newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מהם הערכים מאחורי החינוך לזהות יהודית? כסף, והרבה

ההפרטה היא הכוח המניע מאחורי החינוך לזהות יהודית לאומית, באמצעותה ילדינו מקבלים כוח הוראה לא מיומן ותוכן לא ממלכתי, והציונות הדתית מקבלת מאות מיליוני שקלים למשרות

מאת:

דו"ח ארגון מולד, שזכה בצדק לכותרות בחודש האחרון, אינו עוסק בהדתה, אלא בשאלה המופיעה בכותרת שמו: "כיצד השתלט הימין הדתי על החינוך לערכים בבתי הספר הממלכתיים". יש שתי תשובות מרכזיות לשאלה הזאת. האחת היא התכנים הדתיים-לאומיים, שעליהם כתבתי בשבוע שעבר, והשנייה היא הפרטת החינוך. ההפרטה מאפשרת לנצל סעיפי תקציב עלומים, להזרמת מאות מיליוני שקלים למימון מאות משרות לאנשי הציונות הדתית.

להדגמת טענה זאת, אציג בפניכם את מנגנון הכספים של השירות הלאומי, שחפרתי בו רק את קצה הקרחון, ובהמשך את התמונה הגדולה יותר, כפי שמשתקפת מדו"ח ארגון מולד.

> הימנים שכחו מה זה להיות ישראלים

מסחר יקר בכוח אדם זול

נאמר ונערה ערכית מהתנחלות פלונית, רוצה לתרום את חלקה למען עמישראל. היא לא יכולה להתגייס למשמר הגבול ולעמוד כשומרת "על חומותייך – ירושלים", משום שעל דעת חלק מרבני הציונות הדתית "כל מערכת הערכים [שלה] תשתבש."

אבל בחינוך, ובמיוחד בחינוך ערכי, היא כן. כדי להסדיר את שיבוצה כמתנדבת לאומית, הוקמה "מנהלת השירות הלאומי אזרחי", גוף ממשלתי שתקציביו צמחו לממדים מבהילים בשנים האחרונות. הנה למשל בשנת 2009 היה תקציב המנהלת 8 מליון שקלים בלבד, ובמחצית 2017 הוא צמח והסתעף, והגיע לסכום הדמיוני: 181 מיליון שקלים.

לאיזה משרד ממשלתי שייכת המנהלת? אני לתומי חשבתי שמדובר במשרד קטן בתוך בסיס קליטה ומיון, שמשבץ אנשים לכאן או לכאן. אבל לא. המנהלת נודדת ממשרד ממשלתי אחד לאחר (המדע, הכלכלה, אזרחים ותיקים וחקלאות), ובתנאי אחד – שתמיד תהייה תחת אחריותו של אחד משרי הבית היהודי. בראש המנהלת עומד מי שהיה בעברו מזכ"ל המפד"ל, כדי להראות ששיוכה הפוליטי אינו מוטל בספק.

מה עושים עובדי המנהלת ב-181 מיליון השקלים לטובתה של הנערה המתנדבת? לא ברור, שכן השירות הלאומי הופרט: הם מפנים אותה לטיפולה של אחת משבע עמותות "מוּכּרות", שלשם ביצוע עבודת הקודש של שיבוץ המתנדבות, מקבלות כמובן תמיכה כספית מתקציב המדינה. גם העמותות המוכרות, רובן ככולן, מזוהות עם הציונות הדתית, וזה לא כל כך מפליא, שהרי מרבית המתנדבות באות ממגזר זה.

בשלב הבא, העמותה "המוּכּרת" מוכרת את המתנדבת שקיבלה מהמדינה בחינם, לאחד מעשרות הגופים שקיבלו אישור כגופים "מפעילים" בנות שירות. ביניהם נמצאים גם משרדי הממשלה. וכך, משרד החינוך קונה מהעמותה בכסף, בנות שהעמותה קיבלה מהמדינה בחינם. הנה למשל, מכתב משרד החינוך מחודש מרץ, שבו הוא מבקש פטור ממכרז על מנת להעביר 28.8 מיליון שקלים לעמותת עמינדב, בתמורה לקבלת 970 תקנים של מתנדבות שירות לאומי. חישוב פשוט: המדינה משלמת לעמותה 2,500 שקלים בחודש לכל מתנדבת. זה אמנם הרבה כסף, אבל זה זול בהרבה מעלות שכרם של מורות ומורים מדופלמים.

בתמורה ל-2,500 השקלים, העמותה מעניקה למתנדבת דמי כלכלה בסך 535 שקלים לחודש, למי שמקבלת בנוסף מגורים ומזון, או 862 שקלים למי שמתגוררת בבית משלה ואין ארוחות במקום התנדבותה. לאן הולכים שני השליש הנותרים מהכסף שהמדינה שילמה עבור המתנדבת? בכסף זה מממנת העמותה את עובדיה הרבים. הנה למשל בדו"ח השנתי לשנת 2015 דיווחה עמותת עמינדב שהיא העסיקה 119 עובדים, שהפעילו 1,615 מתנדבים (עמוד 5), בשכר כולל שמעל שמונה מיליון שקלים לעובדיה ועוד שלושה מיליון שקלים להנהלה (עמודים 14- 15).

נתונים דומים נמצא בדוח השנתי לשנת 2015 של עמותת שלומית. עמותה זאת העסיקה 110 עובדים כדי למכור 3,000 מתנדבות (עמודים 2, 6), פעולה המכירה הכניסה לקופתה 69.2 מיליון שקלים, שמתוכם היא שילמה מעל עשרה מיליון שקלים משכורות לעובדיה (עמודים 9- 10). נתונים דומים ניתן למצוא בכל העמותות המוכרות.

לאחר שהמתנדבת הערכית נרכשה על ידי משרד החינוך, היא עוברת לטיפול אגף שירות לאומי במשרד. לצערי לא מצאתי כמה אנשים עובדים שם, ומה תקציב האגף. האמת שגם לא מצאתי מה בדיוק עושים האנשים העלומים האלה, כי שוב נתקלתי בהפרטה. פקידי משרד החינוך הרי לא ירוצו אחרי כל מתנדבת, ולכן המשרד מעביר את התקנים לידי עמותות שונות, שהתמחו בהפעלת תכניות חינוכיות באמצעות המתנדבות במוסדות החינוך.

אחת העמותות האלה היא עמותת זהות. זהות היא עמותת גג לכמה עשרות עמותות משנה, המפעילות תכניות חינוכיות במוסדות החינוך. על הקשר שלה עם הבית היהודי והציונות הדתית, נכתב בהרחבה בדוח ארגון מולד (עמוד 33). על פי הדוח (עמוד 24), זהות קיבלה בשנת 2016 ממשרד החינוך 182 תקנים של בנות שירות. באמצעות תקנים אלה יכולה העמותה להגיע לבתי הספר, ולהציע למנהלים תוספת שעות לימוד בחינם, או כמעט בחינם. באילוצים התקציביים של המנהלים, יש כאן פיתוי שקשה לעמוד מולו, להוסיף שעות לימוד לתלמידים. את התכנים קובעות העמותות המפעילות.

כדי שאנשי זהות יוכלו לעשות את המלאכה שהייתה אמורה להיעשות בידי עובדי האגף לשירות לאומי במשרד החינוך, לא רק שהמשרד מעניק לעמותה כוח אדם שעלה לו כסף ציבורי רב, אלא המשרד מוסיף תמיכה כספית נדיבה. על פי הדוח השנתי לשנת 2014 (עמוד 4) קיבלה זהות ממשרד החינוך תמיכות בסך 1.7 מיליון שקלים.

וכך: שני גופים ממשלתיים (המנהלת והאגף) ושתי עמותות (המוכרת והמפעילה) מלוות את הנערה הערכית, בדרך להגשמת התנדבותה במערכת החינוך. בסופו של דבר, המתנדבת מקבלת 535 שקלים, ילדינו מקבלים כוח הוראה בלתי מיומן ותכנים בלתי ממלכתיים, והציונות הדתית מקבלת מאות מיליוני שקלים עבור מאות משרות מפרנסות.

> כליאה משתלמת: המרוויחים הגדולים על גב האסירים הפלסטינים

שר החינוך נפתלי בנט בביקור בסמינר שרנסקי בתל אביב. 15 בספטמבר 2016. (צילום: יח"צ)

למה משרד החינוך קונה בכסף עבודה של צעירות שבאות להתנדב בחינם? שר החינוך נפתלי בנט בביקור בסמינר שרנסקי בתל אביב. 15 בספטמבר 2016. (צילום: יח"צ)

הרבה כסף לזהות יהודית – כולו לזהות דתית לאומית

השירות הלאומי הוא רק אחד המנגנונים המתדלקים את מדורת הזהות היהודית לאומית. התמונה הגדולה יותר מובאת בדו"ח ארגון מולד, מתוכו אביא כמה נתונים. אחד מצינורות הכסף המרכזיים בחינוך לזהות יהודית נקרא "תקנת המרכזים להעמקת הזהות היהודית". תקנה זאת, שבתקציב 2013 החזיקה פחות מחצי מיליון שקלים, החזיקה בסוף 2016 יותר מ 18 מיליון שקלים (עמוד 42). פי 36 בשלוש שנים. סעיף תקציבי אחר נקרא "תרבות יהודית" והוא מדגים שוב את השיטה: בתקציב 2014 אושרו לסעיף 47.5 מיליון שקלים, ובתקציב 2017 אושרו 52.7 מיליון שקלים. אלא שבמהלך חצי השנה האחרונה אישרה וועדת הכספים ארבע העברות מיוחדות לסעיף זה, וכך גדלה ההוצאה בסעיף לסכום הבלתי נתפס: 231.5 מיליון שקלים. 400 אחוזים יותר מהתקציב המקורי. מה אתם אומרים?

על פי דו"ח מולד (עמוד 17), כספי התמיכות שניתנו בשנת 2015 לתרבות יהודית (177 מיליון שקלים) מהווים חמישית מכלל התמיכות שמעביר משרד החינוך לכלל הגופים החיצוניים. סכום זה גדול פי 17 מהתמיכות שניתנו למי שעוסקים במדע וטכנולוגיה, ופי 119 מהתמיכות שהועברו למי שעוסקים בדמוקרטיה ודו-קיום. ולסיום (עמוד 18): 94 אחוזים מכספי התמיכות של תרבות יהודית הועברו לעמותות ולגופים המזוהים עם הציונות הדתית, ורק 6 אחוזים הועברו לעמותות שעניינן יהדות פלורליסטית.

אז מה השורה התחתונה? הרי לא דיברנו על תקציבי משרד החקלאות, משרד התשתיות, משרד הדתות, משרד ראש הממשלה, משרד הביטחון, ובטח לא על תקציבי החטיבה להתיישבות.

יש לי חלום שיום אחד יקום כאן מנהיג, שיעצור את כל העברות היתר והתקציבים העודפים שמקבלת הציונות הדתית, מעבר לשאר מגזרי האוכלוסייה. יש לי דעה, שלמחרת היום הזה יסתיים הכיבוש ללא ירייה אחת, וללא שום הפגנה ומהומה, והשלום יבוא. מפעל הכיבוש וההתנחלות, שיסודותיו בצע כסף, יתמוטט ויתפוגג כלא היה.

> הומופובים, תפסיקו להשתתף במצעדי הגאווה שלנו

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf