newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המורשת של ורד לב: משפט צדק עם נפגעי ונפגעות תקיפה מינית

במשך שנים ניסתה ורד לב להשיג צדק בעקבות תלונה שהגישה על אונס והתעללות במשפחה. בעקבות התאבדותה השבוע מתארגן קמפיין בדרישה לפתוח מחדש את התיק שנסגר ולהגן על קורבנות אלימות מינית

מאת:

כותבת אורחת: זויה פושניקוב

לפני שמונה שנים מאיה-גאיה, הידועה גם כורד לב, התלוננה במשטרה על כך שאביה ואמה, אביבי ולואיז לב, וכן אחיה, אנסו אותה והתעללו בה מינית, פיזית ורגשית. לטענתה של מאיה גאיה, כפי שהופיעה בכתבה בערוץ 10, לואיז אביבי ידעה על המתרחש ודאגה להשתיק את הסיפור. ב-30 בנובמבר 2014 שמה מאיה גאיה קץ לחייה, לאחר שכאבה לא מצא מענה במערכת המשפטית.

מאיה גאיה ניהלה מאבק עיקש וממושך, שכלל בין היתר שביתת רעב שהתקיימה בגן הוורדים מול הכנסת. דרישתה הייתה ביטול חוק ההתיישנות, שהיווה את הגורם הראשון לסגירת תיקה על ידי הפרקליטות. בהמשך הפרקליטות החליטה לחקור את תיקה בשנית, ורק לאחר ארבע שנים ארוכות החליטה לסגור אותו.

"אוזלת יד של הפרקליטות"

במשרדו של מר יהושע למברגר, המשנה לפרקליט המדינה דאז, הסבירו את החלטתו באלה המלים: "מדובר במעשים שבוצעו לפני שנים רבות, אף שהדבר אינו מונע כשלעצמו את הגשת האישום, הרי שלחלוף הזמן, בנסיבות הספציפיות של תיק זה, לרבות תהליך הגילוי שאינו שגרתי – הייתה משמעות גדולה מן הבחינה הראייתית. בין היתר, לא ניתן היה לאתר עדים וראיות אחרות מספיקות, אשר ניתן להניח שהיה בכוחם לחזק את עדות המתלוננת.

״לאחר הישיבה בה נכחת בלשכתו של מר למברגר, ביום 18.10.09, ועל מנת למצות את האפשרות לבסס תשתית ראייתית מספקת, הורה מר למברגר על השלמת חקירה בעניינים שונים. אחר-כך שב ובחן מר למברגר את מכלול החומר ומכאן גם העיכוב שחל בקבלת ההחלטה. אולם, בסופו של יום, נמצא כי התשתית הראייתית שנאספה אינה מבססת סיכוי סביר להרשעה – וכידוע, זהו המבחן על פיו אנו מצווים לפעול בהיבט הראייתי".

טענותיו של למברגר עומדות בסתירה מוחלטת לטענותיה של גב׳ רלי גוטמן, הפרקליטה מטעם המדינה דאז בתיק, שבראיון ליעל דן בתאריך 14.12.14 טענה כי:

מדובר באוזלת יד של הפרקליטות. התיק היה מבוסס, מלא הוכחות ראיות ועדים. הרגשתי שהיא מרגישה מובסת ונבגדת. פשוט זנחו אותה והפנו לה עורף – לא רק המשפחה, גם המערכת המשפטית. הרגשתי שאזלו כוחותיה.

לאורך השנים משפחתה של מאיה גאיה מכחישה בתוקף את טענותיה, ומציגה אותה כחולת נפש שאינה דוברת אמת. זאת למרות שכשהייתה בת 4 אמה לקחה אותה לאבחון קליני בעקבות תלונותיה, ולאחר אבחון שהצביע על התעללות מינית מצד האב, סילקה את אביה, אביבי לב, מהבית. ברבות השנים מאיה גאיה עברה אבחונים על ידי פסיכיאטרים וטופלה על מנת להקל, ולו במעט, על מצבה הנפשי המתדרדר, לאור המאבק הממושך שלא קיבל תמיכה מספקת, ואף הושתק באכזריות. אחד ממאבחניה היה פרופ׳ אלי זומר, פסיכולוג קליני ומומחה בעל שם עולמי בתחום הפוסט טראומה, אשר התראיין לכתבה ששודרה בערוץ 10 על מאבקה של מאיה גאיה, ושלל את טענות משפחתה כי היא חולת נפש ולוקה בהזיות.

> איזה הסבר לרצח מצאה המשטרה במקום כבוד המשפחה?


חלק ראשון של הכתבה בערוץ 10 על מאיה גאיה. החלק השני כאן

בדו"ח המקצועי כותב זומר: "ממצאי הבדיקות שוללים היסטוריה של מחלת נפש וגם שוללים מחלת נפש בהווה. אין סימנים להפרעת אישיות שעלולה להסביר התנהגות שקרנית, זדונית, מכוונת". ובראיון עימו הוא מסביר ש"כאשר אנחנו מדברים על פגיעות חוזרות ונשנות בילדות מידי אלה שאמורים לטפל ולדאוג לילדה, שיעורי אבדן הזיכרון מתגברים לאין ערוך. ילדים יכולים לדמיין שדברים לא קורים, או שדברים נראים אחרת, עד שקורה משהו שעושה חור בבועה הזאת. והזיכרון מתחיל לדלוף החוצה. זה יכול לקחת שנים".

להגן על הילדים

בעקבות התאבדותה של מאיה גאיה מתחיל בימים אלה קמפיין שדורש משפט צדק לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, שבמסגרתו נקיים במוצאי שבת עצרת לזכרה. בעצומה שפורסמה השבוע וקוראת לפתחיה מחדש של התיק כתבנו:

אנחנו, נפגעות גילוי עריות, אלימות מינית, פיזית ונפשית בתוך התא המשפחתי ומחוצה לו, פעילות ופעילים תומכים, ארגונים חברתיים, דורשות עשיית צדק עם אישה שהקדישה את חייה על מנת לקבל אותו, אך לא זכתה לראותו בעיניה שלה. אנחנו דורשות פתיחה מחודשת של התיק, עבור עשיית הדין עם הפוגעים ומשתפי הפעולה המשתיקים. עשיית צדק עם מאיה גאיה תהווה תקדים משפטי חשוב שיש בידו להתחיל ולהשיב לנפגעות ונפגעי אלימות מינית את האמון במערכת המשפטית.

טענות הפרקליטה מטעם המדינה, כי התיק היה בעל בסיס ראייתי שהצדיק הגשת כתב אישום, וכי בעבר הוגשו כתבי אישום בעלי פחות ראיות, לצד העובדה כי התיק נסגר באופן מפתיע זמן קצר לאחר ששודרה בערוץ 10 כתבה על ורד לב וגילוי העריות שעברה לטענתה מצד הוריה, מחייבים הן את פתיחת התיק והן קיום חקירה בנוגע לנסיבות שהובילו לסגירתו.

במותה הותירה אחריה ורד לב אות קלון על המערכת המשפטית, אשר פעם אחר פעם לא מצליחה לתת מענה לנפגעות ונפגעי עבירות מין, וזאת עבור מי ששפר מזלה ותלונתה לא נסגרה על בסיס חוסר עניין לציבור או היעדר ראיות כבר במשטרה. נכון להיום לנפגעות ונפגעי עבירות מין בישראל אין שום גוף שאליו הן יכולות לפנות כדי שיעשה עמן צדק. טוב היה לו הפרקליטות הייתה רואה בהשבת האמון של הנפגעות אינטרס ראשון במעלה מצדה.

אנחנו מבקשות לא להפוך את מאיה גאיה לסמל. אנחנו מבקשות עשיית צדק עם כל נפגע או נפגעת אלימות מינית במרחב הפרטי והציבורי. אנחנו מבקשות ששמה לא יישאר חקוק על המצבה בלבד, וישכח ברבות השנים, בעוד ילדים וילדות מופקרים על ידי החברה והמערכת. אנחנו מבקשות עשיית דין צודק עם הפוגעים והפוגעות בהם. אנחנו מבקשות לא להפוך את העצרת למקום בו נוכל לזכור את קורבנות השיטה המערכתית והחברתית, אלא להפוך את המרחב כולו לבטוח עבורנו, עבור כל ילד וילדה, כל איש ואישה, שהושתקו, נרמסו, נהרגו על ידי המצב הזה.

במוצאי שבת הקרובה נתכנס בשדרות בן ציון פינת רחוב קינג ג׳ורג׳ בתל אביב, בשעה 20:00, כדי לקיים עצרת לזכרה של מאיה גאיה (ורד לב), אבל גם כדי להנכיח את אוזלת היד המכוונת של המערכת נגד נפגעות אלימות מינית, וההוקעה החברתית שנפגעות ונאבקות נגד אלימות מינית עוברות כיום. כאן יש פרטים על האירוע.

זויה פושניקוב היא פעילה פמיניסטית ופובליציסטית

> אל תבנו על הגברים כשותפים למאבק באלימות נגד נשים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf