newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חומה ומלחמה: שני דברים שכל משטר פשיסטי צריך

החומה היא רעיון יסוד בפשיזם. היא מגבירה ומשרתת את הפחד המניע את הדמוניזציה של האחר ואת התפיסה שאת האויב צריך להכניע ולמחוק. והיא סוללת את הדרך למלחמה, שהיא עמוד התווך האחר של הפשיזם. שלא במפתיע, אלה גם עקרונות הבסיס במדיניות של טראמפ ושל נתניהו

מאת:

"איש העסקים ג'ורג' סורוס עומד מאחורי מימון הקמפיין נגד גירוש המסתננים…כשאובמה היה נשיא הוא גירש שני מיליון מסתננים ואיש לא אמר דבר".

את הדברים האלה אמר נתניהו בישיבת הממשלה אתמול (ראשון). המילים האלה של נתניהו יוצרות בלבול, יש לשער מכוון: הוא מדבר על גירוש זרים בישראל או בארה"ב? אם מדובר על ישראל, למה הוא מזכיר את אובאמה? ואם הוא מדבר על ארה"ב, למה הוא מדבר על ארה"ב, ומדוע הוא קורא ל-Dreamers ('החולמים'), כפי שהם נקראים שם, "מסתננים", שזו העגה הישראלית-לאומנית לשחורים בלתי רצויים במדינה?

הבלבול הזה מכוון, והוא אינו בלבול כלל. דרכי הפעולה והמטרות של ממשל טראמפ ואסכולת נתניהו זהות לחלוטין. בשני המחנות, שם וכאן, משווקים תפיסה של העולם כג'ונגל, של החלוקה בין טובים לרעים כדיכוטומית, ושל הזיהוי בין טוב" ל"אנחנו" כאלוהי. בשני המחנות התנ"ך, כסף וטכנולוגיה מתקדמת נתפסים כהוכחה וכבסיס לאתוס תרבותי-אתני של עליונות שהיא מוסרית, נצחית וגנטית.

> אנחנו בסדר, השלטון השתגע

רומן מסוכן עם סעודיה.נתניהו וטראמפ. (צילום: שגרירות ארה"ב בישראל)

דרכי הפעולה והמטרות של ממשל טראמפ ואסכולת נתניהו זהות לחלוטין: שניהם משווקים תפיסה של העולם כג'ונגל, בשניהם התנ"ך, כסף וטכנולוגיה מתקדמת נתפסים כהוכחה וכבסיס לאתוס תרבותי-אתני של עליונות שהיא מוסרית, נצחית וגנטית. נתניהו וטראמפ. (צילום: שגרירות ארה"ב בישראל)

בשני המחנות, אצל נתניהו ואצל טראמפ, הפער בין התעמולה לפרקטיקה הוא עצום: אצל טראמפ התעמולה היא "לייבש את הביצה" של וושינגטון, בעוד הפרקטיקה היא ממשל של מליארדרים, שלטון מקורבים ובני משפחה וקשרים מפוקפקים עם דמויות מהעולם התחתון הבינלאומי. אצל נתניהו התעמולה היא "דאגה לביטחון ותדמית ישראל", והפרקטיקה היא יצירת קשרים קרובים עם דיקטטורים, הרס גשרים עם דמוקרטיות ומחנות ליברליים בעולם ובתוך העם היהודי, וסיבוכה של ישראל בהרפתקה קולוניאליסטית שעלולה להסתיים באובדן המדינה, והיא כבר שומטת את הבסיס המוסרי לקיום המדינה העברית.

שניהם מעריצים את פוטין ומעניקים לרוסיה רשיון להשתוללות בינלאומית בלתי מוגבלת: טראמם בקרים, במזרח אירופה, בסוריה ובארצות הברית עצמה, עם פגיעה שאין להפריז במסוכנותה באמון בתהליך הדמוקרטי; נתניהו עם הסכמות חשאיות, שהושגו בשורת מפגשים חמימים ומתוקשרים עם הקרמלין, המעניקות לאסד ולפוטין שלטון ללא מיצרים בסוריה, כולל חסות מסויימת לכוחות איראניים.

שניהם, טראמפ ונתניהו, נשענים על הכסף של שלדון אדלסון והתמיכה של הקהילה האוונגליסטית בארה"ב. ושניהם מבינים היטב שיש שני דברים שכל שלטון פשיסטי צריך כדי להכות שורש: חומה ומלחמה.

הפרדה פיזית ומאבק נצחי: החומרים שמהם פשיזם באמת עשוי

טועים מי שחושבים שפרוייקט החומה של טראמפ בגבול מקסיקו, מהבטחות הדגל של הקמפיין והנשיאות שלו, הוא גחמה. פרוייקט החומה בדרום ארה"ב הוא לא יותר גחמה מחומת ברלין או מהחומה הווירטואלית ששלטונות סין הציבו סביב האינטרנט בארצם, או החומה התודעתית, שבעבר נודעה בשם "מסך הברזל", שרוסיה מחזיקה סביב אזרחיה כבר יותר ממאה שנה. אם הייתי צריך לנחש הייתי מהמר שטראמפ לא חשב על הרעיון הזה בעצמו, ושמי שלחש אותו על אוזנו היה מהנדס פשיזם בכיר מעט יותר, כנראה רוסי או ישראלי.

החומה היא רעיון יסוד בפשיזם. יותר מזה: לא ייתכן שלטון פשיסטי בלי חומה. ההפרדה הפיזית, שיוצרת הפרדה תודעתית, מאפשרת את פרוייקט ההפחדה והגיוס הלאומיים, החיוניים להזנת הפרוייקט השני שכל שלטון פשיסטי חייב, והוא מלחמה, רצוי מתמדת.

הפרדה חיונית לפשיזם כדי לשכנע את ההמונים שהמאבק בין הקבוצה שלהם לקבוצה אחרת לא מבוסס על אינטרסים או תחושת עוול אנושית, שניתן לפתור במשא ומתן, אלא על הבדלים תהומיים ומושרשים שאין לגשר עליהם. פתרון ההבדלים האלה בתפישת עולם פשיסטית הוא ניצחון טוטאלי, שמתבטא בהכרעה טוטאלית של היריב: הרחקתו מהמרחב, או השמדתו הפיזית.

זה לא מקרה שבישראל הולכות וגוברות הקריאות להחריב את עזה מהיסוד ככל שהחומה בין ישראל לבינה הופכת מוצקה יותר, מעל לקרקע ומתחת לקרקע. זה לא מקרה שהלאומנות והשנאה המטורפת מכות שורש ככל שפרוייקט ההפרדה האנושית של מדינת ישראל בין יהודים לפלסטינים הופך לעובדת קיום מוגמרת. בדיוק אותו דבר יקרה בארה"ב אם היא תקים חומה פיזית בינה לבין מקסיקו, מכיוון שמיד אחר כך תתחיל הפאזה השניה בתעמולה הפשיסטית, והוא הסתה כנגד הברברים שמעבר לחומה וגיוס דעת הקהל למלחמה. תואנות לא יהיו חסרות: זה יהיה יבוא סמים, הסתננות אנושית או רעיונית, או עצם העובדה שמעבר לחומה הולך ומצטבר באין מפריע איום קיומי נורא. ככה זה עובד תמיד, בכל מקום, עם כל חומה. היא מגבירה ומשרתת את הפחד, ולא משככת אותו. זו בדיוק הסיבה שפשיזם מאוהב בחומות.

מדינת ישראל התמחתה בחומות והפרדות מראשיתה, והיא אולי אוסף הקהילות הנפרדות-תודעתית הבולט בעולם. חומת ההפרדה של השנים האחרונות, והמהלך הטקטי של נתניהו בעשור האחרון לבניית חומות פיזיות ותודעתיות בין היהודים בישראל לשאר העולם הביאו את הדברים לנקודת רתיחה. דעת הקהל הישראלית היום החלה ליטות לכיוון העדפת הכחדת הפלסטינים מאשר פשרה איתם. זו תוצרה ישירה של החומה.

> ישראל גירשה לרצועת עזה ילדה בת 14 ללא ידיעת הוריה

אני עומד על החומה. מפגינים במהלך הצעדה לציון 12 שנות מאבק עממי נגד החומה והכיבוש בבלעין (פאיז אבו-רמלה/אקטיבסטילס)

לא ייתכן שלטון פשיסטי בלי חומה. ההפרדה הפיזית, שיוצרת הפרדה תודעתית, מאפשרת את פרוייקט ההפחדה והגיוס הלאומיים, החיוניים להזנת הפרוייקט השני שכל שלטון פשיסטי חייב, והוא מלחמה, רצוי מתמדת. (פאיז אבו-רמלה/אקטיבסטילס)

השלב הבא: מלחמה

בארה"ב הניצים לא מפסיקים לטפטף את האפשרות של מלחמה מול איראן וצפון קוריאה (תוך שהם מתעלמים לחלוטין מהאיום הרוסי על שלום העולם, באופן שלבדו היה צריך להרשיע את ממשל טראמפ בשירות אינטרסים זרים, או לכל הפחות טמטום קולוסלי). בישראל פרוייקט ההרעבה, ההצמאה, הדיכוי והמצור על עזה מביאים אותה לסף קטסטרופה ואובדן, והשלטון הישראלי לא מפסיק להציג את האפשרות של מלחמה בצפון, מול החיזבאללה, כאפשרות ממשית.

האובססיה של נתניהו והניצים בארה"ב עם איראן ידועה (תוך שהם מתעלמים מהתאוקרטיות האלימות והברבריות של המדינות ה"מתונות", כהגדרתן, למשל ערב הסעודית, באופן שלבדו היה צריך להרשיע אותם בשירות אינטרסים זרים). זכורה גם ההתגייסות של נתניהו והימין האמריקאי בשילוב זרועות למען פלישה לעיראק, ואת אדי ההתגייסות למלחמה באיראן אפשר להריח בכל המזרח התיכון, ארה"ב ואירופה.

השלב הבא בתוכנית של נתניהו וטראמפ הוא מלחמה. ואם קהיליות המודיעין והממסדים הצבאיים בארצם של השניים ייכשלו במניעת המלחמה הזו, היא תצא לפועל ואת התוצאות הטראגיות שלה אי אפשר אפילו לשער כרגע.

הרגעים הכי מסוכנים למערב מאז מלחמת העולם השניה

הבחירה בטראמפ, הדחוי והמעורער, כנשיא ארה"ב, ההשפעה הגדולה והמסוכנת ביותר של נתניהו על לוח משחק השח האיזורי והעולמי והפטור שרוסיה של פוטין מקבלת מאחריות על הפעולות שלה בעולם מביאות את המערב לסכנה של ממש. אי אפשר לדעת מה יהיה הניצוץ שידליק בערה גדולה.

אפשר לדעת שבתפיסת עולם פשיסטית, מלחמה (והכנות למלחמה) היא רק כלי שרת בסגירת חשבונות מול אוייבים פנימיים. וזו הסכנה הגדולה האמיתית הניצבת בפני ארה"ב, ישראל ואירופה. אם השאיפה, או התוכנית, של ממשל טראמפ ונתניהו להביא למלחמה תצליח, אין שום ספק שייעשה שימוש במלחמה הזו כדי להחריב את הפרוייקט הדמוקרטי לשנות דור. מול סכנה לקיום הלאומי, כפי שבוודאי המלחמות האלה יוצגו, כל צעד לצמצום הדמוקרטיה וזכויות האזרח והאדם יתקבל בהבנה. כולל צעדי חירום כמו סגירת כלי תקשורת, מעצרי מנע המוניים, משפטי בגידה מבויימים, מניעת יכולת הבחירה מחשודים אידיאולוגיים, ולבסוף מניעת קיומה של אופוזיציה.

אין לי מושג מה הסבירות שתרחיש האימים הזה יקרה, וסביר מאוד שיש כוחות חזקים שפועלים כדי למנוע אותו. אין לי ספק, מצד שני, שיש מי שזו השאיפה הסמויה שלהם: חומה ומלחמה בדרך לשלטון ללא מיצרים ונקמה סופית, קשה ואחרונה, בכוחות הליברליים המפריעים והמזיקים של המערב. זו מטרה שפוטין, נתניהו וטראמפ לחלוטין חולקים. זוהי סכנה שאסור לשניה אחת לזלזל בה. הדמוקרטיות המערביות נמצאות היום ברגעים הקשים שלהן מאז מלחמת העולם השניה. ומה שהופך את הסכנה הפעם לגדולה אפילו יותר היא העובדה שבתוך הדמוקרטיות המערביות, ואפילו בראשן, ניצבים כוחות שרואים עין בעין עם אויביי החירות, ההומניות והדמוקרטיה.

> "הרגשתי שבורה ומרוסקת": צעירים מעזה מגיבים לעדויות שוברים שתיקה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf