newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

איזה בית ספר יגן על ילדי עזה, השר בנט?

שר החינוך לא מרחם על ילדי בית הספר בעזה. אם הם מתים זו בטח אשמתם. עם האור הירוק שניתן לחיילים לצלוף במפגיני צעדת השיבה לא ברור למה צריכה הכנסת לדון בחוק עונש מוות למחבלים

מאת:

הצבא הישראלי הורג ילדים. זה לא דבר חדש. מדי פעם שמו של אחד הילדים האלה עולה לרגע לכותרות, ואז הרשויות הישראליות נדרשות להגיב. התגובות האלה חושפות כמעט תמיד אמת נוראה יותר מההרג עצמו.

כך, כשנשאל נפתלי בנט אתמול בבוקר בתוכניתו של רזי ברקאי בגלי צה"ל  אם "לא הגזמנו" בהתייחס לירי הקטלני בילד בן ה-15 מוחמד איוב בהפגנה ביום שישי האחרון בעזה, הוא השיב "אם הוא ילך לבית ספר כמו כל נער לא תהיה בעיה". שר החינוך של מדינת ישראל, בתגובה על רצח של ילד בהפגנה בידי צלף.

הדבר הראשון שחשבתי כששמעתי את התגובה המצמררת הזו של בנט הוא ששר חינוך פחות בור, ואולי גם פחות גזען, היה יודע שבימי שישי לא מתקיימים לימודים במערכת החינוך הפלסטינית. אחר כך עלתה בראשי תמונתם של עשרות אלפי התלמידים שהחברים של בנט עצמו מוציאים להפגנת השטנה בסמטאות הרובע המוסלמי בכל יום ירושלים. והילד מוחמד איוב לא הפגין בשטח לא לו. הוא הפגין בעזה החבוטה, הנצורה והמורעבת שהיא ביתו.

למה הוא לא היה בבית ספר? מוחמד איוב בן ה-15 שנורה למוות בידי צלף בהפגנות השיבה בגבול עזה

למה הוא לא היה בבית ספר? מוחמד איוב בן ה-15 שנורה למוות בידי צלף בהפגנות השיבה בגבול עזה

אחר כך חשבתי לאיזו מערכת חינוך ולאיזה בית ספר בנט שולח את איוב המת. לפי נתוני משרד החינוך הפלסטיני בעזה, במהלך המלחמה שניהלה ישראל ברצועה בקיץ 2014 נפגעו 327 מבני בתי ספר, כמו גם 199 גני ילדים. 22 מבתי הספר נפגעו באורח חמור, שבעה מתוכם נהרסו כליל. במרבית בתי הספר ברצועה התלמידים נאלצים ללמוד בשתיים ולעתים אף בשלוש משמרות בגלל מחסור בכיתות לימוד.

הסגר המתמשך שמטילה ישראל על עזה הופך את שיקומם של בתי הספר כמעט לבלתי אפשר בגלל האיסור על הכנסת חומרי בנייה, והקיצוץ האמריקני בתקציב של אונר"א מקשה גם הוא על השיקום. לקרוב לחצי מיליון ילדים בשטחים הכבושים יש גישה חלקית ומשובשת לחינוך, ובנט שואל למה איוב לא היה בבית הספר.

ומה היה מחכה לילד איוב בין כתלי בית ספר שאין בו ציוד, חשמל, או מים ראויים לשתייה בברזים? איך השר בנט מדמיין לעצמו בדיוק יום לימודים בעזה? האם הוא סבור שההתלבטות של איוב ז"ל היתה בין חוג מקרמה או מעבדת פיזיקה בבית הספר לבין הפגנה מול הצלפים ליד הגדר?

מוחמד תמימי לאחר הניתוח הראשון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

גם הוא לא היה בבית הספר והביא על עצמו את הפגיעה בראשו. מוחמד תמימי לאחר הניתוח הראשון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אחר כך חשבתי על הילדה עביר עראמין בת ה-10. היא דווקא כן הלכה לבית הספר. היא לא הלכה להפגין, למרות שבהיותה תושבת ירושלים המזרחית היו לה לא מעט סיבות לכך. היא הלכה לבית הספר, יצאה בהפסקה לקנות ממתק ונורתה למוות בראשה מכדור גומי של שוטרי מג"ב שמעולם לא נתנו את הדין על ההרג הנפשע הזה. איך תגן על הורגיה, השר בנט? האם תאשים את הילדה בת ה-10 בכך שיצאה לקנות לה ממתק? גם היא אשמה במותה שלה?

ומה עם הילד מוחמד תמימי מנבי סאלח? זה שבעקבות ירי כדור בראשו נאלצו להסיר מחצית מגולגולתו? זה ששלפו באמצע הלילה ממיטתו, ילד עם חצי גולגולת, כדי שיחתום על הודאה לפיה לא ירי של חיילים גרם לפציעתו הקשה אלא תאונת אופניים? לאיזה בית ספר הוא היה יכול להימלט מפני אימת החיילים באמצע הלילה, השר בנט?

ביום שני, בעוד שבוע, ייפתח מושב הקיץ של הכנסת. אחד החוקים שתנסה הכנסת הגזענית בתולדות המדינה להעביר יהיה חוק עונש מוות למחבלים שמקדמת במרץ מפלגתו של שר הביטחון אביגדור ליברמן. בפועל החוק הזה מיותר שכן הוא מיושם בשטח כדבר שבשגרה, כאשר המושג "מחבלים" חל על כל פלסטיני ופלסטינית שמתנגדים בכל דרך שהיא למדיניות הכיבוש והמצור של ישראל.

הצבא, בגיבוי מלא של המערכת הפוליטית, מבצע הוצאות להורג מבלי להטריח את המערכת המשפטית או החקיקתית בזוטות, שהרי גם במקרים הנדירים שבהם נפתחת חקירה בעקבות הרג פלסטינים לא חמושים, אין כמעט ספק שההורג ייצא בלא כלום. במקרים חריגים ביותר ירצה עונש מגוחך דוגמת אלאור אזריה ובמקביל יהפוך לגיבור עממי.

כל זה מוכר וידוע היטב. אבל כאשר שר חינוך שעיקר הישגיו עד כה היו העמקת המיליטריזם בבתי הספר וניסיון בוטה לרוקן את החינוך ההומאני מכל תוכן מאשים ילד בן 15 במותו "כי לא היה בבית ספר", תחושת הקבס בכל זאת מעידה על סף נוסף של רשע שנחצה בדהירה אל תהומות המוסר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

דברים שרואים בתמונה (צילום: צלם)

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf