newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כמאתיים מפגינים בירושלים קראו לשחרורם של פעילי השמאל העצורים

המפגינים מחו על המעצרים הפוליטיים ועל הרדיפה הממוסדת נגד השמאל. מעצרם של עזרא נאווי וגיא בוטביה הוארך שוב היום, בעוד שנאסר נוואג'עה עדיין במעצר למרות הוראת בית המשפט לשחררו

מאת:

מעל מאתיים פעילי שמאל הפגינו הערב (חמישי) בירושלים לתמיכה בשלושת העצורים הפוליטיים: עזרא נאווי, גיא בוטביה ונאסר נוואג'עה. המפגינים קראו לשחרורם של השלושה, האשימו את המשטרה בכך שהיא תופרת תיקים בשירות ארגוני הימין הקיצוני, ואת הממשלה בכך שהיא פוגעת בדמוקטיה בסגנון פוטין וארדואן.

ההפגנה התחילה במגרש הרוסים, ומשם יצאו המוחים לצעדה, שבסופה הגיעו לחסום את הכניסה לתחנת המשטרה "לב הבירה". ההפגנה התפזרה לבסוף ללא עימותים או עצורים.

> עונת הציד: למה ברור שמטרת המעצרים היא כלל מתנגדי הכיבוש

הפגנה לשחרור עזרא נאווי, גיא בוטביה ונאסר נוואג'עה. ירושלים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנה לשחרור עזרא נאווי, גיא בוטביה ונאסר נוואג'עה. ירושלים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מוקדם יותר היום הוארך שוב מעצרם של שני פעילי תעאיוש, עזרא נאווי וגיא בוטביה, שנעצרו על ידי משטרת מחוז ש"י בעקבות תחקיר של "עד כאן" ששודר בתוכנית "עובדה". בית המשפט המחוזי בירושלים גם הסיר את צו איסור הפרסום על שמותיהם של העצורים, כמו גם על חלק מפרטי החקירה.

פעיל נוסף, נאסר נוואג'עה מסוסיא שבדרום הר חברון, הועבר הערב לידי הצבא ולבית הכלא בעופר, לאחר שמוקדם יותר היום קבע בית המשפט המחוזי בירושלים כי אין למשטרה סמכות להחזיק בו וכי יש לשחררו. עורכת הדין גבי לסקי, שמייצגת את הפעיל, הגישה הערב בקשה לביזיון בית המשפט בשל המשך מעצרו. לאחר מכן התקיים דיון נוסף לגבי המשך מעצרו, הפעם בבית המשפט הצבאי בעופר, ובו הוארך מעצרו עד יום ראשון – על אף שהשופט הצבאי העיר שמהלך הדברים והמעבר מבית משפט בישראל לבית משפט ב"אזור" מעורר "אי נוחות" – כדבריו.

מפגינים לשחרור העצירים הפוליטים צועדים בירושלים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מפגינים לשחרור העצירים הפוליטים צועדים בירושלים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

נאווי נעצר מספר ימים לאחר ששודר בתוכנית "עובדה" תחקיר, שבו תועד כשהוא מתרברב לעיני מצלמה נסתרת של סוכן מטעם ארגון הימין "עד כאן", כי היה מעורב בהסגרתם לידי הרשות הפלסטינית של מוכרי קרקעות פלסטיניות לידי יהודים. בתחקיר הוצגו נאווי ונוואג'עה כמי שמסכנים את חייהם של סוחרי קרקעות, על אף שלא ברור אם משהו ממעשיהם הוביל לפגיעה באדם כלשהו. גם שמו של בוטביה שורבב לתחקיר.

נאווי נעצר לפני עשרה ימים בשדה התעופה בן גוריון. בניגוד להודעות המשטרה בימים האחרונים, נאווי לא ניסה לברוח מהארץ, אלא ביקש לצאת למספר ימים כדי לנוח מהסערה הקשה שהתעוררה בעקבות שידור התוכנית, וזאת לאחר שווידא כי לא עמד נגדו שום צו עיכוב יציאה מהארץ.

צפו בשלושת העצורים היום בבית המשפט בירושלים:

במשך ארבעה ימים מנעה המשטרה מנאווי מפגש עם עורכת דינו, באישור בית המשפט. לאחר מכן הוא הובא שוב ושוב להארכות מעצר, כשמעליו חשדות ל"מגע עם סוכן זר" ול"קשירת קשר לביצוע פשע", כאשר במשך כל הזמן הזה מוטל צו איסור פרסום על פרטי החקירה ועל שמו, והדיונים מתנהלים בדלתיים סגורות. ביום שני השבוע המליץ השופט למשטרה לא לבקש עוד הארכת מעצר.

ביום שלישי אחר הצהרים הגיעה המשטרה לביתו של גיא בוטביה, ועיכבה גם אותו לחקירה. מאוחר יותר באותו לילה הוא נעצר בתחנת המשטרה ולמחרת הובא בפני שופט. גם מבוטביה נמנע מפגש עם עורך דין.

בלילה שבין שלישי לרביעי נעצר גם נוואג'עה בביתו. ארגון "בצלם", בו עובד נוואג'עה כתחקירן, פרסם בעקבות מעצרו הודעת תמיכה וגיבוי: "בצלם עומד מאחורי נאסר וממתין לסיום החקירה בהקדם. נאסר הוא תחקירן שטח מוערך ומקצועי, ממובילי המאבק של קהילתו בסוסיא ובדרום הר חברון נגד גזל אדמתם על ידי מתנחלים. אנו, עמיתיו בבצלם, מבקשים לחזק אותו ואת משפחתו".

"לא ישברו אותנו"

היום, כאמור, הובאו השלושה להארכת מעצר. לאחר שהוחלט על הארכת מעצרו של עזרא עד יום ראשון אמרה עורכת דינו, לאה צמל, כי "אתמול כשבית המשפט החליט על שחרורו של עזרא נאווי, נקבע במפורש שלא נשקפת ממנו מסוכנות, שהראיות מאוד מאוד חלשות ושהמשטרה לא הצליחה להקים איזשהו בסיס לחשדות".

לאחר מכן הובא גם בוטביה בפני שופט ודיווח כי הוא נתון להתעללות פיזית ונפשית מצד עצירים שהוסתו על ידי הרשויות, וכן למניעת שינה. לאחר שבית המשפט החליט על הארכת מעצרו אמר בוטביה לצלם אקטיבסטילס אורן זיו כי: "החוקרים יושבים מולי עם טפסים של 'עד כאן', המשטרה עובדת בשביל ועד מתיישבי השומרון. זה מעצר פוליטי. כל המטרה שלו לסכל את הפעילות שלנו למען זכויות אדם בשטחים ונגד פשעי ופושעי הכיבוש. לא ישברו אותנו".

מאז מעצרו של נאווי, למרות ובגלל צו איסור הפרסום, הקפידו פעילים להגיע ולהפגין תמיכה בו בדיונים בבית המשפט. הפגנות תמיכה התקיימו גם בצעדה ישראלית-פלסטינית משותפת במחסום המנהרות, וכן בלעין ובנבי סלאח – שם צעדו עם שלטים שקראו "ישוחרר עזרא נאווי".

חגי מטר השתתף בהכנת הידיעה

> כך הפכו צווי איסור פרסום לאלטרנטיבה לצנזורה

הפגנה לשחרור עזרא נאווי, גיא בוטביה ונאסר נוואג'עה. ירושלים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנה לשחרור עזרא נאווי, גיא בוטביה ונאסר נוואג'עה. ירושלים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf