newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הגירוש נעצר ונתניהו נחשף בשקריו, אך המאבק רחוק מלהסתיים

למרות שאתמול הוכח שוב שהמדינה שיקרה לבג"ץ ולציבור לאורך כל הדרך בעניין מבקשי המקלט, נתניהו ממשיך במדיניות ההסתה ומנסה להפיל את האשמה על השמאל ובג"ץ. מי זוכר עכשיו את תושבי דרום תל-אביב או את החקירות של האיש מבלפור?

מאת:

המדינה לא תגרש בכפיה ובצורה המונית מבקשי מקלט לרואנדה או אוגנדה. היא רק תמשיך למרר את חייהם ולהתעמר בהם בדרכים אחרות כדי שיעזבו "מרצון".

אתמול (שלישי) הודתה המדינה בפני בג"ץ שלא עומדת על הפרק הרחקה בכפיה של פליטים למדינה שלישית. לכן, היא הודיעה, השימועים לפני גירוש בכפיה יעצרו, צווי ההרחקה שחולקו עד כה למבקשי מקלט מבוטלים, ורישיונם של מבקשי המקלט יחודש כל שישים יום. בהמשך הודיע נתניהו שבתי הסוהר לכליאת אנשים חפים מפשע רק כי הם מבקשי מקלט יפתחו מחדש. מדיניות של קומבינות ורוע. העיקר שמבקשי המקלט ימשיכו לסבול.

צועדים על הכביש מסהרונים בדרך אל החופש. כניסתם של מבקשי המקלט מוגבלת לשבע ערים מרכזיות. סהרונים, 15 באפריל 2018 (אורן זיו / אקטיסטילס)

צועדים על הכביש מסהרונים בדרך אל החופש. 15 באפריל 2018 (אורן זיו / אקטיסטילס)

עכשיו נתניהו, שנכנע לאנשי טוהר הגזע שהכתירו את עצמם כמייצגי דרום תל אביב וביטל את ההסכם עם נציבות האו"ם לפליטים, יצטרך להתמודד שוב עם האכזבה שלהם. הם לא יזכו לראות פליטים מובלים בשלשלאות ומועמסים על מטוסים בניגוד לרצונם כמו שקיוו. בעקבות ההודעה, תומכי הגירוש כבר טוענים ש"ממשלת ישראל בגדה בתושבי השכונות". כצפוי, הם גם מפנים את האצבע לעבר בג"ץ, מה שבוודאי גורם לנתניהו לחכך את ידיו בהנאה. גם ימנים שחושבים שיש להם תפיסת עולם עצמאית, אפילו כאלה שלא מחבבים אותו, בסוף עושים בדיוק את מה שהוא רוצה.

אתמול הוכח שוב שהמדינה שיקרה לבג"ץ ולציבור לאורך כל הדרך. נציגיו של נתניהו שיקרו. מעולם לא היה הסכם לגירוש פליטים בכפיה. לא כזה שאיזושהי מדינה בעולם היתה מסכימה לעמוד מאחוריו באופן פומבי. זה כמובן לא מונע מנתניהו להטיל את האחריות לפיאסקו שהוא יצר במו ידיו על בג"ץ. השקרים ממשיכים להיערם, הם טבע שני לנתניהו, והימין בולע אותם בחפץ לב. לכן חשוב להדגיש: זה לא בג"ץ שהחליט לעצור את הגירוש, אלא המדינה שהודתה בפני השופטים סופסוף שלא היה הסכם. ושוב: לא היתה החלטה של בג"ץ, אלא הודעה של המדינה שלא יהיה כלום כי לא היה כלום.

עכשיו יש לנתניהו את כל קלפי ההסתה החביבים עליו ביד: בג"ץ והשמאל שלא נותנים לו לעשות מה שהוא רוצה, הפליטים, הפלסטינים, וכמובן איראן. הכל מוכן. ומי בכלל שמע לאחרונה על תיקי האלפים והחקירות של המשפחה היושבת בבלפור?

נתניהו שומר על הסטטוס קוו המקודש שלו הנשען על עקרונות של הסתה, שמירה על הכסא שלו והיערכות לבחירות הבאות. אתמול בבוקר יצא ארגון "אם תרצו" בקמפיין חוצות שקורא "להעיף את הקרן החדשה לישראל". ערב לפני כן שיתף נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו כתבת "תחקיר" מסיתה נגד הקרן החדשה מאתר הבית שלו "מידה". האם כל זה קורה בתזמון מקרי? שכל אחת תחליט בעצמה.

מה שבטוח זה שעכשיו יש לנתניהו את כל קלפי ההסתה החביבים עליו ביד: בג"ץ והשמאל שלא נותנים לו לעשות מה שהוא רוצה, הפליטים, הפלסטינים, וכמובן איראן. הכל מוכן. ומי בכלל שמע לאחרונה על תיקי האלפים והחקירות של המשפחה היושבת בבלפור?

בשעה שכותרות העיתונים התרגשו מהודעת המדינה, הם שכחו להתייחס לכמאה מתושבי ותושבות דרום תל אביב, בהובלת שולה קשת, שהפגינו נגד התחנה המרכזית החדשה בקריאה לחסל את המפגע התברואתי שהורס להם את החיים והבריאות. כבר שנים שהם מצביעים על הבעיה האמיתית של דרום תל אביב. לא מדובר בפליטים, אלא בהפקרת השכונות למען כרישי נדל"ן שיוכלו להשתלט עליהן. בהתייחסות הקצרה שפרסם נתניהו בעקבות הודעת המדינה לבג"ץ הוא הודיע שיפתח מחדש את בתי הכלא לפליטים. על דרום תל אביב הוא לא אמר מילה. איכשהו ברגע שנעלם ההסכם עם האו"ם, התפוגגו גם ההבטחות לשיקום השכונות. את הכסף הוא יבחר שוב להשקיע בשנאה ורדיפה של אנשים. ושוב לתושבי השכונות לא יוותר דבר.

נתניהו בביקור בשטח סטרילי בדרום תל אביב. הנשים מסביבו מהוות תפאורה למופע הדה לגיטימציה לפליטים שהוא בקרוב ישלח למסע מוות באפריקה (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

עושה את מה שהוא יודע: להסית. נתניהו בדרום תל אביב. (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

נ.ב.

מגיע שאפו גדול לכל הפעילים והארגונים, מקהילות הפליטים והישראלים, בדרום תל אביב, ברחבי הארץ והעולם, שהצליחו להרים מאבק שהתחיל מהמקום הכי נמוך ומיואש, רגע לפני שאנשים נשלחים בהמוניהם לגורלם, ושינה את מסלול המציאות שנראה היה כהולך רק למקום אחד. אנחנו חייבים ללמוד מזה שלמאבקים יש תמיד סיכוי להשפיע.

אבל צריך לזכור – הדבר היחיד שנמנע הוא גירוש המוני של מבקשי המקלט מאריתריאה וסודאן למדינה שלישית שאיתה ישראל דמיינה שיש לה הסכם. עכשיו המשחק חוזר לשדה של הפעלת לחץ פרטני על מבקשי המקלט – השיטה שבגללה כבר עזבו עשרות אלפי אנשים את הארץ בדרכם לעתיד מסוכן ולא ידוע. התעמרות יומיומית, שקופה, כזאת שאף אחד לא יוצא להפגין בגללה ברחובות, ושגורמת לאנשים להרים ידיים, להתייאש.

במובנים רבים, עכשיו מתחיל המאבק האמיתי, ועל עשרות אלפי האנשים שהגיעו להפגנות נגד הגירוש ובעד דרום תל אביב, ששלחו מכתבים, שחתמו על הצהרות ועצומות מוטלת חובת ההוכחה. כי זה בדיוק הזמן להגביר לחץ. לא לאפשר לדרישה הבוערת לשיקום דרום תל אביב לרדת מסדר היום, להתחיל לפתוח באמת את הקיבוצים, המושבים והערים שהתחייבו לקלוט פליטים, ולסמן למדינה איך אפשר לעשות את זה בלי גירוש ובלי בג"ץ.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf