newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יומני האופנוע: הגשם הראשון לא מבחין בין נהג פלסטיני לישראלי

בכפר א-זבידאת מתכוננים לחתונה והילדים מקבלים את פנינו במחיאות כפיים. בכיכר חיזמה ליד המחסום כולם מחליקים על הכביש ושוב מתגלה השפה הסודית של הנהגים

מאת:

שישי, 30 בספטמבר 2016

א-זבידאת. א-זבידאת הוא כפר קטן שנמצא בבקעת הירדן, 45 ק"מ מיריחו. בכפר גרים כאלפיים תושבים מהשבט הבדואי הנושא את אותו שם. שורשיו של השבט בבאר שבע, ממנה הם גורשו לבקעת הירדן לאחר הנכבה של 1948, אז הממשל הירדני שיכן אותם באזור הזה לפני הכיבוש הישראלי של 1967.

בבוקרו של יום שישי הכפר נראה שקט יחסית. אנחנו נוסעים לאט ברחוב הראשי ואחרי כמה עשרות מטרים פונים ימינה לכביש צדדי בו ראינו אנשים שהתאספו. הם מסתכלים עלינו מרחוק. ילדים רבים מתחילים להתאסף ברגע שהם רואים אותנו, ומתחילים לצעוק בשמחה ולרוץ לכיווננו. אנחנו נוסעים ביניהם בזמן שהם מוחאים כפיים ושרים לנו כאילו אנחנו הצבא של נבוכדנצר שחזר לבבל לאחר כיבוש ירושלים.

עשרות תושבים מכינים את החצר למסיבת חתונה. אחד מבני הכפר יתחתן הלילה. הוא בן 20 והוא מתחתן עם אחת מבנות הדודה שלו. כמה בחורים מקשטים את החצר בעזרת טרקטור ובונים במה ניידת. הם מרימים את הרמקולים מעל לבמה, שם יעמוד הזמר והלהקה הצנועה שלו, ושם ירקוד החתן, ושם המוזמנים ישירו וירקדו לכבודו את א-דחייה היפה.

לבאר הזמזם שומר שלא ינום
וסביבו גמלים כלהק של יונים

אתם שהטלתם עליי קללה
שהעזים שלכם יהיו לזאבה
בין שישי לחמישי

חלמתי שמוחמד חתן

> יומני האופנוע בפלסטין: למה שלא נסע לעין גדי?

"כאילו אנחנו הצבא של נבוכדנצר שחזר לבבל לאחר כיבוש ירושלים". ילדים מסביב לאופנוע בא-זבידאת (צילום: בסאם אלמוהור)

"כאילו אנחנו הצבא של נבוכדנצר שחזר לבבל לאחר כיבוש ירושלים". ילדים מסביב לאופנוע בא-זבידאת (צילום: בסאם אלמוהור)

ברדלה. אברהים זועבי לא נותן לך לדבר. לאברהים זועבי אפילו לא אכפת מזה שיש אופנוענים זרים שנכנסו לכפר בפעם הראשונה, כי גם הוא זר. הוא מדבר ומדבר בקול גבוה כאילו הוא מקריא חדשות. הוא מדבר על הרפתקאותיו ועל הנצחונות שלו בתחרויות של אופנועים מעל 1200 סמ"ק. האופנועים האלה עליהם אנחנו רוכבים, בעלי המנוע הקטן, אינם שווים כלום כי הוא רוכב רק על הארלי, טריומף ובי.אם.וו.

אברהים זועבי הגיע מאיכסאל, ליד נצרת, והוא מוביל ירקות במשאית מברדלה לצפון. הוא חי בגרמניה לתקופה ויש לו משם זכרונות יפים ושובבים על אופנועים. ברדלה נמצאת בקצה הצפון מזרחי של הגדה המערבית הכבושה וגרים בה בערך 2500 תושבים, כולם בני משפחת סוואפטה, שהם במקור מהעיר טובאס.

> לא רק כפר קאסם: 55 שנה לרצח הנערים מחיפה, סכנין ואום אל-פחם

איברהים זועבי מריץ זכרונות מימים אחרים. הכפר ברדלה (צילום: בסאם אלמוהור)

איברהים זועבי מריץ זכרונות מימים אחרים. הכפר ברדלה (צילום: בסאם אלמוהור)

שישי, 28 באוקטובר 2016

כיכר חיזמא, ליד מחסום חיזמא. העננים מכסים את השמיים לאחר הלילה הגשום הראשון של העונה. הרחובות רטובים ואין דבר שמעורר דאגה חוץ מהחלקה על הכביש בגלל נסיעה מהירה מדי או שימוש בבלמים על הכביש הרטוב. בתוך כיכר חיזמא, בכניסה הצפונית- מזרחית לירושלים, מחליק רכב בזמן שהוא מסתובב בכיכר. הכביש כאן כמו סבון, ממש מחליק. לאחר כמה שניות, נכנס לכיכר רוכב אופנוע ישראלי ונוסע לאט ומנסה להתרחק מהאוטו שהחליק, אך גם הוא מחליק ונופל. שום דבר לא רציני, הוא פשוט לא שלט באופנוע בגלל תנאי הכביש.

אנחנו עצרנו לפני הכיכר כדי לתת זכות קדימה למכוניות בתוך הכיכר. כשהרוכב החליק, מיהרנו כדי לעזור לו להמשיך לנסוע. ירדתי מהאופנוע שלי והרמתי איתו את האופנוע שלו מהכביש, לחצנו ידיים, הוא הודה לי ואני איחלתי לו יום טוב.

יש מכנה משותף בין רוכבי אופנוע שהוא מעל לשפה ולמעמד וליכולות טכנולוגיות ומנטליות, יש שם דבר שהוא מעל לכוח, או סגנון הרכיבה, יש שם משהו שהוא מעל לכיבוש.

הפוסט פורסם במקור בערבית בבלוג שלי, ותורגם על ידי דימה דראוושה.

> מסתמן: החיילים שהרגו נער בירייה לעורפו לא ירצו עונש מאסר

אופנועים בחיזמה (צילום: בסאם אלמוהור)

אופנועים בחיזמה (צילום: בסאם אלמוהור)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf