newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בתמונות: לאחר השריפה - תושבי לונדון עוברים מאבל לזעם

אחרי שחלף ההלם הראשוני, יוצאים מאות מתושבי לונדון המתגוררים בסביבת הבניין שנשרף להפגנות מחאה סוערות מול בית המועצה, ומכוונים את האש אף לראשת הממשלה. סדרת תמונות מלונדון הכועסת וההמומה

מאת:

טקסט ותמונות: אורן זיו

האבל בעיר לונדון בעקבות השריפה בבניין "גרנפל", התחלף אתמול (שישי) בזעם, שנראה שהולך להתגבר בימים הקרובים. אחרי שלב ההלם, ולאחר שנחשפו המחדלים השונים שקשורים בשריפה, בהם התקנת לוחות חיפוי עשויים פלסטיק כדי לחסוך בעלות, הפגינו אתמול קרוב לאלף מתושבי השכונה, קרובי משפחה של הנעדרים ופעילים מחוץ לבניין המועצה המקומית בקנזינגטון שבלונדון.

המפגינים, שחלקם החזיקו את תמונות יקיריהם הנעדרים, התפרצו לתוך בניין המועצה, ופונו בכוח על ידי המשטרה כעבור שעה. לאחר מכן צעדו המפגינים מבניין המועצה עד סמוך לאתר השריפה, שהגישה אליו חסומה מכל הכיוונים.

> עכשיו הכל תלוי במפלגה הצפון-אירית שלידה תרזה מיי נראית כשמאל הזוי

המחאה בלונדון מול בניין המועצה בקנזינגטון (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

המחאה בלונדון מול בניין המועצה בקנזינגטון (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

המפגינים חסמו כבישים ראשיים באזור תוך כדי שהם קוראים קריאות בגנות ראש הממשלה, אותה הם רואים בתור האחראית העיקרית לאסון – "מיי רוצחת", "צדק עכשיו" ו"מיי חייבת ללכת". במהלך ההפגנה, שצעדה דרך האזורים האמידים של שכונת נוטינג היל, צעירים מקומיים הגרים בסמוך לבניין לבשו כיסויי פנים ונראה כאילו הם מתכוונים לצאת לפעולות שקטות קצת פחות.

האווירה הזכירה לחלק מהנוכחים את המצב לפני פרוץ המהומות ב-2011, אז עובדים ומהגרים התעמתו עם שוטרים במספר שכונות ברחבי לונדון. מפגינים מבוגרים יותר ניסו להרגיע את הצעירים, ולשלוט ברמת הזעם. אחד מהם דיבר במגפון ופנה לקהל – "אנחנו נעלה את הטון שלנו ואז ננמיך, נעלה וננמיך, אבל אם לא יענו לדרישתנו, אנחנו לא נהסס לפעול בכל הכוח".

כל קיר בקרבת הבניין השרוף, אליו הגיעה הצעדה לאחר כשעתיים, כוסה בשלטים עם צילומי הנעדרים ושמותיהם. חלק מהמפגינים, שזו הפעם הראשונה שלהם מול בניין, נעמדו בשקט והביטו בשלד השחור. ליד הכנסייה הסמוכה לבניין הוקמה פינת הנצחה עם נרות, פרחים וצילומים. בנוסף, במקום הוצבה נקודה לאיסוף תרומות עליה נכתב שאין צורך כרגע בעוד בגדים ובמזון. הציבור התגייס לתמוך בניצולים, אך התושבים חוששים מה יקרה לאחר שהסיקור ידעך, והתקשורת תעבור לעסוק בנושא החם הבא. מבחינתם, ההפגנות הן הדרך לדאוג שנושא לא ישכח כל כך מהר.

> ברקזיט: להרוס מה שלא עובד ולבנות מחדש?

צעדת המחאה ברחובות השכונה האמידה הסמוכה נוטינג היל (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

צעדת המחאה ברחובות השכונה האמידה הסמוכה נוטינג היל (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

צעדת המחאה ברחובות השכונה האמידה הסמוכה נוטינג היל (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

נוסף למפגינים, מגיעים סקרנים וכלי תקשורת מכל העולם ומתכנסים סמוך לכנסייה, הכי קרוב שניתן לעמוד בסמוך לבניין. הנוכחות הרשמית היחידה היא של המשטרה, שעומדת בכוחות גדולים עם הפנים לקהל, ונראית כמחכה לפקודה לפעול – לא כדי לסייע, אלא כדי לפזר את ההמון.

ככל הנראה, מרבית הדיירים שניצלו פונו למקומות לינה או עברו לקרובי משפחה. אחד מהם, צעיר בשנות העשרים לחייו בשם פול, סיפר לשיחה מקומית: "השריפה התחילה לפנות בוקר, אני גר בקומה חמישית. התחלתי לדפוק על דלתות כדי להזהיר אנשים, אבל אף אחד לא ענה, כי כולם ישנו. ירדתי כמה קומות, ראיתי שתי גופות בדרך, ואז פגשתי את הכבאים שאמרו לי לברוח על נפשי מהבניין. זה מה שעשיתי כדי להינצל".

"אנחנו דורשים חקירה רצינית של מה קרה פה" מוסיף פול, "וברור שהם משקרים במידע שהם נותנים לנו. כולם כאן בשכונה ראו שהכבאים לא הצליחו להגיע ולחלץ מעל הקומה ה-15, בגלל זה הם אומרים שיש מעט הרוגים. אם יפרסמו עכשיו שיש 150 הרוגים אנשים לא יקבלו את זה בשלווה – אלא יגיבו בזעם. אנחנו רוצים תשובות – למה זה קרה? למה ציפו את הבניין בחומר שלא נוגד בעירה?"

> הצבעת המחאה של האנגלים נגד האליטות

מאות מתגודדים סביב הבניין השרוף, מדליקים נרות ודורשים תשובות (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

מאות מתגודדים סביב הבניין השרוף, מדליקים נרות ודורשים תשובות (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

מאות מתגודדים סביב הבניין השרוף, מדליקים נרות ודורשים תשובות (צילום: אורן זיו, אקטיבסטילס)

מבחינת התושבים, השריפה היא לא רק "אסון" אלא מחדל שמתקשר לג'נטריפיקציה בלונדון, ולהתייקרות החיים בעיר. "הם הופכים את הבתים שלנו לבעירים כדי שהם יראו יותר יפה בשביל העשירים. אנחנו כבר לא יכולים להרשות לעצמנו לגור פה" אמר אחד התושבים, שעמד מול שורת השוטרים שחסמה את הכניסה לבניין ודיבר ברצף עם כל כתב שהסכים לשמוע אותו. "אנשים נהרגו פה, רק כדי שעכשיו יבנו פה מגורים פרטיים במקום ציבוריים" הוסיף.

בצדו השני של הבניין, מול השכונה האמידה נוטינג היל ועל הגבול עם שכונת וויט סיטי, מתגודדים מאות תושבים שגרים בבנייני הדיור הציבורי באזור. במקום מחלקים מתנדבים מים, מזון ובגדים, וגם מארגנים ארוחת איפטר לצמים. נראה שכולם בחוץ, או עומדים בחלונות ובוהים בבניין שנשרף כליל. מידי פעם ניתן לאתר מבעד לאחד החלונות עובד הצלה, מאיר בפנס בזמן שהוא סורק את החדרים השרופים. בצד הזה של השכונה, העני יותר, האווירה מתוחה בהרבה. למרות שאין הפגנה רשמית, השוטרים לבושים בציוד מגן, צועדים בנחישות בתוך הקהל. ילדים מביטים על הפוסטרים של הנעדרים, מנסים לאתר את מי הכירו.

באותו זמן, חברי מפלגת הלייבור וארגוני עובדים אחרים הפגינו מול בית ראש הממשלה ברחוב דאונינג 10, מקום קבוע להפגנות ומחאות. יהיה מעניין לראות האם בימים הקרובים הזעם על הרשלנות הפושעת והשריפה יתאחד עם המחאות המתקיימות מאז הבחירות בקריאה לתרזה מיי להתפטר, ונגד כוונתה להקים קואליציה עם מפלגת האיחוד הצפון-אירית.

> האם הברקסיט עלול לפגוע בהסכם השלום בצפון אירלנד?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf