newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אפקט שוברים שתיקה של פרשת ילדי תימן

מדוע אנחנו צריכים את העדות של מי שהיתה מטפלת בבית תינוקות בזמן חטיפת ילדי תימן, או את העדויות של החיילים שוברי השתיקה, כדי להאמין שמה שמספרים הקורבנות שלהם הוא אמיתי?

מאת:

תמר קפלנסקי מפרסמת בידיעות אחרונות את עדותה המצמררת של שולמית מליק, שהייתה מטפלת בבית תינוקות, וראתה לנגד עיניה את תהליך חטיפת ילדי תימן ומסירתם למשפחות עשירות מחו"ל. תקראו את העדות הזאת (בתמצית כאן, ובהרחבה בעיתון המודפס). היא לא משאירה הרבה מקום לספק או לדמיון.

מעבר לעצם חשיבותה, העדות הזו והתגובות אליה מעלות שתי הקבלות בין הסיפור של מליק לבין "שוברים שתיקה".

ראשית, לצד ערכן הרב של העדויות (של מליק, של החיילים), יש משהו מקומם בהנחות היסוד הגזעניות שמצריכות את העדויות האלה כדי להאמין. כאילו שהעדויות של מאות משפחות של ילדי תימן, בלקן והמזרח – שנקרעו מילדיהן, שחיות עשרות שנים באבל ובאי-ידיעה שמטלטלת את הנשמה יום-יום מחדש, וזועקות על זה – הן לא מספיקות. אותן אפשר לנפנף כהזיה, כבורות, כדמיון מזרחי מפותח. כמו עדויות של פלסטינים על עשרות שנות מציאות היום-יום תחת משטר צבאי.

זה כאילו שרק השותפים לדיכוי, ולא המדוכאים, רק הלבנים/היהודים, יכולים לתת את חותם האמינות והאמת לזוועה. נכון שאסור להשוות והכל, אבל האם כשאנחנו מדברים על פשעים שנעשו כנגד יהודים, כציבור, אנחנו מוכנים באותה מידה לשמוע שצריך גם עדות של מי שפשע נגדנו כדי להאמין?

> שמע ישראל: שישים שנות השתקה התפרקו בלב ירושלים

שוברת שתיקה. שולמית מליק. (צילום: שירז גרינבאום/אקטיבסטילס)

שוברת שתיקה. שולמית מליק. (צילום: שירז גרינבאום/אקטיבסטילס)

ושנית, בסירוב של אנשים מסוימים לקבל את השלכות הרוחב של העדויות המתרבות. יש כבר מי שמאיים על מליק שיפנה ויתלונן במשטרה נגדה (איום ריק, כמובן, כי על כל זווית של הפרשה הזאת יש התיישנות במישור הפלילי). גם רבים מהמגיבים לשוברים שתיקה אומרים שפשוט צריך לחקור ולשפוט את אותם חיילים מעידים.

המשותף בשני המקרים הוא שהממהרים לקרוא לחקירה והרשעה הם – לא במקרה – מכחישי הבעיה הגדולה יותר שהעדויות חושפות. במקרה של מליק, זה יכול להיות מישהו שמכחיש בעקביות שהייתה חטיפה של ילדים. במקרה של החיילים, זו יכולה להיות שרת משפטים שמבחינתה אין כיבוש. מהירות הקריאה לחקירה והרשעה נועדה להגיד שני דברים: שהבעיה היא רק של יחידים, לא של השיטה, ושכל מי שיעז לטעון אחרת – צריך לצפות לעונש.

אני לא אומר את הדברים כדי לפטור מאחריות פלילית את המעידים. וידוי לא מוחק את העבירה, וצריך לטפל בה כבכל עבירה אחרת. אבל כחברה, העדויות המתרבות – של קורבנות ושל מדכאים כאחד – צריכות לגרום לנו בדיוק כן לחשוב על השיטה. לחשוב על האחריות של המדינה, שעשרות שנים מונעת ממשפחות את הזכות הבסיסית לדעת מה קרה לילדים שלהן, לזכות בהכרה, צדק וריפוי. לחשוב על האחריות של כולנו, שעשרות שנים מחזיקים עם אחר תחת משטר צבאי מפלה ואלים. שם, ברמת השיטה, נמצאים הפתרונות.

> פרשת ילדי תימן: חוליה בכרוניקה ארוכה של דיכוי, גזל ונישול

ועוד משהו קטן...

אנחנו ממש שמחים שקראת את הפוסט הזה, ומקווים שמצאת בו עניין. הצוות של שיחה מקומית משקיע מאמצים משמעותיים כדי להביא לקוראות ולקוראים שלנו חדשות, תחקירים, פרשנויות וטורי דעה מגוונים, והכל מתוך מחויבות להתנגדות לכיבוש ולקידום שלום, שוויון וצדק חברתי.

קשה למצוא דברים כמו הפוסט הזה בכלי תקשורת אחרים בארץ, והסיבה שהוא נמצא פה היא שהעיתונות שלנו בשיחה מקומית היא עצמאית וחופשית. אנחנו לא תלויים באף בעל הון, לא במפרסמים ולא בחומות תשלום.

ועדיין, העבודה הרבה שמושקעת בכל פוסט כזה – מתשלום לכותבים, דרך עבודת העורכות והצלמים ועד התשלום לייעוץ משפטי או לשרתים שעליהם יושב האתר – עולה כסף. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית. ובזה יש לך מקום חשוב.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

טסט

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
donate
silencej89sjf