newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משיח לא בא, אבל חב"ד כבשה את מרכז ת"א

המחיצה באמצע המתחם ביקשה פחות להפריד בין גברים ונשים ויותר לסמן כיבוש של יעד במעוז החילוניות. כתבי שיחה מקומית היו בכיכר רבין עם המפגינות נגד הדרת נשים שנתקלו באלימות משטרתית, וגם עם נשות חב"ד שהצהירו: הפרדה היא השוויון האמיתי

מאת:

כשעה לפני תחילת האירוע, פעיל של חב"ד לקח ספריי צבע וריסס "יחי המלך המשיח" על מחיצת ההפרדה הלבנה והבוהקת שחצתה את כיכר רבין לשניים. הוא חתם בסמיילי והוסיף לו פאות וציצית לקול מצהלות חבריו. לצד המחיצה, ילדה קטנה שאלה את אביה למה יש כל כך הרבה שוטרים מסביב, והוא הסביר לה ש"יש אנשים שלא רוצים שהמשיח יבוא, אז הם באו להפגין".

בשלב הזה הודיעו השוטרים והמאבטחים כי לא תתאפשר עוד כניסה למתחם המגודר, עד לזמן תחילת האירוע, וסגרו את הכניסות. באותו הזמן התכנסה ליד הכניסה לעיריית תל אביב קבוצה של כמאה מפגינות, רובן חברות וחברי מרצ ותנועת "ישראל חופשית", שהגיעו כדי למחות על קיומו של אירוע בהפרדה במרחב הציבורי.

למרות המתח הגבוה, בפועל האירוע השנוי במחלוקת התנהל אתמול (שני) בהפרדה הצהרתית בעיקרה. בעוד שמחוץ לאירוע מחו נשים על הדרה, בתוך המתחם ברכו נשים על ההזדמנות לרקוד בלב תל אביב לצלילי המוסיקה האהובה עליהן, באופן שווה לגברים והרחק מעיניהם הבוחנות

מלאי אהבה

בסביבות השעה שבע החלו לזרום לכיכר אוטובוסים שהסיעו את משתתפי האירוע מרחבי הארץ. השערים נפתחו כאשר הכניסה הראשית למתחם, מכיוון רחוב מלכי ישראל, יועדה לכל המגדרים ללא הפרדה, ומשתי הכניסות מכיוון רחוב אבן גבירול הורשו רק גברים להיכנס. בעוד האירוע תוחם במחסומים, מאבטחים ושוטרים לחוצים ונכונים לקרב, בפנים משני צידי הכיכר נפרשו שורות של דוכני אוכל, ספרים ומזכרות, ובמרכזה נמתח ברזנט לבן שהפריד באופן חלקי בין נשים לגברים. לא היה מדובר בהפרדה מוחלטת וניתן היה לבחור לעבור מצד לצד. תנועת החילוניות והחילונים הלא רבים שנכנסו מהכניסה הראשית אכן זרמה בכל הכיוונים. לדתיים ולדתיות היה ברור שהם בוחרים צד והם עשו זאת בשמחה.

בקרבת הבמה, משני עברי המחיצה הוקמו מתחמים נפרדים נוספים ובהם כיסאות ישיבה. במהלך האירוע גברים ונשים שרצו בכך יכלו לעמוד יחד או לשבת יחד על הרצפה, אבל לא יכלו לשבת יחד על כיסאות במתחמים המצומצמים, שנראו כמיועדים בעיקר למוזמנים ולמבוגרים.

חסיד של חב"ד מרסס על מחיצת ההפרדה. משיח בכיכר, עזרת הנשים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

חסיד של חב"ד מרסס על מחיצת ההפרדה. משיח בכיכר, עזרת הנשים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

חברת מועצת העיר מטעם מרצ, עו"ד גבי לסקי, אחזה במגפון והובילה את המפגינות לעבר אחת הכניסות שיועדו לגברים במטרה לנסות להיכנס פנימה, בהתאם להחלטה בעקבות הדיון בבית המשפט המחוזי, בו נקבע שתתאפשר הפרדה, אבל גם שעוברי ועוברות אורח יוכלו להיכנס למתחם כרצונם. הן אחזו בשלטים שעליהם נכתב בין היתר "עזרת נשים עולה להתקפה", "העצמה נשית", "עצרת חילונית בכפר חב"ד קודם" וקראו "כאן זה לא אירן הפרדה זה מסוכן", ו-"גברים ונשים בהפרדה נאבקים". כשהתקרבו לכניסה, השוטרים הדפו אותן בכוח רב, והפילו חלק מהמפגינות אל הארץ. אחת מהן אף נזקקה לטיפול רפואי. לא ברור מדוע החליטו השוטרים לנקוט באלימות כזאת בזמן שבכניסות אחרות הותר לנשים להיכנס לכל המרחב, ללא הפרדה.

הקהל המשיך לזרום לאירוע נרגש, מעטים עצרו כדי לשוחח עם המפגינות או להתווכח איתן, אבל העצבנות וההתנהלות האגרסיבית של השוטרים המשיכה. "באתי לכאן מלא אהבה", אמר בלהט ישי שהגיע עם בנו הקטן להשתתף באירוע. "באתי להראות לכולם אהבה, גם להם", הוא הצביע על המפגינות, "אפילו שהם לא אוהבים אותנו". הוא סיפר ל"שיחה מקומית" שהוא הגיע לאירוע "בזכות המפגינים", הוא לא שמע עליו לפני שהתחילה ההתנגדות לקיומו בהפרדה. זה יהיה מוטיב חוזר בשיחות שלנו עם הבאים לאירוע.

המפגינות המשיכו בקריאות ושוטרי יס"מ ומאחוריהם שורת מאבטחים אזרחיים מנעו מהן להיכנס ודחפו אותן לעבר הכביש, כשהם מאפשרים לחב"דניקים שהחלו להגיע לאירוע להיכנס דרך השער. צלמת "הארץ" שנכנסה למתחם הגברים כדי לצלם את המהומה התבקשה על ידי גברים במקום לצאת. בכל אותו זמן התאפשרה כניסה חופשית של גברים ונשים וכל מי שרצה בכך מהכניסה הראשית. כאשר חברתנו אורטל בן דיין, שנכנסה למתחם ברשות, התקרבה למפגינות שהיו מעבר למחסומים, התנפלו עליה שוטרים, אחזו בה בכוח והוציאו אותה בדחיפות מהמתחם בלי כל סיבה נראית לעין. המפגינות פנו לראש העיר וליועץ המשפטי לעירייה, ומאוחר יותר לאחר התערבותם, שהובילה לשינוי במדיניות המשטרה, הן החלו לצעוד לעבר הכניסה הראשית ונכנסו למתחם. לאחר ההישג רובן התפזרו מהמקום.

"ילדי צבאות השם"

בינתיים התחילה הכיכר להתמלא בחוגגים שהגיעו לאירוע השנתי של חב"ד לרגל "חג הגאולה". מנהריה ומצפת, מקרית גת ומן ההתנחלויות בגדה המערבית, הם נהרו באוטובוסים וצבעו את הכיכר בדגלים צהובים ועליהם הכתר המוכר. על הבמה הוקרן הלוגו "משיח בכיכר" והחלו הופעות החימום. מצד ימין של המחיצה עשרות הגברים פצחו בריקודים במעגלים קופצניים שיהפכו סוערים יותר ויותר ככל שיעמיק הערב. מצד שמאל, נשים, ילדות, צעירות, מבוגרות, אמהות עם ילדים, סבתות עם נכדות. כולן מחייכות מאוזן לאוזן בעיניים בוערות.

הסתובבנו באופן חופשי במרחב, אבל לאזור הכיסאות היה ברור שאין טעם לנסות להיכנס. אף אחד לא ניסה לשלוח אותנו למקום שמתאים לנו מגדרית, חוץ מבחור צעיר ונטול כיפה בג'ינס וטי-שירט שהעיר לכתבת "שיחה מקומית" ש"זה לא מכובד" שהיא נמצאת בעזרת הגברים.

שוטרים הודפים ודוחפים את המפגינות נגד ההפרדה באלימות בתי מוסברת (אורן זיו / אקטיבסטילס)

שוטרים הודפים ודוחפים את המפגינות נגד ההפרדה באלימות בתי מוסברת (אורן זיו / אקטיבסטילס)

שילוב של דת ולאומנות במתק שפתיים. ברוך מרזל נואם. חגיגות משיח בכיכר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

שילוב של דת ולאומנות במתק שפתיים. ברוך מרזל נואם. חגיגות משיח בכיכר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

במרכז המעגל בצד של הגברים רקד חייל עם מדי חיל האוויר כשהוא מנפנף בדגל הצהוב של חב"ד. רוקדים עמם ניסינו לשוחח ניסו למשוך את כתב "שיחה מקומית" למעגלי הריקודים או לפחות לשכנע אותו להניח תפילין. אחד מהם, יוסף, סיפר שהוא עובד בסניף של חב"ד בקינג ג'ורג' בתל אביב ואמר, כשהוא מצביע לעבר המפגינות שעדיין ניסו להיכנס מכניסת הגברים, "זאת לא באמת הפגנה. אבל הן עשו לנו אחלה שירות, כולם שמעו על האירוע השנתי שלנו, אף פעם לא היה אירוע כל כך גדול". העובדה שהאירוע מתרחש בלב תל אביב משמעותית בשבילו, כמו בשביל רבים מהנוכחים. לא סתם נבחרה הכיכר של השמאלנים החילונים לאירוע הזה, וזה ברור לכולם. לאלו שמקפידים לשמוח ולאלו שניגשים להתווכח. האסטרטגיה של חב"ד מובילה אותם למרכזי ערים חילוניות, ולא במקרה ניתן היה למצוא בקהל אמש גם חוזרות וחוזרים בתשובה רבים, וכל הנאומים באירוע היו של אנשי ימין מובהקים.

על הבמה עלו "ילדי צבאות השם", כפי שהכריז המנחה. זוגות זוגות של ילדים וילדות מהתנחלויות בגדה המערבית שהנחו את הקהל בברכות וזכו לתמיכה ומחיאות כפיים. ההופעות נמשכו וכמו כדי להזכיר שסקסיזם ולאומנות הולכים יחד כמו כפתור ופרח, התקבל ברוך מרזל במחיאות כפיים על הבמה, ולאחר ששיבח את "מלך המשיח" פתח בהסבר שארץ ישראל בסכנה. בקהל התחבק לו איש הימין הקיצוני וחבר מועצת העיר ירושלים אריה קינג עם הנוכחים, וכולם המתינו בציפיה לגולת הכותרת של הערב – הופעה של הזמר אריאל זילבר. ערבוב של דת, מוסיקה ופוליטיקה והכל במתק שפתיים.

"לא בכל אירוע יש הפרדה כזאת. זה מאוד מיוחד. במיוחד שזה קורה בתל אביב", סיפרה אחת המשתתפות ל"שיחה מקומית". היא צעירה חייכנית מנהריה שהגיעה כדי לראות הופעות יחד עם החברות שלה, והיא "אוהבת את כולם", גם את מי שמפגינות בחוץ ובעיקר היא "מתה על הרב, מעריצה אותו". הנוכחות שלנו, החילונים התל אביבים במתחם, והרצון שלנו לדבר איתן הפכו מהר מאוד לאתגר עבורה ועבור חברותיה – לגרום גם לכתבת "שיחה מקומית" לרקוד איתן. הן הצליחו חלקית והיו מאושרות.

מפגינות מחוץ למתחם משיח בכיכר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינות מחוץ למתחם משיח בכיכר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

כיכר רבין חצויה במבט מלמעלה. ההפרדה פחות חשובה מסימון הטריטוריה. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

כיכר רבין חצויה במבט מלמעלה. ההפרדה פחות חשובה מסימון הטריטוריה. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

"לא היינו מגיעות לאירוע בלי הפרדה", אמרה קבוצה אחרת של צעירות ל"שיחה מקומית". "מבחינתנו זה השוויון האמיתי. זה שאנחנו יכולות לרקוד ולהיות מי שאנחנו באמת. ככה אנחנו מרגישות בנוח", הן הסבירו בתגובה לשאלה למה צריך את ההפרדה הזאת, והזכירו שבאירוע הזה מי שרוצה יכולה לבחור ללכת גם לצד השני. הן חיכו להופעות של זמרים יותר מוכרים, והבטיחו שהערב עוד צעיר ושהן עומדות לקרוע את הרחבה. הפסטיבל רק התחיל.

צעירה נוספת הסתובבה כשהיא מניפה של ועליו כתוב "בנות של מלך צריכות מקומות מיוחדים". היא חוזרת בתשובה שעברה לאחרונה מאחת השכונות הירושלמיות שמעבר לקו הירוק לעיר במרכז הארץ. לדבריה, האירוע "מעצים" עבורה, ודווקא ההפרדה מאפשרת לה הזדמנות שווה לרקוד ולשמוח.

בכניסה למתחם עדיין עמדו מספר מפגינות ומפגינים שאחזו שלטים נגד ההפרדה. מסביבם התכנסו נערים וילדים רבים וגם כמה נשים שהגיעו כדי לנסות לדבר או להתווכח. כמה מהצעירים שהגיעו לאירוע החלו לצעוק לעבר המפגינות "תלכו לרמאללה או לעזה, תפגינו שם בעד חופש".

במבט מגג בניין העיריה, שם בדיוק הסתיים שיעור יוגה חינם של עיריית תל אביב, האירוע נראה לא גדול, רק כמה אלפי חוגגים, והמחיצה היתה בולטת. מלמעלה, נראה היה שהמטרה, יותר מההפרדה עצמה, היא כיבוש הכיכר, או כמו שאחד הצעירים עימם שוחחנו הגדיר בכנות "חגיגה של משיח בלב תל אביב, מעוז הפריצות". המחיצה בין הגברים לנשים, יותר מהפרדה פיזית, היתה דרך לסמן טריטוריה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מוש הפוך

איזה יופי, כותרת נהדרת ומוצלחת שמלא יקראו

ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול. ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול. ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול. ומשנה לא פחות מרתק, ונפלא, ומקסים, וחמוד, וחתול

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf