newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

במזרח ירושלים הבחירות מביאות עמן הריסות בתים ופינויים

ברובע המוסלמי חרדים מפינויים, ב"עיר-דוד" מפנטזים על דוד המלך, במאה שערים מלחמת פאשקווילים, ובמחנה יהודה חוזרים לשגרה נטולת פוליטיקאים. בין פתקים בכותל לפתקים בקלפי: סיבוב ירושלמי ביום הבחירות

מאת:

את סיבוב הבחירות הירושלמי שלי אני מחליטה לפתוח בכותל. בכל זאת, עם כל הכבוד לקלפיות, העניין האמיתי עם הפתקים קורה שם.

רחבת הכותל ריקה באופן מפתיע. מעט תיירים, מעט מתפללים. שלוש בחורות דתיות מצטחקקות מאחורי שולחן בכניסה לרחבה, וכותבות משהו על הפתקים שמולן. אני שואלת אותן בחיוך אם זה במקום הפתק בקלפי. "עזבי אותך!" אומרת לי אחת. "למה, ביבי יביא לי זיווג ופרנסה?"

גם המאבטח שמסתובב ברחבה החיצונית לא מתעניין בבחירות. "הסתובבו פה במשך השבוע קצת פוליטיקאים, אבל היום שקט. יותר טוב ככה".

ברקת נזכר בסילוואן

אני ממשיכה לרובע המוסלמי והולכת לבקר את אחמד סוב-לבן, רכז השטח של עמותת "עיר-עמים", שכוחות משטרה צרו אתמול על בית משפחתו לקראת פינוי. משפחתו של אחמד גרה בבית הזה, במרחק של כמאה וחמישים מטר מהכניסה למסגד אל-אקצא, משנת 53', דיירים מוגנים בנכס שהיה לפני 48' הקדש יהודי ועבר לאחר מכן לידי האפוטרופוס על נכסי אויב בממשלת ירדן.

בשנים האחרונות מנסים גורמי ימין להביא לפינויים מהבית, בטענה כי כיוון שלא התגוררו בבית ברציפות איבדו את זכותם כדיירים מוגנים. כעת נאלץ אחמד, שנולד וגדל בבית הזה, להוכיח כי משפחתו גרה במקום כל השנים, כשחרב הפינוי כבר מונפת מעל ראשם. אתמול הם הצליחו לדחות את הפינוי, אבל אחמד, שמכיר את המציאות בירושלים המזרחית יותר מכל אדם שאני מכירה, יודע שהם עלולים להגיע בכל רגע.

> אלפי סטודנטים מירדן ומג'נין הגיעו להצביע בישראל

פינוי של פלסטינים מביתם מביא קולות. אחמד סוב-לבן. (צילום: אורלי נוי)

פינוי של פלסטינים מביתם מביא קולות. אחמד סוב-לבן. (צילום: אורלי נוי)

"מה שקרה כאן אתמול קשור לבחירות בלי ספק. זאת הדרך של נתניהו לגייס קולות. הוא הרי דיבר בבחירות האלה בלי סוף על הכוונות שלו לבנות בירושלים, ככה הוא מוכיח את הרצינות שלו. פינוי פלסטינים מהבית שלהם מביא קולות".

בחוץ, במרחק מה מהכניסה למסגד אל-אקצא, עומדות כמה בחורות צעירות, מכוסות ראש. "הבחירות שלכם ממש לא מעניינות אותי", עונה לשאלתי אחת מהן. "אני רק רוצה שיתנו לי להיכנס למסגד. אסרו עלי להיכנס למסגד למשך חודש כי צעקתי בפנים 'אללהו אכבר'".

ביציאה משער האשפות, אני חוצה את הכביש לביקור קצר בכפר סילוואן. המקום הזה מועד לפורענות; בכל פעם שיש יום חג יהודי התושבים הפלסטינים נכנסים לסוג של עוצר. אבל היום גם סילוואן שקטה, והתנועה ברחוב ואדי חילווה דלה. אתמול, מספרים לי תושבים, חילקו בכפר צווי הריסה. גם ברקת נזכר בירושלים המזרחית לקראת הבחירות, מסתבר.

במעלה ואדי חילווה אני נכנסת למרכז המבקרים "עיר-דוד" של עמותת אלע"ד ומגלה שגם שם שומם יחסית. "חשבנו שיבואו היום הרבה יותר אנשים", אומרת דלילה, מספרת סיפורים שממתינה לשווא לקהל שיאזין לסיפוריה. סיפורים על דוד המלך, אלא מה. מצויידת בגלימה תנכית, כמה בובות של כבשים ורוגטקה, היא מחכה. "אולי כולם הלכו להצביע", אני מציעה. "מה?! הם מצביעים?!", היא שואלת בחרדה, ואני מבינה שהיא מדברת על התושבים הפלסטינים של הכפר. "לא, הם לא יכולים להצביע לכנסת", אני אומר. "מזל! תארי לך כמה מנדטים זה, עכשיו שהמפלגות שלהם התאחדו!", היא אומרת באנחת רווחה.

> ירושלים המזרחית איננה רק ההווה, היא גם העתיד

"תארי לך שהם היו מצביעים!". מספרת הסיפורים דלילה

"תארי לך שהם היו מצביעים!". מספרת הסיפורים דלילה

מזרחי מצביע למזרחי

משם למאה שערים, אולי המקום הפוליטי בירושלים. שיח שמתנהל על גבי לוחות המודעות, המרפסות, ואפילו המדרכה עצמה. אלפי כרזות, מודעות, פאשקווילים, בעד ונגד הצבעה, השבעות ואזהרות חמורות, כל אחד וחותמת ההכשר שלו.

"מזרחים מצביעים למזרחים". מפתח לגן עדן מש"ס

"מזרחים מצביעים למזרחים". מפתח לגן עדן מש"ס

בדיוק על התפר שבין מאה שערים ושכונת מקור ברוך, כמאה מטרים מהקלפי הקרובה, מוצב דוכן של ש"ס, וקצת הלאה משם עומדים פעילים של אגודת ישראל. בעוד החרדים האשכנזים מתעלמים ממני כליל, החרדים המזרחים מהדוכן של ש"ס קוראים לי בהתלהבות. "הצבעת כבר? מזרחים מצביעים רק למזרחים!", הם מטיחים בי תודעה מזרחית בריאה.

אני מאחלת להם הצלחה ושואלת על קו הגבול בין השכונות. "בואי נגיד שפה יותר נוח", אומר לי אחד הבחורים, ומסתכל לעבר מאה שערים. אני שואלת אותם על אלי ישי. "לא רוצה לשון הרע היום", הוא משיב בחיוך. "וכל הפתקים האלה שמסתובבים פה, שקוראים להחרים את הבחירות?", אני שואלת. "אלה קומץ קטן ובכל מקרה לא מהאנשים שלנו", הוא משיב. לפני שאנחנו נפרדים, ולמרות שהבהרתי להם שכבר הצבעתי, הם מציידים אותי בכמה דפי תעמולה וגם בקמע מיוחד, מפתח לגן עדן. איכשהו, זה מזכיר לי את המפתחות שהשלטונות האיראניים חילקו לילדים שגייסו במלחמת איראן-עיראק, רגע לפני שנשלחו לחזית.

בתוך המבנה בו מוצבות הקלפיות, נוכחות דלילה. מי שמגיע, מגע בדרך כלל בהרכב משפחתי מלא: שלושה דורות. כל הניסיונות שלי לקשור שיחה עם הנשים שהמתינו במבואה נידחו בנימוס. "אנחנו מצביעות משהו טוב, שיהיה טוב לעם ישראל".

> הבחירות בישראל בתקשורת הפלסטינית: מהגרזנים של ליברמן ועד המשותפת

פעילי אגודת ישראל במאה שערים

פעילי אגודת ישראל במאה שערים

בדרך הביתה, סיבוב קצר בשוק מחנה יהודה. השוק הומה אבל אין כל זכר לבחירות, מלבד כמה מדבקות של הליכוד על דש החולצות של קבוצה מאורגנת אחת. גם פה היו פוליטיקאים כמעט כל יום בשבועיים האחרונים, אבל היום הניחו לשוק ולמבקריו. אני שואלת את מוכר הירקות שגורף לי תותים נפלאים לתוך שקית אם הצביע כבר. "עוד לא", הוא עונה. "יש זמן. המדינה לא תברח. גם המנוולים לא".

> בדרכים: כותבות וצלמי שיחה מקומית מדווחים בחירות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf