newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מה שמדאיג את ליצמן איננו חילול השבת אלא האדמו"ר מגור

למשבר הפוליטי שהתעצם עד להתפטרותו של ליצמן יש מעט מאוד קשר לשבת, שמעולם לא באמת עניינה את הפוליטיקאים החרדים. הוא גם לא קשור לרצון להקדים את הבחירות. השבת, במקרה זה, היתה רק אמתלה במאבקי הכוח בין הפוליטיקאים החרדים לבין הרבנים

מאת:

זו שעתה הגדולה של פוליטיקת בתי הרבנים.

השבת לא מעניינת את הפוליטיקאים החרדים היום. כל כתב פוליטי חרדי יודע את זה היטב, זה כאב ראש בשבילם. חילול שבת חדש שנחשף, מרכולים (סיפור שהחל בכלל מעתירת בעלי המכולות החילונים), כדורגל בשבת – קמפיין במימון דתי ולא חרדי – שמרחף ברקע, תחבורה ציבורית ושאר ענייני הפרהסיה החילונית. לא מעניין. עבודות הרכבת בשבת לא החלו אתמול, הן כבר כמה שנים. אין בכך שום דבר חדש, הכל ידוע ופורסם לעייפה בכל כלי תקשורת חרדי, ולמעט משברי דמה לצרכים פנימיים, שום דבר לא נעשה ולא היה אמור להיעשות. ואז הגיע האדמו"ר מגור.

זה לא ליצמן

לעיתים, כך נדמה, נראים הפוליטיקאים החרדים כמו פוליטיקאים ישראלים לכל דבר: תככנים, ציניים, מגנים על קבוצת האינטרס ונכונים לסגור דיל עם כל מי שאפשר. במציאות הם כפופים לכוחות חזקים מהם, שאחד הבולטים בהם אלו בתי הרבנים. בתי הרבנים יכולים להוריד את הפוליטיקאי החרדי החזק ביותר ממרום תפקידו, בהחלטה אחת. פעם בכמה שנים הם דואגים להזכיר לפוליטיקאים החרדים מי הבוס האמיתי, ולפעמים – כמו בסוף השבוע שעבר – הם עושים זאת בכוחניות מופגנת במיוחד, ולא מהססים גם לאיים על הממשלה.

ליצמן נוהג לומר לעיתים קרובות "לי אין פריימריז", כדי להסביר עד כמה הוא לא מתחשב בדעת הקהל בבואו לקבל החלטות. הפעם, היעדר הפריימריז הוא לרועץ: נכון, אתה לא צריך את אהדת הקהל כדי להיבחר, אבל גם כאשר יש לך את אהדת הקהל – ולליצמן יש, כיום, אהדה רבה – זה לא עוזר לך בכלל כאשר בבית האדמו"ר מגור יש מקורבים חדשים, כאלה שיעשו הכל כדי לגרום לך להתפטר מעמדת הכל יכול.

> אף אחד כבר לא יוכל להתעלם מהפלג הירושלמי

הדי סטירת הלחי שחטף כאשר אולץ להתפטר מתפקיד שר הבריאות בהוראת האדמו"ר מגור על נושא לא חדש בכלל כמו עבודות הרכבת בשבת, נשמעים למרחקים. יעקב ליצמן (צילום: אקטיבסטילס)

על פניו, שליטתו של ליצמן בסיעה המרכזית באגודת ישראל (הסבר בהמשך) היא מוחלטת. אין לו אף יריב שמעז לערער על סמכותו בפומבי. אך זה על פניו בלבד. בפועל, מאחורי הקלעים מתגבשת בשנתיים האחרונות חבורה חזקה, כולם בני חסידות גור, שחותרת תחת ליצמן. היו לכך כמה ביטויים פומביים לאורך השנים האחרונות, אך השבוע זה הגיע לשיא.

בחודשים האחרונים "התלבשו" יריביו על מאבק השבת. הם חברו לשלושה "פעילי שבת" שהתקרבו מאד לאדמו"ר, והעצימו את "משבר השבת" לכדי משבר פוליטי. בעקבות הדיווחים השוטפים על חילולי השבת בעבודות הרכבת, בעיקר באתרים החרדים, סיכמו לפני כחודשיים שלוש מועצות גדולי וחכמי התורה, גופי העל שלמעשה מקבלים את ההחלטות העקרוניות לשלוש המפלגות החרדיות, שלא לצאת למשבר בעקבות חילולי השבת בעבודת הרכבת.

זה לא עזר לליצמן – הקושרים ניצלו את השפעתם על בית האדמו"ר ודחקו בו להתפטר, בלי לתאם עם אף מועמד חרדי אחר. לליצמן אין יכולת אפילו להתווכח עם ההוראה כשהיא יוצאת מביתו של האדמו"ר מגור – כזה ראה וקדש. כל פקפוק, אפילו קל ביותר, משמעותו היתה חיסול הקריירה של ליצמן, שגם ככה מאוימת על ידי הקבוצה הזו. תהיה ההחלטה אשר תהיה, חבורת החותרים חוככת ידיים בהנאה.

ליצמן עדיין יכול להחזיר מהלומה, אין בכך ספק. אך הדי סטירת הלחי שהוא חטף כאשר אולץ להתפטר מתפקיד שר הבריאות בהוראת האדמו"ר מגור על נושא לא חדש בכלל כמו עבודות הרכבת בשבת, נשמעים למרחקים.

זה לא נתניהו

אין שחר לטענה שנשמעת מאז סוף השבוע על האינטרס המשותף לביבי ולחרדים ללכת כעת לבחירות – ביבי בטרם יוגשו המלצות המשטרה והיועץ, והחרדים בטרם יחקקו חוק גיוס חדש. מעבר לכך שהטענה הזו לא לוקחת בחשבון את ש"ס, שמתנדנדת על סף אחוז החסימה בסקרים כעת, היא מפספסת את הלך קבלת ההחלטות התזזיתי בצמרת יהדות התורה בימים אלו.

ראשית, לא דומה הדיל הקודם בין החרדים לנתניהו ערב הבחירות האחרונות, אז ישבו החרדים בגלות האופוזיציה והבטיחו לנתניהו את תמיכתם בממשלתו מיד לאחר הבחירות, לימינו אנו כאשר הם יושבים על סיר הבשר, רעוע ככל שיהיה. מי זה שיהין לסכן את הכל? אלי ישי יכול שוב לנגוס בשתי המפלגות החרדיות, מחאות הפלג הירושלמי צוברות תאוצה, והבחירות המקומיות מזמנות למרכזי המפלגות ולתיאום ביניהן תסיסה שפשרה עדיין אינו ברור.

בנוסף, נשיא מועצת גדולי התורה של "דגל התורה" על ערש דווי, לאחר ששכל את בתו ביום רביעי השבוע. בישיבות הליטאיות שינו את סדרי הלימודים כדי להתפלל לרפואתו, חברי הכנסת של דגל התורה אף הגיעו במהירות לבית החולים, ורופאו התאמץ להסביר לכתבי התקשורת את היחס היהודי "לגופו" של הרב הישיש בן ה-104.

הרופא אגב, כך העידה הכיפה שלראשו, הוא חסיד חב"ד המאמין כי הרבי מלובביץ' עדיין חי, על אף שמותו נקבע לפני 23 שנים. התמונה הייתה אבסורדית: הרופא החב"די מדברר את מצבו של המנהיג הליטאי, כשסביבו תלמידיו ומקורביו המודאגים. בתקשורת החרדית אף פורסם שהרופא נדרש גם למיטת חוליו של מנהיג חרדי אחר הנלחם על חייו, האדמו"ר הישיש והאנטי-ציוני מוויז'יניץ במונסי, דודם של שני אדמו"רי ויז'ניץ המתגוררים בבני ברק, וסירב. הסיבה לכך הייתה, כך דווח, שאלתו בספר "אגרות קודש" של הרבי מחב"ד – אקט בו נוהגים אנשי חב"ד לעשות שימוש בכדי לשאול לדעתו של הרבי, מאז הפסיק לענות על השאלות בעצמו. כך או כך, המנהיג החרדי הבכיר ביותר מאושפז במחלקת טיפול נמרץ, ולא מומלץ לערוך ניסוי חי לשאלת היום שאחרי.

> בג"ץ יוביל את החרדים לאיים על חוק גיוס חובה בישראל

חרדים שמפרקים ממשלה בגלל השבת זה קמפיין מן המוכן עבור אויב החרדים יאיר לפיד, שרק ממתין לשעת הכושר לצאת מהצללים ולהשיב אליו את המנדטים אותם שותה גבאי (צילום: אקטיבסטילס)

לאף אחד אין פנאי לחשבונות של פוליטיקה גדולה, שלא לדבר על עזרה לנתניהו בעת מצוקה, בתקופה הזו. החלטות כבדות משקל שכאלו מתקבלות רק בתוככי הבית של האדמו"ר, שם שיקולי קואליציה ואינטרסים מתגמדים לנוכח הסכנה לשלומה של השבת. אויביו של ליצמן בתוככי הבית – ראש עיר אחד ויחצ"ן מקושר במיוחד – הרבה יותר חזקים בחדרו של הרבי, ואחרי שנתיים של חתירה בלתי פוסקת, אמש הם רשמו הישג משמעותי ראשון.

זאת ועוד: חרדים שמפרקים ממשלה בגלל השבת זהו קמפיין מן המוכן עבור אויב החרדים יאיר לפיד, שרק ממתין לשעת הכושר לצאת מהצללים ולהשיב אליו את המנדטים אותם שותה גבאי, שסוגר עליו בתנועת מלקחיים משמאל ומימין. החרדים יודעים זאת היטב, ולכן החלטתו של האדמו"ר מגור – שלא מכיר בשיקולים הפוליטיים, מדאיגה במיוחד. מידת הניתוק של האדמו"ר מגור מהלך הרוחות הפוליטי הרגיש באה לידי ביטוי בכך שהוא מסרב לפגוש בנתניהו, שכבר כמה ימים מבקש לעלות לביתו על מנת לפתור את המשבר. הסיבה לכך היא סירובו של האדמו"ר לפגוש ביהודי שמחלל שבת.

מוקדם להעריך עד כמה ההתפטרות של ליצמן תערער את הממשלה. ייתכן והחרדים יפרשו כולם, ייתכן ורק ליצמן יוותר בחוץ וייתכן שאפילו ליצמן ישוב לשולחן הממשלה לאחר הליך חקיקה או קביעת מסמרות ברזל בעניין השבת, השבועות הקרובים ילמדו אותנו האם הממשלה מתפרקת או שהיה זה רק משבר חולף, אם כי דרמטי במיוחד. בינתיים, כך נראה, נתניהו יאסוף את המשרד תחת כנפיו אך יותיר בו את האיש של ליצמן, מוטי בבצ'יק (לו כבר חלק ראש הממשלה מחמאות) שמנהל את המשרד. כך ירוויחו כולם: ליצמן התפטר למען השבת אך המשרד יישאר תחתיו, ונתניהו משמר את החרדים ואת ממשלתו.

> גיוס וחרדים: השקפת רבני צפת מול היהודים של טבריה

בתי הרבנים יכולים להוריד את הפוליטיקאי החרדי החזק ביותר ממרום תפקידו, בהחלטה אחת. הרב יעקב אריה אלתר, האדמו"ר מגור (CC BY-SA 4.0 ויקיפדיה)

זה לא השבת

עד כמה השבת לא חשובה לליצמן תעיד העובדה שגור הייתה הקבוצה הראשונה שתמכה במפורש במועמדותו של ניר ברקת לראשות עיריית ירושלים – מול מועמד חרדי, ותוך ידיעה ברורה שהמחיר לכך יהיה שמירת השבת בעיר ירושלים. ליצמן, שהוביל את המהלך, נקם כך ביריבו מאיר פרוש, אך גם המחיש כמה השבת אינה חשובה לו. בבחירות הבאות בירושלים הצטרפו לליצמן גם הפלג הירושלמי וחסידות בעלזא, וברקת נבחר שוב אך ורק בזכות הפיצול החרדי.

לסיעה המרכזית יש לכאורה רגישות רבה לנושא השבת. "הסיעה המרכזית" זו סיעתו של ליצמן באגודת ישראל, בה הוא שולט. להבדיל מהמתחרה – סיעת שלומי אמונים, בה שולט סגן השר מאיר פרוש. לצד אגודת ישראל יש את המפלגה האחרת, הכעוסה מאד כעת, דגל התורה. אגודת ישראל ודגל התורה יחד הן "יהדות התורה והשבת". את המילה "השבת", אגב, דרש האדמו"ר מגור הנוכחי להוסיף לשמה של המפלגה. הרגישות לגבי השבת בחסידות גור היא מן המפורסמות, אך בעת בחירה בין אינטרסים פוליטיים לשבת – מאז ומעולם גברו האינטרסים.

במשך שנים משתמשים הפוליטיקאים החרדים בקלף השבת כדי לאיים, כאשר לשבת עצמה הם אינם דואגים בכלל. כעת, במהלך מפתיע אותו רקחו אנשים הרחוקים מפוליטיקה, תבעה השבת את עלבונה ושלחה את ליצמן לחשב מסלול מחדש. לא ברור האם המהלך הזה אכן יערער את שלמותה של הקואליציה בסופו של דבר, אך אין ספק כי הכוחות שרוחשים בו, החל  מהעיתונאים החרדים הצעירים בכלי התקשורת העצמאיים ועד לפעילי השבת האלמוניים הלוחשים על אזנו של הרבי, מזכירים לפוליטיקאים החרדים הבכירים שאולי שכחו לרגע, כי לפוליטיקה החרדית יש כללים משלה.

מסביבתו של ליצמן נמסר בתגובה: "עבודות ממשלתיות בפרהסיה בשבת מוציאות את ליצמן מהממשלה בגלל שהוא נושא באחריות מיניסטריאלית כשר על חילולי השבת.

כמה רצו, החילונים, שיהיה שר. התמוגגו שיש סוף סוף שר חרדי מלא מלא, לא סגן שר ולא בתפקיד שר, אלא שר חרדי אשכנזי עם כובע גדול. אז הנה זה המחיר. הוא לא יכול לשאת באחריות לחילולי שבת מערכתיים כשאפשר למנוע אותם. זו עמדה עקרונית ערכית שיש להבין אותה.

אם היה סגן שר יכול להיות שלא היה מתפטר. ליצמן לא רוצה בחירות ולא רוצה לפרק הקואליציה והממשלה. הוא רק לא רוצה אחריות אישית לחילולי השבת הממלכתיים. הליכוד שלא השכיל לטפל בחילולי השבת של הרכבת פספסו שר בריאות מוערך והכי טוב שהיה לנו".

> כיצד נוצרו הפערים החברתיים? הח"כים מסרבים לחפור בעבר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf