newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"המזרחים הפכו להיות בשר התותחים של חוק הגיוס"

הם לא מעוניינים להילחם בחרדים המתגייסים מבחירה, אלא לסייע למי שהצבא מנסה לגייס בכוח ועורמה - בעיקר מזרחים מהשוליים. הם מתנגדים לשטיפת המוח הציונית, ולמפלגות החרדיות ש"מכרו את השוליים של החברה שלנו בתמורה לשמירה על השמנת". החרדים שפועלים נגד ציידי הנשמות

מאת:

לשכת הגיוס בירושלים היא מקום מעט הזוי. בלב השכונה החרדית מקור ברוך, בסמוך לסמינר החרדי לבנות בית יעקב, היא נראית כנטע זר. חיילות וחיילים מפלסים את דרכם בתוך הרחוב הצר, בין צעירים חרדים ונערות בחצאיות ארוכות המתגודדים בכניסה ללשכה, ובין כמה צעירים חילונים המקבלים טיפים אחרונים מבני משפחה לפני שהם נבלעים פנימה. מתצפית של קרוב לשעתיים, היחס הוא בערך של שלושה דתיים/חרדים על כל חילוני. איש לא נראה כאן מאושר במיוחד.

במרחק של כעשרה מטרים מהכניסה ללשכה, עומדים כמה צעירים חרדים ליד שלט גדול עליו כתוב "בחור/אברך יקר – זהירות! אל תחתום על שום מסמך או בקשה מטעם הצבא לפני התייעצות עם עו"ד". מצויידים בעלונים ובחומרי הסברה, הם ניגשים אל צעירים חרדים בדרכם אל הלשכה כדי לתת להם יעוץ איך להימנע מהגיוס בדרך הטובה ביותר, ובעיקר כדי להזהיר אותם שלא להתפתות ללחצים, לאיומים ולהבטחות שהם צפויים לשמוע בפנים.

"חוג הגיוס מציב מכסת גיוס של כ-2,800 חרדים בשנה" אומר לי יעקב וייס, אחד ממארגני קמפיין הסברה. "הם חייבים לעמוד ביעד הזה, אחרת החוק יפול. אז הם לא בוחלים בשום אמצעי כדי לצוד את הצעירים שלנו".

> אפליית ספרדיות בקבלה לסמינרים: מורה נבוכים לחילונים

"לפעמים השנאה מעבירה אותם על דעתם". לשכת הגיוס בשכונת מקור ברוך החרדית בירושלים (יונתן סינדל/פלאש90)

"לפעמים השנאה מעבירה אותם על דעתם". לשכת הגיוס בשכונת מקור ברוך החרדית בירושלים (יונתן סינדל/פלאש90)

הקמפיין הוא שיתוף פעולה של שלושה ארגונים: בני התורה הספרדיים למאבק בגזירת השמד', 'מרכז ההצלה', ו'הצלה לאחים'. בחצי השנה האחרונה הם עומדים כאן כמעט מדי יום. אחרי זמן מה אני שמה לב שהם לא ניגשים לכל בחור חרדי שחולף על פניהם בדרכו ללשכה, אלא רק לחלק, ושואלת את וייס לפשר הדבר. "נכון, אנחנו מתמקדים בעיקר באלה שנמצאים בקבוצת הסיכון", הוא משיב. "מה שקרה כאן הוא דבר מאוד פשוט: המפלגות החרדיות מכרו את השוליים של החברה החרדית בתמורה לשמירה על השמנת. הצבא צריך לעמוד ביעדי הגיוס, ויותר קל להם לצוד צעירים מהשוליים. מי שמגיע מישיבה מסודרת ומוכרת, לא יתעסקו איתו. אבל כשמגיע אליהם בחור שלא נראה חרדי מיינסטרים, נגיד אחד בלי חליפה או עם תספורת פטריה, אם יש לו למשל מדבקה של קבוצת כדורגל או שבאופן כלשהו הוא נראה כ"מתעניין בעולם הגדול", הלך עליו. לאלה אנחנו מנסים להגיע לפני".

תסביר לי למה אתה מתכוון ב"שוליים של החברה החרדית".

"אני מדבר על מזרחים. בחור ישיבה מנתיבות יהיה הרבה יותר חשוף מבחור מישיבה מוכרת בירושלים. אלה הם בשר התותחים של החוק הזה. צעירים ממשפחות מסורתיות שהתחזקו, או כאלה שנאלצים מדי פעם לעבוד כדי לעזור בפרנסת המשפחה. היה לנו מקרה של בחור שעבר כמה שעות בחופשת הפסח בהכשרת מלון, והסירו לו את מעמד בחור הישיבה. לאנשים מהפריפריה, מהשוליים של החברה החרדית, הרבה יותר קשה לעזור ברגע שהם מסתבכים עם הצבא".

התודעה המפורשת של וייס לזווית האתנית מפתיעה אותי, כמו גם הנכונות לדבר בפתיחות כזו אל כלי תקשורת שמאלני וחילוני. "אנחנו משתפים פעולה בעניין הזה גם עם עורכי דין לזכויות אדם", הוא משיב ללא היסוס.

ואכן, את עלון ההסברה הקצר שהם מחלקים לצעירים החרדים בדרכם ללשכת הגיוס ניתן היה בקלות להמיר לחוברת הסברה עבור פעילי שמאל ופעילים חברתיים במפגש עם "הרשויות". כמה ציטוטים מתוך העלון:

מתוך עלון ההסברה: תמונות של אברכים שהתגייסו והתפקרו. "הציבור החרדי נמצא מאחורי מסך ערפל"

מתוך עלון ההסברה: תמונות של אברכים שהתגייסו והתפקרו. "הציבור החרדי נמצא מאחורי מסך ערפל"

"להיות נחמד זה מצוין – מחוץ ללשכת הגיוס. בלשכה אתה לא חבר של אף אחד, אתה לא זורם ולא פתוח, ולא נגרר לשום דבר".

"רגע אחד לפני שאתה דורך בלשכה תשנן לעצמך את הכלל היסודי ביותר – גם אם יתהפך העולם אלף פעמים, אני לא חותם על שום דבר – ויהי מה. גם אם כתוב בו שאתה בן ישיבה, או הוראות הפעלה של מכונת כביסה".

"כל תשובותיך מוקלדות ישר למחשב של הצבא, ושמורות שם לאורך ימים. לאחר הראיון, מומחי הצבא מנתחים את משמעות הנתונים. על פי המסקנה העולה מן הנתונים יקוטלג מעמדך מבחינתם […] שמור על פרטיותך. אל תמסור את מספר הפלאפון האישי שלך, אל תנסה לעשות רושם על אף אחד. גם אם אתה אינטליגנט ונחמד, בלשכה אתה סתם טיפוס יבש ואפרורי שלא מבין בדיחות, לא יודע לחייך, ובסך הכל בא למסור טפסים וללכת".

אני מניחה שהחברים מלשכת הגיוס לא מאוד מתלהבים מהנוכחות שלכם כאן.

"אולי, אבל הם עצמם לא יכולים לעשות הרבה. מה שאנחנו עושים כאן הוא חוקי לחלוטין. אנחנו יודעים שכאשר צעירים חרדים נכנסים פנימה, שואלים אותם אם הם קיבלו חומר הסברה ומחרימים להם אותו, למרות שאין להם זכות לעשות את זה. אפילו אם מכניסים קוראן.

"לפעמים השנאה מעבירה אותם על דעתם. פעם הם קראו לפקח עירייה, שהגיע וקרע בשנאה לפיסות קטנות את החומרים שלנו. הוא אפילו לא נתן דו"ח, כי אין לו על מה. אבל הוא קרע וברח. עבריינות בשם החוק".

> המשתכנזים הראשונים: "מעדיף שילדיי ילמדו ביידיש ולא יקללו במרוקאית"

פועלים נגד "ציידי הנשמות". עמדת הסברה חרדית בכניסה ללשכת הגיוס בירושלים (אורלי נוי)

פועלים נגד "ציידי הנשמות". עמדת הסברה חרדית בכניסה ללשכת הגיוס בירושלים (אורלי נוי)

בניגוד לפוליטיקאים החרדים, לוייס וחבריו אין כל עניין להגיע להבנות כלשהן עם הצבא, גם לא הבנות שבשתיקה. היחס שלו לצבא הוא ענייני ומפוכח באופן מפתיע.

"עקרונית אנחנו מקדמים אג'נדה של צבא מקצועי. הצבא הרי לא באמת צריך את המאסות שהוא מגייס, ובמקרה של הבחורים החרדים גם אין לו מושג באמת מה לעשות איתם. הוא לחלוטין לא ערוך לקבל אותם. יצא לי להיות פעם בחברון בתשעת הימים (בין ראש חודש אב לט' באב, ימי אבל על חורבן שני בתי המקדם, א.נ), וראיתי מפקד צועק על חייל – דתי לאומי, לא חרדי! – שהוא מסריח ושירוץ מהר להתקלח ויחזור אליו עם שמפו בשיער תוך שלוש דקות.

"הבעיה היא לא הצבא, הבעיה היא המשטר. הצבא בסך הכל משמש כלי בידי המשטר נגד החרדיות שמאיימת על החילוניות התל-אביבית. ההתרבות שלנו מפחידה אותם. כיפות לא מפחידות אותם, אבל החרדיות המהותית כן. הצבא הוא כלי במלחמה הזו, והם מנצלים את השוליים "הרכים" יותר של החברה החרדית כדי לחדור לתוכה ולעשות שטיפת מוח ציונית. ומתוך התפיסה הזו, הם יעדיפו באופן אבסורדי לגייס חרדי, אב לחמישה ילדים שיצטרכו לשלם לו המון כסף, על פני צעיר חילוני שלא יעלה להם כמעט כלום וגם יעשה יותר טוב את העבודה. כי המטרה היא חברתית.

"אנחנו אמנם מתנגדים עקרונית לגיוס כל בחור לומד – ולא רק בחורי ישיבה – לצבא, אבל לא נילחם במי שמעוניין בכך. אנחנו מתמקדים רק במקרים של ניסיון לגייס בכוח ובעורמה. מי שרוצה להתגייס שיתגייס, זאת מדינה דמוקרטית".

זה לא תמיד הרושם שמתקבל, היו לכם קמפיינים מאוד אגרסיביים נגד צעירים חרדים שהתגייסו.

"היה את קמפיין החרד"קים – ראשית תיבות של חרדים קלי דעת – שבסך הכל עודד אנשים שרואים בחור עם כיפה שחורה שלובש מדים לקרוא לו חרד"ק. נכון, זה מתכתב גם עם המילה חיידק, אבל זה בפירוש לא קמפיין אלים, ועשו פה דמוניזציה איומה. גם הבחור שנעצר כביכול על תקיפה בסך הכל זרק על אותו חייל קליפת בננה. וכן, אנחנו בפירוש גם עושים שיימינג לחרדים שמשתפים פעולה עם הצבא ופועלים כדי לעודד צעירים להתגייס, ויש כעת תביעה מצד אחד הגייסים של הצבא בעניין הזה. המשטרה כבר ערכה פשיטה אלימה באמצע הלילה על בתים של אנשים בגלל פרסום חוברת שיימינג, היו שישבו במעצר 3-4 ימים".

> בעטו במבקש מקלט למוות במשך יותר משעה ולא יואשמו ברצח או בגזענות

קמפיין החרד"קים בשכונת מאה שערים בירושלים (נתי שוחט/פלאש90)

קמפיין החרד"קים בשכונת מאה שערים בירושלים (נתי שוחט/פלאש90)

בכל רגע נתון, אומר וייס, נמצאים בבתי הכלא הצבאיים 35-40 חרדים שלא מעוניינים להתגייס והצבא מנסה לגייסם בכוח.

"הציבור החרדי לא תמיד מודע למה שקורה, הרבה פעמים הוא מאחורי מסך ערפל, והבעיה היא שגם התקשורת החרדים וגם הפוליטיקאים מעדיפים לטשטש את המאבק הזה ולתת לדברים 'לזרום'".

"חברי הכנסת החרדים כביכול מתנגדים עקרונית לגיוס, אבל הנה, גפני כבר אמר בכנס הרצליה שמבחינתו מי שלא לומד שיתגייס. אולי מבחינתם זו גם דרך "לנקות" את הרחוב החרדי מ"השוליים הבעייתיים". הם יגידו שעוד לא גייסו אף אחד מתוך לימוד הגמרא, אבל הם לא מדברים על האיומים, ההצקות, הטרטורים. והתקשורת משקפת את הסנטימנט של המפלגות, כנועים וקנויים. לכן גם אף עיתון חרדי לא יסקר את העבודה שלנו כאן. יותר מזה אגיד לך – הם התירו את דמם של הנאבקים בגיוס. באתרים החרדים, התגובות עוברות סינון מוקפד. אני יכול להראות לך בכל רגע לפחות 30-40 תגובות שקוראות לרצוח את מי שנאבק בגיוס, והן מתפרסמות ללא בעיה".

כלומר אתם פועלים נגד המדינה, הצבא, וגם ההנהגה הפוליטית והתקשורת של הציבור שלכם. זאת לא מלחמה אבודה?

"אנחנו פועלים בראש ובראשונה לפקוח עיניים. מבחינתנו כל אדם שהצלחנו להציל מגיוס זאת הצלחה. אני יכול לומר לך שהפעילות שלנו יוצרת כאב ראש לא קטן בשבילם, אפשר לראות את זה בצורת המאבק של הממסד בנו. העובדה שנגע הגיוס לא מגיע לישיבות המוסדרות קשורה לא מעט לפעילות שלנו. אנחנו מטפלים כעת בכאלף מקרים, כולל ליווי וייעוץ משפטי, ומניסיון אני יכול לומר שבדרך כלל כאשר אנחנו נכנסים לתמונה העניין נפתר כי הם מעדיפים לסגור דברים מהר, שלא יהיה לנו עוד חומר. גם הממסד מבין את המסר שעל העניין הזה אין לנו בעיה גם לשתק את המדינה".

> כך נראית מהפכה: מנהיגות המאבקים שמטלטלים את סדר היום החרדי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf