newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סיבוב שני: המנהיג החילוני ופעיל זכויות האדם יתחרו על נשיאות תוניסיה

רק שישה אחוזים הפרידו בין שני המועמדים המובילים לנשיאות בסיבוב הראשון, שנערך השבוע. הפער קטן יותר משהיה צפוי ויוצר ציפייה דרוכה לסיבוב השני בבחירות, שישלים את המהפכה הדמוקרטית של תוניסיה

מאת:

כתבו: נדב פרנקוביץ' ויעל אבן אור

ספירת קולות הבוחרים בבחירות לנשיאות תוניסיה כמעט הסתיימה ועומדת הבוקר (שלישי) על 95 אחוז מהקולות. מאחר ואף מועמד לנשיאות לא גרף למעלה מ-50 אחוז מהקולות,  ייערך סיבוב מכריע בין שני המועמדים המובילים ב-28 בדצמבר.

באג'י קאאד א-סבסי, מנהיג מפלגת קולה הקורא של תוניסיה (צילום: Guillaume Paumier ויקימדיה CC BY 3.0)

באג'י קאאד א-סבסי, מנהיג מפלגת קולה הקורא של תוניסיה (צילום: Guillaume Paumier ויקימדיה CC BY 3.0)

מי שגרף את מירב הקולות הוא באג'י קאאד א-סבסי, המועמד והיו"ר של מפלגת "קולה הקורא של תוניסיה", מפלגת-גג מרכז חילונית שניצחה בבחירות לפרלמנט שנערכו לפני כחודש. א-סבסי זכה על פי הספירה הנוכחית ב-39.5 אחוז מקולות המצביעים התוניסאים.

מולו בסיבוב ההכרעה יתמודד מנצף אל-מרזוקי, פעיל זכויות אדם, מתנגד משטר ואסיר פוליטי בתקופת הדיקטטורה. אל-מרזוקי משמש כיו"ר וכמועמד מטעם מפלגת "הקונגרס למען הרפובליקה", מפלגת מרכז ליברלית חילונית קטנה, והוא גרף 33.4 אחוז מהקולות.

חמה אל-המאמי, המועמד מטעם "החזית העממית", רשימתן המאוחדת של מפלגות השמאל המרקסיסטי העמוק של תוניסיה, גרף 7.8 אחוז מהקולות, והמיליארדר סלים א-ריאחי, יו"ר מפלגת האיחוד הלאומי החופשי, מפלגת מרכז-ימין ליברלית, זכה ל- 5.1 אחוז מהקולות.

לנוכח התוצאות המסתמנות הודיע אל-מרזוקי שהוא קורא לא-סבסי לקיים עימות טלוויזיוני לקראת הסיבוב המכריע, והפציר בו "שלא להתחמק מהאתגר", אך א-סבסי טרם הגיב ליוזמה. [עדכון מאוחר: א-סבסי הודיע שלא יסכים לעימות טלוויזיוני]. צמרת מפלגת התקומה (המפלגה הדתית, השנייה בגודלה בפרלמנט, שבחרה שלא להריץ מועמד מטעמה לנשיאות ושמעוניינת בניצחונו של אל-מרזוקי, שמפלגתו הייתה שותפתה לקואליציה היוצאת) התכנסה לישיבה דחופה כדי לגבש את האסטרטגיה שלה לנוכח התוצאות המסתמנות.

מנצף מרזוקי, יו"ר מפלגת הקונגרס למען הרפובליקה (צילום: Chatham House, פליקר CC BY 2.0)

מנצף מרזוקי, יו"ר מפלגת הקונגרס למען הרפובליקה (צילום: Chatham House, פליקר CC BY 2.0)

עם היוודע התוצאות דווקא תומכיו של אל-מרזוקי היו אלו שחגגו ברחובות, למרות שסיכוייו עדיין נחשבים פחותים מאלו של א-סבסי. עצם העובדה שייערך סיבוב שני בפער המותיר את אל-מרזוקי בתמונה, והשיפור הקל שמהוות מבחינתם תוצאות האמת ביחס לתוצאות המדגמים שפורסמו עם סגירת הקלפיות בליל ראשון, נוסכים בהם תחושת תקווה ותנופה מחודשת, בייחוד לאחר האכזבה שהנחילו להם תוצאות הבחירות לפרלמנט בחודש שעבר.

במחנהו של א-סבסי לעומת זאת התקבלו התוצאות באכזבה מסויימת, אך הם עדיין מקווים לממש את יתרונו היחסי של א-סבסי ולנצח בסיבוב השני. הם יצפו גם לנצל את נצחונה של מפלגתם בבחירות לפרלמנט שנערכו לפני כחודש, על מנת לצרף את תמיכת המפלגות הקטנות למועמדותו של א-סבסי, בתמורה לשיתופן בקואליציה. זאת משום שעל פי החוקה החדשה זהות ראש הממשלה ורובם המכריע של השרים ייקבעו על פי הרוב בפרלמנט, ולא על ידי הנשיא.

> המרכז החילוני ניצח בבחירות לפרלמנט בתוניסיה

> למרות שאין אפליה או רדיפה, יהודי תוניסיה מצביעים כקהילת מיעוט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf