newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם יש לשמאל אלטרנטיבה ליום שאחרי נתניהו?

ירידתו המסתמנת של נתניהו מעל הבמה הפוליטית עשויה להיות רגע משמעותי בפוליטיקה הישראלית. בשביל זה השמאל צריך קודם כל להפסיק להתחזות לימין ולהציע סדר יום אזרחי מנומק

מאת:

אם הדברים אכן יתפתחו כפי שהם מסתמנים כרגע ואנחנו באמת מתקרבים לסוף עידן נתניהו, זה רגע משמעותי בפוליטיקה הישראלית. לשמאל הרדיקלי קל ומפתה לאמץ עמדה צינית וספקנית, ודאי שמנקודת מבט לא ציונית ההבדלים בין נתניהו לבין האלטרנטיבות אינם משמעותיים, והחלופה שאנחנו שואפים אליה לא עומדת כרגע על הפרק.

יקח עוד הרבה זמן ולמרבה הצער כנראה שגם הרבה דם עד שהציבור היהודי יבין שהציונות היא סוג של מחלה אוטואימונית שגוזרת את הכיליון של עצמה, ושאמנה חלופית נוסח מדינת כל אזרחיה היא לא רק האינטרס של האזרחים הפלסטינים אלא גם שלנו, היהודים, ולא רק משום שיקולי מוסר אלא מפני שזאת האפשרות היחידה לשמר לטווח הארוך קיום לאומי יהודי בארץ הזו, אבל נניח לזה עכשיו. עכשיו צריך לדבר על היום שאחרי נתניהו.

רעיון משונה ושמו אלטרנטיבה

לפני כשנתיים וחצי האלטרנטיבה לנתניהו משמאל הלכה לבחירות כשכל מה שהיה לה להציע זה "רק לא נתניהו". זה לא הספיק אז, זה גם לא יספיק היום. בהעדר חלופה אמיתית, קוהרנטית, הציבור יעדיף את המוכר והידוע, גם אם הוא רע מאוד. מתוך האמון האפסי שיש לי בכל מי שרואה עצמו כאלטרנטיבה שלטונית לנתניהו משמאל אני מפצירה בכם: אל תעשו שוב את הטעות הזו. הפעם, אל תנסו להיות יותר פטריוטים קדושים מחבריכם מימין. הפרקטיקה הזו השחיתה את הפוליטיקה הישראלית עד עפר.

הפעם אל תסיתו, אל תתחרו במי יעלים את הערבים באופן יעיל יותר מהעיניים, אל תסגדו לצבא כעומד מעל לכל מחלוקת. הצבא הוא כלי משחית ויש לו הרבה יותר מדי כוח. הילחמו כדי להחזיר את הכוח הזה לציבור. הפעם אל תכריזו מראש שבמלחמות אין אופוזיציה, אלא תילחמו על החיים שלכם כדי למנוע את המלחמה הבאה, ואם היא בכל זאת תגיע, מלחמת ברירה כמו כל אלה שלפניה, תתנגדו לה ותאבקו בה בכל הכוח. הפעם תגידו סוף סוף בפה מלא את מה שכל תושב בעוטף עזה ובירושלים יודע אבל לאף פוליטיקאי לא היתה ההגינות לומר ברורות: שכל עוד השכנים שלנו חיים חיי סבל והשפלה ואלימות, לא תהיה שלווה ולא יהיה ביטחון גם אצלנו. הפעם אל תנסו למכור לציבור פטנט אחר להביא ביטחון. אין פטנט אחר, אתם יודעים את זה היטב.

הפעם אל תסכימו להכפיף את כל שיח הבחירות לסוגיות של "ביטחון", מסך העשן שסכך במשך כל כך הרבה שנים על התעללות עקבית וממושכת ברוב הציבור שאינו מחובר לצנרת ההון. הציעו סדר יום אזרחי, מנומק והגון. התוצאות עשויות להפתיע אתכם. ואתם יודעים מה? גם אם זה לא יביא את הניצחון בבחירות הקרובות, זה צעד הכרחי כדי להתחיל ולהחזיר את המטוטלת הפוליטית שהתחרפנה ועפה לכל הרוחות אל המסלול. אני לא נאיבית מספיק כדי לחשוב ששיקולים של מוסר לבדם יספיקו כדי לשכנע אתכם, אבל אם אתם רוצים אי פעם להגיע לשלטון, אין דרך אחרת. ההתחזות המתמדת לימין רק מחזקת את הימין, זאת טאוטולוגיה פשוטה. אז הפעם, נסו את הרעיון המרעיש של להציב אלטרנטיבה. היום שאחרי נתניהו כנראה מתקרב. "רק לא נתניהו" לא יהיה רלוונטי יותר. השאלה אם אתם מוכנים להיות.

> אנחנו בסדר, השלטון השתגע

שנים על התעללות עקבית וממושכת ברוב הציבור שאינו מחובר לצנרת ההון (עמוס בן גרשום, לע"מ)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf