newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הבחירות בארה"ב: הדמוקרטים צופים מפלה – אבל לפחות שיעור הנשים יגדל

נקודת אור יחידה לקראת המפלה הדמקורטית מחר בבחירות לקונגרס בארה"ב: שיעור הנשים צפוי לחצות לראשונה את רף ה- 20%. וזה היה יכול להיות אפילו יותר ללא המכשול הגדול ביותר בפני נשים בפוליטיקה האמריקנית: המפלגה הרפובליקנית

מאת:

דבר אחד בטוח לגבי בחירות האמצע שתתקיימנה מחר בארה"ב: הדמוקרטים הולכים לחטוף מכה. השאלה היא רק כמה קשה היא הולכת להיות. כל התחזיות מדברות על השתלטות רפובליקנית על הסנאט באמצעות ניצחון בשמונה מושבים נוספים שיביא אותם לרוב של 53 סנאטורים מתוך 100. גם בבית הנבחרים הצפי הוא לשליטה רפובליקנית, כ-242 מושבים מול 193 דמוקרטים בלבד.

אך אם יש נקודת אור אחת במערכת הבחירות הזאת, היא הסיכוי (הגדול, לפי התחזיות) כי הייצוג הנשי בבית הנבחרים יחצה לראשונה את 20 האחוזים. כרגע ישנן 79 נשים בבית הנבחרים ו-20 בסנאט, המהווות 18.9% מכל חברי הקונגרס. 15 נשים מתמודדות על משרות בסנאט ו-161 על מושבים בבית הנבחרים.

המגמה הזאת של גידול בייצוג הנשי נמשכת כבר כמה עשורים בארה"ב, במיוחד בשלטון המקומי – אם כי בקצב איטי. אך למרות החדשות הטובות הצפויות מחר בנושא זה, צריך לזכור כי ארה"ב ממקומת במקום ה-85 (!) מבחינת ייצוג נשי בבתי מחוקקים בעולם (ישראל במקום ה-65) ותוצאות הבחירות האלו לא ישפרו את מעמדה בהרבה.

> האם וונדי דיוויס והדמוקרטים יצליחו לצבוע את טקסס בכחול?

חברות מפלגת הלייבור האמריקנית מדריכות נשים להצביע, 1935. (Kheel Center, https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/)

חברות מפלגת הלייבור האמריקנית מדריכות נשים להצביע, 1935. (Kheel Center, https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/)

אחת הסיבות המרכזיות למיקומה של ארה"ב בהקשר זה היא המפלגה הרפובליקנית, שנדמה כי עם השנים מתרחקת יותר ויותר מהרעיון שהקונגרס אמור לשקף את הדמוגרפיה של המדינה שהיא מייצגת. 89% מהרפבוליקנים בבית הנבחרים כיום הם גברים לבנים, לעומת 47% במפלגה הדמוקרטית (לשם השוואה, ב-1950 98% מהדמוקרטים בבית הנבחרים היו גברים לבנים וכך גם 97% מהרפובליקנים. כפי שרואים, מישהו פה דורך במקום). הנתונים האלה ממש זועקים לשמיים במדינה שעל פי מרשם האוכלוסין רק 31% מתושביה הם גברים לבנים ו-51% הן נשים. כיום, רק אחת (!) מתוך 20 יושבי הראש של ועדות שונות בראשות הרפובליקנים בבית הנבחרים היא אישה (קנדיס מילר, יו"ר הוועדה לממשל).

לאחר הבחירות האחרונות ב-2012, מנהיגת המיעוט הדמוקרטי בבית הנבחרים ננסי פלוסי התגאתה בכך ש-61 נשים, 43 שחורים ושישה להט"בים מרכיבים את הסיעה הדמוקרטית בבית, שמנתה 201 איש ואישה, וקראה למפלגתה "תמונה של ארה"ב". גם בשנתיים שעברו מאז נבחרו שמונה חברים חדשים לבית הנבחרים בבחירות מקומיות: כל ששת הרפובליקנים היו גברים לבנים (שגברו על נשים בפריימריז) לצד שתי דמוקרטיות (שגברו על גברים בפריימריז).

נראה כי המפלגה הדמוקרטית ובוחריה מבינים טוב יותר את השינויים שחלים בארה"ב. סקר גאלופ מחודש יולי הראה כי האמריקנים רוצים יותר נשים בשלטון: 63% השיבו כי הממשל ינוהל באופן יעיל יותר עם נשים במוקדי כוח (75% מהמצביעים הדמוקרטים הסכימו עם קביעה זו, אך רק 46% בקרב מצביעי המפלגה הרפובליקנית). מחקר מקיף שתומך בקביעה זו פורסם לאחרונה על ידי אוניברסיטת וירג'יניה וקבע כי נשים מוכנות יותר לשיתוף פעולה עם יריביהן הפוליטיים. החוקרים בחנו כל הצעת חוק של בית הנבחרים בין השנים 1973-2008 ומצאו כי נשים היו מוכנות "לחצות את הקווים" ב-33% מקרים רבים יותר כדי למצוא מכנה משותף בענייני חקיקה שונים מאשר גברים.

אז נחזיק אצבעות לשיפור המצב מחר. מי יודע, אולי תוצאות טובות ייתנו דחיפה לרעיון של טיקט כלל-נשי מטעם הדמוקרטים ל-2016, הילארי קלינטון כנשיאה, וסגניתה הסנאטורית אליזבת' וארן.

עדכון טקסס: כידוע, אני חובב פוליטיקת טקסס מושבע, ובפוסט האחרון הבטחתי לעדכן על המירוץ של וונדי דיוויס למשרת המושל. ובכן, די כצפוי, היא הולכת להפסיד בענק. סקרים מראים על פערים של לפחות 15% – די מביך. כה מביך, עד שארגון Battleground Texas, המנסה "להפוך את טקסס לכחולה" חושש שהמפלה תזיק קשות לנסיונותיו לשנות את דפוסי הבחירה במדינה השמרנית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf