newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם תשע"ד היתה טובה ליהודים (חרדים ומזרחים)?

בהפרש של כחמישה חודשים נפטרו שני מנהיגים מזרחיים חשובים: הרב עובדיה יוסף והרב עוזי משולם. שנת תשע"ד היוצאת מעמידה את ההישגים שביקשו השניים לקדם בסימן שאלה

מאת:

בהפרש של חמישה חודשים, הלכו לעולמם הרב עוזי משולם והרב עובדיה יוסף.

פטירתו של משולם עברה בשקט יחסי ובתחושת פספוס כואב מצד תלמידיו, בעוד פטירתו של הרב עובדיה ריכזה את כל תשומת הלב של הציבור הישראלי, אשכנזי כמזרחי, והיא ללא ספק האירוע הפוליטי, החברתי והתורני המשמעותי ביותר שאירע במגזר החרדי השנה.

שני המזרחים הללו, אשר העלו את על סדר היום סוגיות "מזרחיות", הציעו צורות מאבק שונות (ואולי מנוגדות) מול ההגמוניה האשכנזית, הן מול הממסד הציוני-ישראלי והן מול הממסד הרבני.

ללא ספק, הדרישה לחקור מה עלה בגורל ילדי תימן היא דרישה אנושית, כמו שהדרישה של הרב יוסף – להכיר במורשת ההלכתית הספרדית, היא גם דרישה תורנית. אך אי אפשר לנתקן מההקשרים העדתיים שמתוכם צמחו, וכן ממוצאם של אלה שנאבקו – כמו גם זה של רוב העומדים מנגד. אלו מאבקים מזרחיים עד כמה שמאבק יכול להיות מזרחי.

ההשוואה מתבקשת.

מחד גיסא, הרב יוסף אשר הלך לעולמו כשעל שמו רשומה מערכת חינוך מזרחית בפריסה ארצית, מפלגה שחברה כמעט בכל ממשלה, שרים מזרחיים (ואף נשיא), השבת עטרת הפסיקה הספרדית, ועוד – בהשוואה לרב משולם שמת עם תדמית תימהונית מעט, כשמשימת חייו כשלה חרוצות, נראה כמי שדרכו צלחה.

> פרשת ילדי תימן: לא מוותרים על חקירה אמיתית

מודעת האבל של הרב משולם. צילום- יורם שורק, מעלה היצירה. (CC BY-SA 3.0)מודעת האבל על פטירתו של הרב עוזי משולם

אך מאידך גיסא, העובדה שהרב יוסף, על אף הישגי ש"ס והישגיו האישיים, לא הצליח לשנות את האפליה כלפי מזרחים, את מעגל העוני שכולא את הפריפריה, את חוסר השוויון על בסיס עדתי בישראל ואפילו את ההגמוניה האשכנזית ברוב מוקדי ההשפעה בעולם התורני – מצביעה על כישלונו.

הנה עוד תשובה לשאלה: למה שאנחנו נתגייס ואתם לא?

אישור חוק הגיוס של לפיד, והפגנת הענק החרדית שבעקבותיו, הוא עוד משהו שנזכור איתנו – לשלילה או לשלילה רבה, מהשנה העברית תשע"ד.

שאלת המיליון החילונית כלפי החרדים המסרבים להתגייס היא "למה שאנחנו נגן עליכם?", או בנוסח המרושע והשקרי של נחמיה שטרסלר – למה שהלוויות יצאו מתל אביב ולא מבני ברק?

ובכן, לשאלה הזאת יש תשובה פופולרית כנגד, שמכעיסה משרתים זה עשרות בשנים (גם, כמובן, אם הם שירתו בגלי צה"ל), "אנחנו לומדים תורה, ותורה מגנא ומצלא (מגינה ומצילה)".

החילונים שמזדהים עם הסירוב החרדי, לרוב עושים זאת מתוך התנגדות עקרונית לצה"ל, ומתוך תפיסה של כמה שפחות מתגייסים, מוטב. הנה סיבות למי שלא מאמין כי התורה מגנה ומצילה, בכדי להבין את הסירוב החרדי להתגייס, ואלי אף (מי יתן) לתמוך בו.

הצבא הישראלי הוא מוסד ערכי. למרות ההתעקשות להציג אותו כארגון שמטרתו אך ורק "להגן", צה"ל היה ונשאר פוליטי.

וזה גם פנימה: תפיסת כור ההיתוך, שהפכה מהר מאד למערכת הסדרה מעמדית (מי לגבעתי ומי למג"ב, מי לאפסנאות ומי ל-8200. כמובן, על פי הקריטריון העלום "נתונים אישיים"), היא פוליטית. החרדים לא מעוניינים, צריכים או מוכנים להיכנס למסגרת "ישראלית" או "ציונית", ואין למסגרת זאת דבר עם ביטחון המדינה.

וגם החוצה: המשימות שהצבא הישראלי מבצע נטועות עמוק בתפיסת ראשי מערכת הביטחון. החרדים לא בהכרח שותפים לקונצנזוס העיוור בישראל סביב תפיסת הביטחון של המערכת – תהיה הסתייגותם אשר תהיה (דתית בעיקר, אך לא רק).

הטענה לפיה חובה להתגייס מכוח ההכרעה הדמוקרטית על תפיסת הביטחון הזאת, דומה לטיעון של יאיר לפיד שהוא נגד עישון גראס כי זה לא חוקי לעשן גראס. זו בדיוק הנקודה, והחרדים נאבקים בכלים הדמוקרטיים בכדי לשנות את ההכרעה הזאת.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf