newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלפים חסמו את כביש 65 במחאה על רצח צעיר מהכפר עארה

אחרי סוף שבוע רווי אירועי אלימות, מחו התושבים על אוזלת ידה של המשטרה נגד הפשע המאורגן. "אנחנו מתלוננים – והם סוגרים תיקים מחוסר ראיות", טען אחד המפגינים. ח"כ לשעבר ואאל יונס: "בכל מדינה מתוקנת ארדן ונתניהו היו מתפטרים"

מאת:

יותר מ-2,000 מפגינים, רבים מהם תושבי ערערה ועארה, צעדו בשעות אחר הצהריים היום (ראשון) על כביש 65 וחסמו אותו, בתום הלווייתו של הצעיר שנרצח אתמול בעארה. המפגינים מוחים על אוזלת ידה של המשטרה נגד הפשע המאורגן. המשטרה חסמה את הצמתים מסביב. בהפגנה נכחו חברי הכנסת מהרשימה המשותפת איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, יוסף ג'בארין ואמטאנס שחאדה.

במהלך סוף השבוע אירעה שורה של תקריות אלימות בחברה הערבית. הצעיר מעארה, מוחמד חסין חמדאן דעיף בן 21, נורה למוות בכפרו. ברמלה נורה ונפצע קשה פעיל דתי בשנות ה-40 לחייו. בחיפה נורה צעיר בן 22, וכן נורה מהנדס העיר רהט כשהיה בדרכו למסגד. אתמול בלילה התרחש אירוע ירי נוסף, שבמסגרתו נורו שלוש נשים, ילדה וגבר במהלך אירוע שמחה משפחתי בג'סר א-זרקא.

הפגנה בכביש 65 במחאה על האלימות בחברה הערבית, ב-13 באוקטובר 2019 (צילום: אורן זיו)

"כל לילה יש שעות של יריות, והמשטרה עומדת בצד". הפגנה בכביש 65 במחאה על האלימות בחברה הערבית, ב-13 באוקטובר 2019 (צילום: אורן זיו)

מנאל, אחת המפגינות היום, אמרה כי "המצב הוא באחריות השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, שלא מטפל באלימות. אי אפשר לחיות פה בביטחון. תבואו לכאן בחמש בערב ותראו את הרחובות ריקים. אני קוראת להורים – תדאגו שהילדים שלכם לא יחזיקו נשק".

עו"ד איהב מסאלחה, שהשתתף גם הוא בהפגנה היום, אמר: "האנשים רותחים כי האלימות בין שתי המשפחות בעארה קיימת כבר תקופה, והמשטרה יודעת. כל לילה יש שעות של יריות הדדיות, והמשטרה עומדת בצד – לא נכנסה ולא הפריעה. אני יודע שבכירי החברה הערבית התכנסו אצל המשפחות כדי למנוע את האלימות, אבל לפשע ולפושעים אין כל כוונה לעצור. מה שירתיע אותם זאת יד ברזל מהמשטרה.

"אנחנו דורשים שהמשטרה תיכנס ותחקור. הם מכרים את ארגוני הפשע. הם מאשימים אותנו בחוסר שיתוף פעולה, אבל אנחנו מתלוננים – והם סוגרים תיקים מחוסר ראיות. יש לפעולה כזאת תמיכה ציבורית. אנחנו כל הזמן ביקשנו שהמשטרה תפעל. הטענה של ארדן שהחברה הערבית לא משתפת פעולה היא שקר".

שכן של הנרצח, עייאד מסאוורה, סיפר כי "ביום הרצח המשטרה רק הסתכלה. זה היה כתוב על הקיר. שמעו יריות של נשק אוטומטי. המשטרה באזור, אבל לא עושים דבר. כשהורסים בית מביאים 500 שוטרים, אבל כשיש ירי אין ניידת אחת".

הפגנה בכביש 65 במחאה על האלימות בחברה הערבית, ב-13 באוקטובר 2019 (צילום: אורן זיו)

יותר מ-2,000 איש, רבים מהם תושבי ערערה ועארה, הפגינו נגד האלימות בחברה הערבית, ב-13 באוקטובר 2019 (צילום: אורן זיו)

הח"כ לשעבר ואאל יונס, שגר בערערה, אמר: "מדינת ישראל יכולה למצוא את הקלסרים של תוכנית הגרעין האיראנית ולא לטפל בפשיעה בחברה הערבית? בכל מדינה מתוקנת ארדן ונתניהו היו מתפטרים. מהבית שלי שמעתי יריות והמשטרה לא עושה דבר. הם יודעים מי העבריינים ואצל מי הנשק – אותו נשק שנגנב מהצבא ואז מגיע לעבריינים".

ח״כ יוסף ג׳בארין, תושב ואדי עארה, אמר בהפגנה: ״גל האלימות של הימים האחרונים רק מוכיח את חשיבות המשך המאבק ואת הסכנות של התגברות הפשיעה. הרצח בואדי עארה אתמול הוא עוד הוכחה לאוזלת היד של המשטרה במיגור הפשיעה. נמשיך לחסום כבישים עד שנראה שינוי בשטח, עד שיחזוא השקט והביטחון לישובים הערביים״.

תחנת המשטרה עירון נמצאת במרחק של פחות מקילומטר אחד משני הכפרים.

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, צייץ אתמול כי "עבר עלינו ליל דמים בלתי נסבל. ארבעה בני אדם נורו באירועים נפרדים במהלך הלילה, מתוכם מוחמד חסין חמדאן דעיף בן ה-21 שנרצח. אנחנו ממשיכים לעשות הכל כדי לשים סוף לאלימות. הדרך ארוכה, אבל מאבק נחוש ותמיכה הדדית יבטיחו שהרוב המוחלט של הציבור יתגבר על קומץ העבריינים".

עודה צייץ עוד כי "כל רגע שלא מתקבלת החלטת ממשלה לתוכנית מערכתית למיגור הפשע ואלימות מסכן את חייהם של ילדים, נשים, וגברים חפים מפשע. אנחנו במצב חירום והציבור דורש אכיפה – הממשלה ומשטרה מוכרחים לפעול מיד למען האזרחים הערבים ונגד ארגוני הפשע!"

ביום חמישי שעבר השתתפו מאות כלי רכב ואלפי אנשים בשיירת מחאה שנעה מצפון ודרום הארץ לירושלים, במחאה על האלימותהרצח והפשיעה המאורגנת בחברה הפלסטינית בישראל. השיירה הגיעה בסוף לירושלים, שם התקיימה הפגנה מול משרד ראש הממשלה. במקביל, ראשי הרשימה המשותפת נפגשו עם ארדן במשרד לביטחון פנים בבני ברק.

הפגנה בכביש 65 במחאה על האלימות בחברה הערבית, ב-13 באוקטובר 2019 (צילום: אורן זיו)

"אנחנו במצב חירום, והציבור דורש אכיפה". הפגנה במחאה על האלימות בחברה הערבית, ב-13 באוקטובר 2019 (צילומים: אורן זיו)

הפגנה בכביש 65 במחאה על האלימות בחברה הערבית, ב-13 באוקטובר 2019 (צילום: אורן זיו)

הפגנה בכביש 65 במחאה על האלימות בחברה הערבית, ב-13 באוקטובר 2019 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf