממפלגה קומוניסטית, שהיה בה גם נוצרי וגם דרוזי וגם יהודי. את המחסום הזה עברנו. החילוניות של בל"ד היא לא חילוניות אנטי-דתית. אתה תמצא אנשים דתיים בבל"ד, אפילו בתוך המפלגה הקומוניסטית תמצא אנשים דתיים. אין לי בעיה לשבת עם חילוני".

והעובדה שמספר שתיים ברשימה שלכם הוא נוצרי, יש לה מסר לחברה הערבית?

"בוודאי. השותפות עם בל"ד היא גם יד מושטת לאחים הנוצרים והדרוזים. אנחנו בתנועה האסלאמית עברנו כברת דרך. אפילו באמנה שיתפנו חוגים נוצרים ודרוזים, הם השתתפו בדיונים והשפיעו על הצורה הסופית שלה. יש הבנה שאנחנו חברה מגוונת. אנחנו צריכים לכבד את הגיוון הזה ולהתייחס אליו בסובלנות. זה לא היה מובן מאליו עד לפני כמה שנים. היום – זה אחרת".

עצרת של התנועה האסלאמית בירושלים להגנה על מסגד אל-אקצא (אורן זיו / אקטיבסטילס)

חלק אינטגרלי מהתנועה. נשים בעצרת של התנועה האסלאמית בירושלים להגנה על מסגד אל-אקצא (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הכנסתם נשים לרשימה, למועצת א-שורא. בקדנציה הבאה ישוריין לאשה מקום ריאלי. זו מהפכה בעיניך?

"בתנועה האסלאמית אף פעם לא היתה התנגדות לקדם נשים בתוך התנועה ובחברה בכלל. מה שחדש שאנחנו שמים את זה בראש סדר העדיפויות שלנו. הבנו שבלי לקחת יוזמה ולעשות צעד ראשון על ידי שריון אי אפשר לעשות את השינוי. אני מאמין שבעתיד זה יהיה יותר טבעי".

עבאס אומר שגם אין לו בעיה עם כנסים משותפים לגברים ונשים. "יש כפרים שמארגנים כנס לנשים, ויש כפרים שמארגנים כנס משותף. מה שהן בוחרות", הוא אומר.

אין לך בעיה עם ערבוב?

"אין בעיה. אנחנו שומרים על צניעות כמובן".

באום אל-פחם היו בעיות.

"כן, היו בעיות. התפיסה ההלכתית שלנו שההפרדה בין גברים לנשים היא לא הפרדה מוחלטת. אנחנו יודעים שנשים וגברים התפללו ביחד בהובלתו של הנביא מוחמד, ההפרדה המוחלטת שמדברים עליה לא קיימת באסלאם. אנחנו מתנהגים בצניעות, אבל לא בזילות כאילו שהנשים הן רק אובייקט מיני, שצריך להרחיק אותו החוצה".

לזה יש התנגדות חברתית בחברה המוסלמית.

"יש חוגים מסוימים, אבל תשעים אחוז מהחברה הערבית היא חברה מתונה מבחינה דתית. היא חברה וסטית, אמצעית, בית הלל ולא בית שמאי".

איפה אתם עומדים בעניין להט"בים?

"עמדתנו הדתית היא שיש לשמור על הזהות המינית של האנשים. שהגברים יישארו גברים והנשים יישארו נשים".

ומי שזהותו המינית אחרת?

"דעתנו שיש לשמור על כבודם של אנשים ועל זכויותיהם במסגרת החוק".

גם אם זהותם המינית שונה?

"יש לי תפיסת עולם ואני אביא אותה אחרי שאשלים את לימוד הנושא, כי אני עכשיו מתעמק בהבנתו. נביא את זה בעתיד לדיון. זו עמדה מאוד אנושית ומנסה להתחשב".

יו"ר רע"מ מנצור עבאס ויו"ר בל"ד אמטנס שחאדה בדיון בבג"ץ על הבקשה לפסול את הרשימה המשותפת שהם מובילים מלרוץ לכנסת (צילום: אורן זיו)

יו"ר רע"מ מנצור עבאס ויו"ר בל"ד אמטנס שחאדה בדיון בבג"ץ על הבקשה לפסול את הרשימה המשותפת שהם מובילים מלרוץ לכנסת (צילום: אורן זיו)

השיח הזה של עבאס מתיישב כאמור עם הנושא שהוא הכי שש לדבר עליו: האמנה שהתנועה האסלאמית עבדה עליה בשנים האחרונות. אמנה שמטרתה היא לקחת את ערכי האסלאם – "חירות וצדק ואחווה ועשיית חסד וטוב וסובלנות ורחמנות", לפי עבאס – ולצקת אותם "למודל הומני". "אנחנו מסתכלים על האנושות כמשפחה אחת", אומר עבאס ומצטט פסוקים מהקוראן לחיזוק עמדתו. "תמיד שואלים אותי מהצד האדוק אצלנו: איך אפשר להבין את המאבק בעולם על רקע התפיסה ההומנית הזו? אני אומר להם: מי אמר שאחים לא נלחמים אחד בשני? אבל הקוראן מלמד אותנו שאפילו אם אחים נלחמים אחד בשני, הם לא צריכים לשכוח שהם בכל זאת אחים".

אסלאם זה סובלנות? אסלאם זה לא הפסוק על המוסלמי שצריך לרדוף אחרי היהודים המתחבאים מאחורי האבנים?

עבאס מציין שהפסוק בא מהחדית', לא מהקוראן, אבל ממהר לחזור לעבר של היחסים הטובים בין יהודים למוסלמים, שהיה הרבה יותר טוב מהיחס ליהודים באירופה. הרמב"ם, הוא מזכיר, כתב את ספריו בערבית.

אבל המוסלמים היו שליטים. איך מוסלמי יכול לחיות תחת מדינה שמגדירה את עצמה יהודית?

"זה מחזיר אותנו לחזון שלנו לפתרון של הסכסוך. אנחנו מדברים על שתי מדינות, מדינת פלסטין בגדה וברצועה ובירושלים. וישראל בגבולותיה, שיש בה מיעוט ערבי-פלסטיני שדורש שוויון מלא במסגרת האזרחות הישראלית".

ואין בעיה לחיות במדינה שלא חיה לפי השריעה?

"במדינה שיש בה רוב מוסלמי, תמצא שאיפה לקיים חיים לפי ההלכה האיסלאמית. במדינה שיש בה מיעוט מוסלמי, המוסלמים יטלו חלק וינסו להשפיע ולנסות להביא את הערכים של האיסלאם לחיים המשותפים של כל הקבוצות. בלי כפייה דתית ובלי כפייה אנטי דתית".

יש מוסלמים רבים שרואים בכך קושי.

"יש מוסלמים שרואים קושי, אבל לנו יש אסכולה מגובשת איך להתנהל בסיטואציה כזו. חוק יסוד באמנה של התנועה האיסלאמית הוא שאנחנו פועלים בשני סייגים: ההלכה והחוק, חוק שלא מפלה אותנו, לא מדיר אותנו. מהכלל הזה יצאנו להגדיר את סוג האזרחות שאנחנו דורשים: אזרחות מהותית, שווה וצודקת, לא אזרחות סוג ב' או ג' או ד'. האמת שאם אתה לא אזרח סוג א', אז כנראה שאתה לא אזרח, אתה נתין. ולכן הסיסמה שלנו היא חוזה אזרחות עם המדינה".

חברי הרשימה המשותפת רע"מ-בל"ד בדיון בבג"ץ (צילום: אורן זיו)

חברי הרשימה המשותפת רע"מ-בל"ד בדיון בבג"ץ (צילום: אורן זיו)

אחת הסיבות לכתיבת האמנה, לפי עבאס, היא תופעות כמו דאע"ש ואל-קאעידה שמדברות בשם האסלאם, ולמעשה גורמות לו נזק אדיר. "מי שסובל מהתוצאות של הפעילות שלהם הם בעיקר המוסלמים. 98 אחוז מהנרצחים על ידי הקבוצות האלה הם מוסלמים. ולכן הן לדעתי האויב הכי משמעותי לאסלאם".

לכן הייתם צריכים את האמנה, כדי להבדיל את עצמכם?

"זו אחת הסיבות, למרות שיש סיבה בסיסית. כל זרם, כל תנועה אמורה להגדיר את עצמה לעצמה, מי אני. אבל גם חובתה להגדיר את עצמה לאחר, והאחר יכול להיות כאן כל מיני – גם קרוב וגם רחוק. האחר המוסלמי, האחר הנוצרי, האחר היהודי. הישראלי. כאשר אנשים שומעים תנועה אסלאמית, מה עולה להם לראש? עולות להם דוגמאות כמו דאע"ש ואדיקות וקיצוניות. ולכן חשוב לנו להגיד: זו האמנה שלנו, ככה אנחנו מגדירים את עצמנו, אלה המאפיינים שלנו".

ומה שעבאס מאמין בו הוא דמוקרטיה, שבעיניו נטועה עמוק באסלאם. הנביא מוחמד, אומר עבאס, כונן בעיר מדינה את החוקה הראשונה בעולם, ארבעת הח'ליפים שבאו בעקבותיו התבססו על "אל-בַּיַאע", מושג יסוד באסלאם שעבאס מפרש אותו כרצון החופשי של האנשים. אבל אחרי ארבעת הח'ליפים, ממשיך עבאס, השליטים המוסלמים כפו את ה"ביאע" על האנשים. "זה בדיוק מה שקורה עכשיו בעולם הערבי", מציין עבאס שלומד עכשיו לתואר שני במדע המדינה באוניברסיטת חיפה, "יש בחירות, אבל התוצאות ברורות מראש, אין בחירה חופשית. ולכן אתה רואה צורה של מדינה מודרנית, אבל במהות היא לא מודרנית, היא ממלכה".

והיום אתה רואה שינוי?

"כמובן, אני רואה שינוי. היום הזרם האסלאמי, ובמיוחד הזרם הווסטי, מתחיל להפנים את המשבר הזה, ואנחנו לומדים שיש היום גישות יותר דמוקרטיות. מה שמקביל לדמוקרטיה אצלנו זה שורא, ושורא זו לא התייעצות כמו שמתרגמים את המושג. אם אתה מסתכל על התוכן של השורא, תמצא מאפיינים מאוד מאוד דמוקרטיים ואפילו ליברליים. ואני מחבב את שני הביטויים האלה".

בעיני הרבה מוסלמים בעולם המלה ליברליזם היא כמעט קללה.

"כן, כי לוקחים את הליברליות לתחום של הנהנתנות ושל הרמה האישית, לעשות מה שאתה רוצה. אבל ליברליות זו חירות, ליברליות זו קבלת האחר, ליברליות זו סובלנות, ליברליות אלה זכויות אדם".

באמנה שלכם כתובה המלה ליברליות?

"לא. דמוקרטיה כן. אבל הגישה שלנו היא גישה ליברלית".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מוש הפוך

איזה יופי, כותרת נהדרת ומוצלחת שמלא יקראו

ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול. ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול. ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול. ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf