newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ההגיון של בג"ץ: מאשר מצעד דגלים גזעני, מגביל מאבק בשחיתות

המדינה רוצה מצעד דגלים בעיר העתיקה? בג"ץ יטפל. המדינה לא רוצה הפגנות נגד שחיתות? בג"ץ יסייע לחסל אותן. נראה כי הדבר היחיד שמטריד את בג"ץ הוא הדאגה לשלטון

מאת:

לאחר שלא הצליחו להשיג הסכמה בין המשטרה לבין מובילי מחאת פתח תקווה, שעתרו נגד החלטת המשטרה למנוע את קיומה של ההפגנה השבועית בקרבת ביתו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, החליטו שלושת שופטי בג"ץ דנציגר, חיות ופוגלמן להגביל את מספר המשתתפים בהפגנה ל-500 איש עד להכרעה הסופית בעתירה.

הנימוקים הרבים והמבולבלים בשמם מנסים לחסל את מחאת פתח תקווה מרשימים במידת היצירתיות שלהם: פעם זאת החרדה לפרטיותו של היועמ"ש, פעם התחשבות בתושבי השכונה, ופעם זו הדאגה מפני התלקחות עימותים אלימים מול חבורת דוד ביטן והפגנת הנגד האיזוטרית והפאתטית שלהם. הטיעונים התמוהים האלה הצליחו בכל זאת לעשות רושם על שופטי בג"ץ שהחלטתם, גם אם זמנית, מאיימת לעקר את ההפגנות האלה ממהותן ולהפוך אותן לאקט סימבולי בלבד.

אולי כדאי להזכיר שבג"ץ לא תמיד מגלה קשב דומה לאזהרות מפני הפגנות שעלולות – בוודאות הרבה יותר גדולה, למעשה – להוביל לעימותים אלימים, או מפני הפרה בוטה וחמורה בהרבה של זכויות תושבים בשל קיומה של ההפגנה. הנה, קחו את מצעד הדגלים השנתי בירושלים למשל.

התהלוכה השנתית הזו לציון כיבושה של ירושלים המזרחית ו"איחודה של העיר" הפכה כבר לשם דבר בכל הקשור לאלימות הבוטה וקריאות השטנה הגזעניות נגד התושבים הפלסטינים החיים ועובדים לאורך המסלול שבו עוברת הצעדה בעיר העתיקה. כאן לא מדובר כמובן בהפגנה של אזרחים מודאגים נגד שלטון מושחת, אלא במצעד האדונים והאצבע השלוחה שלהם לתוך עינם של התושבים הפגיעים ומדוכאים ביותר בעיר; זאת ועוד, האלימות הטמונה במצעד הזה איננה עניין ספקולטיבי, אלא עובדה מוכחת ומתועדת היטב.

> על אפה ועל חמתה של התקשורת המתעלמת, מני נפתלי הוא גיבור עממי

את זה דווקא בג"ץ מאשר בלי להסס. ריקוד הדגלים בירושלים, מופע של גזענות המונית. 24 במאי 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

את זה דווקא בג"ץ מאשר בלי להסס. ריקוד הדגלים בירושלים, מופע של גזענות המונית. 24 במאי 2017 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בשנים האחרונות עתר ארגון "עיר עמים" מספר פעמים נגד מסלול הצעדה, בניסיון למנוע את הפגיעה הקשה בתושביו הפלסטינים של הרובע המוסלמי שנאלצים לסגור את עסקיהם ולהסתגר בבתים משום האימה שמהלכים עליהם – ביודעין – משתתפי המצעד. לפי כל פרמטר שלא תחשבו עליו, מצעד הדגלים טומן בחובו פגיעות קשות יותר מאשר ההפגנות בפתח-תקווה: פוטנציאל האלימות, ההיערכות הנדרשת מצד כוחות הביטחון, והפגיעה בביטחון, בכלכלה ובחופש התנועה של התושבים שבשטחם נערך המצעד.

כל זה לא הפריע לבג"ץ לצקצק בלשונו בכל פעם – ולדחות את העתירות, שבכל שנה שמו את הדגש על אספקט אחר. בשנת 2015 העתירה דרשה שהמצעד לא יכנס לרובע המוסלמי והתמקדה בהסתה, באלימות ובשיבוש החיים של סוחרים ותושבים. לעתירה צורפו גם מספר תיעודים של הקריאות הגזעניות במצעד משנים קודמות. השופטים אמרו שהתיעוד של הקריאות הגזעניות הוא אכן "קשה לצפיה", קראו למשטרה לעשות כל שביכולתה למנוע את הישנות המקרים, ואישרו את התוואי.

בשנת 2016 המצעד הפך לרגיש עוד יותר, כיוון שהוא חל בערב חודש הרמדאן. עתירת עיר עמים, כמובן, התמקדה בכך, ובסכנה הגלומה בהצטלבות דרכם של הרוקדים לקריאות "מוחמד מת" עם דרכם של המתפללים המוסלמים ההולכים לתפילת התראוויח. השופטים הסתפקו בצמצום שעות המצעד כך שהרובע המוסלמי יפתח לתנועה חופשית החל מ-19:30.

> למה התקשורת מתארת את מאבק הנכים כמאבק אלים?

האם לבית הדין הגבוה לצדק יש בעיה עם מאבק בשחיתות? כל סופ"ש אצל היועמ"ש. אלפים מפגינים בפתח תקווה נגד נתניהו ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש90)

האם לבית הדין הגבוה לצדק יש בעיה עם מאבק בשחיתות? כל סופ"ש אצל היועמ"ש. אלפים מפגינים בפתח תקווה נגד נתניהו ומנדלבליט (צילום: תומר נויברג, פלאש90)

השנה, המשטרה הודיעה רק כיממה לפני המצעד על אישור של תוואי מורחב שיכלול הקפה של העיר העתיקה משער שכם דרך המרכזים המסחריים בשער הפרחים/רחוב סלאח א-דין ועד לשער האריות, כולל מעבר המצעד בעוד חלקים של הרובע המוסלמי. עיר עמים הגישה עתירה נגד הרחבת התוואי, ובג"ץ דחה את העתירה מבלי לדון בה כלל.

על רקע זה, מדהימה במיוחד טענת המשטרה בעניין החשש להתלקחות עימותים עם "מפגיני הנגד" מהליכוד, קרי חבורת דוד ביטן. שוו בנפשכם רק מה היה קורה אילו חבורת פלסטינים היו מתארגנים להפגין נגד מצעד הדגלים ונתפסים על ידי המשטרה כ"בעלי פוטנציאל לאלימות".

תגידו שמצעד הגדלים הוא יום אחד בשנה בעוד כאן מדובר בהפגנה שמשבשת את הסדר הציבורי על בסיס שגרתי? ובכן, גם הפגנות האדנות היהודיות בירושלים המזרחי הן ממש עניין שבשגרה. ברגעים בהם שורות אלה נכתבות, למשל, צועדים מאות מתנחלים, ביניהם מוטי יוגב והשר אורי אריאל, בצעדה פרובוקטיבית עם ספרי תורה בידיהם בשכונת סילוואן, "עיר דוד" בפיהם. בכל ראש חודש עברי מקיימים פעילי ימין את "סיבוב השערים" בעיר המזרחית תוך זמרת שירי הסתה, ושוטרים שחוסמים לכבודם רחובות ברובע המוסלמי.

ההשוואה בין התנהלותו של בג"ץ בשני המקרים הנ"ל היתה יכולה להעלות בלבו של האזרח הספקן את החשש שמא לא זכות המחאה, חופש הביטוי או הגנה על הסדר הציבורי וביטחונו של הפרט עומדים לנגד עיניי השופטים המכובדים, כי אם התמיכה האוטומטית כמעט בעמדתו של השלטון וזרועותיו, תהיה אשר תהיה. אם השלטון מעוניין במצעד של עשרות אלפי אנשים משולהבים בליבה הרותחת של הסכסוך – בג"ץ ידאג שהוא יתקיים. ואם השלטון מעוניין לצמצם את זכות המחאה של אזרחים נגד שחיתות שלטונית, בג"ץ ידאג גם לזה.

> אני חיה במדינה חולנית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf