newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

למה קישרה המשטרה בין הלווית קצין צה"ל לבין זריקת אבנים?

הלוויתו של קצין צה״ל התקיימה במקום אחד, אירוע של יידוי אבנים במרחק 25 ק״מ משם. דוברות מרחב נגב במשטרה החליטה לקשור בין האירועים לכדי דיווח מכעיס על בדואים שזרקו אבנים על רכבים בדרך ללוויה

מאת:

ביום שני אחר הצהריים התקיימה ביישוב מיתר הלוויתו של סרן ליעד לביא ז״ל שנפצע בעזה ומת מפצעיו. כשעה לפני ההלוויה, לפי הודעת המשטרה, התקשר נהג ודיווח על יידוי אבנים לעבר רכבו על כביש 40. בהודעה לעיתונות שפרסמה דוברת מרחב נגב אתמול (שלישי), תחת הכותרת "יידו אבנים לעבר רכבים חולפים בזמן הלווית החייל ונעצרו", נקשר קשר שלא קיים בין שני האירועים הללו. הקשר שיצרה משטרת ישראל בין שני האירועים הפך אירוע חמור של זריקת אבנים לכאורה על ידי ילדים קטנים, לאירוע חמור פי כמה וכמה שפוגע בסמלים לאומיים בעת מלחמה.

הודעת המשטרה נפתחה כך: "אתמול בעת שההמונים עשו דרכם להלווייתו של סרן ליעד לביא ז"ל במיתר עצרו שוטרי תחנת עיירות מחוז דרום שלושה נערים בחשד שיידו אבנים לעבר רכב שהיה על הציר המוביל ליישוב מיתר". מן הנתונים המופיעים בהודעה, עולה כי מדובר באירוע של יידוי אבנים שאירע לכאורה על כביש 40, בסמוך למועצה התעשייתית נאות חובב. זאת בעוד שהיישוב מיתר נמצא על כביש 60, במרחק של כ-25 קילומטרים משם. נראה כי המשטרה החליטה לנצל את הקירבה בין האירועים על מנת להוליד אירוע שמעולם לא קרה.

המרחק בין בית העלמין ביישוב מיתר לבין האזור בכפר ואדי אל-נעם בו נעצרו הילדים עומד על כ-25 קילומטרים (צילום מסך מתוך גוגל מפות)

המרחק בין בית העלמין ביישוב מיתר לבין האזור בכפר ואדי אל-נעם בו נעצרו הילדים עומד על כ-25 קילומטרים (צילום מסך מתוך גוגל מפות)

בעקבות אירוע זריקת האבנים נעצרו במהלך ערב עיד אלפיטר שלושה ילדים מהכפר הבדואי הבלתי מוכר ואדי אל-נעם, שניים מהם בני שבע ואחד בן 12. על אף שמדובר בילדים, בחרה המשטרה לדווח בהודעתה כי שוטרים "איתרו את הנערים ועיכבו אותם לחקירה". בניגוד לטענת המשטרה, לפיה שניים מהילדים תושאלו בליווי הוריהם בשל גילם הצעיר, מדווחים תושבי הכפר כי הילדים תושאלו ללא הוריהם ושוחררו מתחנת המשטרה בשעה ארבע לפנות בוקר. הילד בן ה-12 נחקר גם הוא שלא בנוכחות הוריו ושוחרר למעצר בית. לפי ההודעה, בכוונת המשטרה להמשיך ולחקור את הילדים "בנוסף לעבירת סיכון חיי אדם במזיד בנתיב תחבורה, בגין כוונה לסייע לאויב ובגין פגיעה ברכוש כוח מזוין בתקופת פעולות איבה נגד ישראל".

לאחר שהשוטרים עצרו את הילדים, מדווחת המשטרה כי "הגיח המון רב מהפזורה הסמוכה לציר וניסה תוך שהוא תוקף את הכוח המשטרתי לחטוף את הנערים המעוכבים מהניידת. המתפרעים יידו אבנים ובלוקים לעבר השוטרים, לוחמי יס"מ ומג"ב שהגיעו לזירה אפשרו לניידת לעזוב את המקום עם המעוכבים".  תושבי הכפר טוענים מנגד כי הכוחות השתמשו באלימות רבה, שכללה גם השלכת רימוני עשן. את טענת המשטרה כי בני המשפחה זרקו בלוקים ואבנים על השוטרים דחו התושבים על הסף. יתרה מזאת, לטענתם היתה זו המשטרה הכחולה שהיתה צריכה להרגיע את לוחמי היס״מ, וכי בלהט האירועים ניסה לוחם יס״מ לתקוף שוטר.

סרטון מן המעצרים בכפר ואדי אל-נעם (הסרטון באדיבות ועד הכפר)

כל הנתונים הסותרים שהופיעו בהודעה, לא מנעו ממגוון כלי תקשורת לפרסמה. עיקר ההודעה, שסבב סביב הקשר בין אירוע של יידוי אבנים לבין הלוויתו של סרן ליעד לביא ז"ל, הספיק ככל הנראה לעיתונאים שציטטו את הודעתה של המשטרה כמעט מילה במילה. באתר nrg, בחדרי חרדים, כמו גם בחדשות קול ישראל ברשת ב׳ אתמול, מיהרו לפרסם את הודעת המשטרה כמעט במלואה, מבלי לבדוק אותה ומבלי לדבר עם תושבי הכפר עצמם.

בחירתה של המשטרה לקשור בין ההלוויה לבין אירוע זריקת האבנים מקוממת. מדובר בשימוש ציני בעצם קיומה של הלוויה באותו זמן שבו אירעה זריקת אבנים במרחק רב מהיישוב מיתר. הקשר שנוצר בין האירועים מעצים בהרבה את חומרת האירוע ברמה התקשורתית והציבורית בעת לחימה. סביר להניח שאם היתה מפרסמת המשטרה כי "שני ילדים בני שבע וילד בן 12 נעצרו בחשד לזריקת אבנים" ההודעה לא היתה זוכה להתייחסות כלל.

חיה נח, מנכ״ל פורום דו-קיום בנגב הוסיפה: "מדובר באירוע חמור על אחת כמה וכמה לאור התקופה שבה הוא מתרחש. בימים אלו של מתח והסתה נגד אזרחים ערבים בישראל, על המשטרה לפעול על מנת להרגיע את הרוחות ולא לעורר אותן באמצעות סיפור שלא קרה. נדמה שכדי לסחוט ׳סיפור הצלחה׳ ברמה התקשורתית המשטרה מעדיפה לחבר בין שני סיפורים שאינם קשורים זה לזה. זו גם אינה שעתה היפה של התקשורת שאינה אמורה לשמש דוברת של המשטרה ועליה לבדוק נתונים הנמסרים לה ולהצליב מידע, התקשורת כשלה כאן".

בתגובה לשאלות מדוע דווח כביש 40 כציר המוביל למיתר, מדוע נוצר הקשר בין האירועים, האם עדויותיהם של התושבים בנוגע לאלימות נכונות והאם בכלל נתפסו המיידים באירוע, כמו גם לשאלה האם נחקרו הילדים ללא נוכחות הוריהם, השיבה דוברות מרחב נגב במשטרה כך: "מדובר באירוע חמור של יידוי אבנים שבנס לא הסתיים בפגיעה בנפש והחקירה תימשך עד למיצוי הדין עם כלל המעורבים והעמדתם לדין. מיידי האבנים נעצרו בהתאם לתיאור שניתן, שנים שוחררו לאחר חקירה ותשאול בנוכחות הוריהם מפאת גילם הצעיר והחשוד הנוסף שוחרר אתמול למעצר בית".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf