newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כשאלימות משטרתית והטרדות מיניות משמשות כאמצעי לדיכוי מחאה

ססילי מקמילן, אקטיביסטית באוקיופי וול סטריט הותקפה והוטרדה מינית על ידי קצין משטרה ונמצאה אשמה בתקיפתו. בישראל רק 12 אחוזים מכלל התיקים שנפתחים במח"ש מסתיימים בהעמדת השוטר לדין פלילי

מאת:

ססילי מקמילן, אקטיביסטית באוקיופי וול סטריט (Occupy Wall Street) בארצות הברית, נשפטה ביום שלישי האחרון ונמצאה אשמה בתקיפת קצין משטרה. היא צפויה לעמוד בפני גזר דין מקסימלי של עד שבע שנות מאסר. במידה וערעורה לא יתקבל, ההערכות הן שהיא תשלח למאסר של שנתיים עד ארבע שנים.

מקמילן נעצרה במרץ 2012, בעת שפעילים ופעילות ניסו להשתלט מחדש על פארק זוקוטי בניו יורק לציון חצי שנה לתחילת המחאה. היא הואשמה בכך שהכתה בכוונה את קצין המשטרה עם המרפק שלה והשאירה אותו עם "פנס בעין". מקמילן טוענת שהיא הזיזה את מרפקה מתוך אינסטינקט, לאחר שהקצין תפס בחזה שלה בחוזקה מאחור. כשהשוטרים האחרים כופפו אותה לרצפה וגרמו לה לחבלות קשות, היא חוותה התקף פרכוסים.

למרות התמונות המזעזעות של החבלות שלה, בית המשפט בחר לקבל את טענת התביעה שמקמילן פגעה בעצמה בכוונה ואחרי משפט שארך ארבעה שבועות, היא נמצאה אשמה.

ססילי מקמילן Cecily McMillan

ססילי מקמילן לאחר המעצר.

במהלך המשפט, השופט אסר על עורך הדין של מקמילן לחקור את קצין המשטרה המכה על חומרת המכות או על התנהגותו בהמשך הערב. מאז התקיפה וההטרדה המינית, מקמילן מטופלת בגין פוסט טראומה. למרות זאת, בית המשפט סירב לאפשר את שחרורה בערבות והיא הועברה לכלא "רייקרס איילנד", הכלא הידוע לשמצה בניו יורק.

חבריה של מקמילן קיימו הפגנות תמיכה וכעת עורכי דינה מגבשים את הערעור על החלטת בית המשפט. מבחינתם, המחאה תמשיך עד שמקמילן תזוכה והקצין התוקף יועמד לדין.

הפגנה לתמיכה במקמילן בפארק זוקוטי. occupy wall street  | צילום: JamesFTInternet

הפגנת פעילי/ות occupy wall street לתמיכה במקמילן בפארק זוקוטי | צילום: JamesFTInternet

אלימות משטרתית נגד פעילות – גם בישראל

כמי שחוותה הטרדה מינית ע"י שוטר והואשמה לאחר מכן בתקיפת שוטר, ליבי עם מקמילן ועם כל הנשים באשר הן שמותקפות על ידי האנשים שאמורים להגן עליהן.

את התלונה, המגובה בבדיקת פוליגרף, שהגשתי למחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) נגד השוטר סהר בצ'י, שבמהלך הפגנה שאל את הפעילה כרמן אלמקייס ואותי אם "באנו לחפש בולבולים", סגרו מ"חוסר ראיות". לא מפתיע, בהתחשב בכך שלפי הנתונים האחרונים רק שנים עשר אחוזים מכלל התיקים שנפתחים במח"ש מסתיימים בהעמדת השוטר לדין פלילי. נתון מדהים נוסף, בשנת 2013, אחד מכל עשרה שוטרים נחקר במח"ש.

הפרקליטות עדיין בוחנת האם להגיש נגדי כתב אישום על תקיפת שוטר.

למרות כל זאת אנחנו לא שותקות. אחרי ההודעה על סגירת התיק במח"ש, קיימנו הפגנה מול ביתה של שרת המשפטים, ציפי לבני, בדרישה ל"בדק בית" במח"ש, סדרת מפגשים בנושא אלימות משטרתית נגד פעילות זכויות אישה ואדם בבית אחותי בדרום תל אביב. את יום זכויות האדם והאישה הבינלאומי ציינו בהפגנה שאורגנה ע"י קואליציה רחבה של ארגונים נגד האלימות המשטרתית כלפי נשים ואוזלת ידה של המחלקה לחקירות שוטרים.

כמו כן פנינו ליו"ר הוועדה למעמד האישה, ח"כ עליזה לביא, ובעקבות כך התקיים בוועדה דיון על אלימות והטרדות מיניות של אנשי משטרה כלפי פעילות. בזו אחר זו, דיברו פעילות על הדרך בה שוטרים מיששו אותן, חפנו את החזה שלהן, זרקו לעברן הערות מיניות וביצעו עליהן חיפוש גופני בלובי תחנת המשטרה. כמובן שרבות מהפעילות נעצרו והואשמו בתקיפת שוטר. למרבה הפלא (או שלא), נציגי המשטרה שנכחו בדיון בחרו להאשים את הנפגעות והתנערו מאחריות.

הטקטיקה בה אלימות משטרתית והטרדות מיניות משמשות להפחדת נשים והרחקתן מפעילות פוליטית או חברתית אינה חדשה, וחוצה מגזרים ועמדות פוליטיות: במרכז תל אביב, בהפגנות בשטחים, בהפגנות נגד תוכנית פראוור בנגב וגם בפינוי מאחזים לא חוקיים בהתנחלויות ובפינוי גוף קטיף.

את המציאות הזאת עוטף קשר של שתיקה בין השוטרים ואלימות משטרתית שמוצגת לציבור כאמצעי סביר ולגיטימי מול מפגינות. כך לדוגמא סנ"צ יוסי שפרלינג, שחנק את המפגינה מאיה גורקין בהפגנה ביוני 2012, זוכה בהליך משמעתי והיה מועמד לקידום.

לא מדובר בכמה עשבים שוטים. בכל כמה ימים מופצים ברשת סרטונים או עדויות חדשות על אלימות משטרתית. בסקר שנערך לאחרונה נמצא ש- 94 אחוזים מהשוטרים רואים באלימות כלי לגיטימי לביצוע עבודתם.

לצערי נראה שלא רחוק היום בו תועמד לדין ואף תורשע "ססילי מקמילן הישראלית". כדי שזה יקרה, כולנו צריכות להתאחד, לשמור אחת על השנייה ולתמוך בכל הכוח במאבק על חופש הביטוי והמחאה של כולנו.

אפשר לעקוב אחרי המאבק נגד אלימות משטרתית, בדף הפייסבוק- "אחיות לא שותקות לאלימות משטרתית".

בסרטון, ססילי מקמילן דקות ספורות לאחר המעצר:

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf